Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjelp med koblingskjema AFAS mobil lyft

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Graywood (trådstartaren)

#1 » 12:33:49, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei.
Min far har en AFAS P70-ACM mobil lyft som har fått elektrisk problem.
I koblingsboksen har en komponent blitt stekt, som jeg tror er mykstartsrele.
Noen som kan hjelpe meg å bekrefte dette, kanskje hjelpe med hvordan det skal kobles?
Jeg skjønner ikke hva C,M,Y og K skal gå til når de fleste mykstartere jeg finner på nett har bare 2 input og 2 output...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
La med bilde av kondensatoren som er tatt ut.
Graywood
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:37, 23-09-2017
Ort: Nordland, Norge
Norge
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 14:00:47, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte ett mjukstartrelä utan ett strömkännande relä som kopplar bort den ena av de två kondensatorerna när motorn har varvat upp och strömförbrukningen börjat minska.

Som synes på schemorna ( i synnerhet bild 5) så går strömmen till motorns driftlindning U1-U2 via reläets anslutningar W och Z , reläkontakten ligger mellan X och Y.
När motorns strömförbrukning ligger över reläets omslagsström, är kontakten sluten så att båda kondensatorerna a och b ligger parallellt, när strömförbrukningen minskar kopplas kondensator b bort och enbart a ligger i serie med motorns startlindning/hjälplindning V1-V2.

Är det verkligen något fel på relät? Är det inte bara att det har gått lite varmt i kabelskon vid anslutning C ?
Ta av kåpan och titta närmare på innanmätet, gör rent och putsa upp kontakterna försiktigt vid behov.
Kontrollmät båda kondensatorerna och kolla att de har rätt kapacitans och inte alltför dålig förlustfaktor.
Prova relät genom att skicka på en växelström genom spolen och se om det slår till vid en ström strax över motorns märkström enligt typskylt (gissningsvis 8-10 A).
Variabel växelström kan man få ut från t ex transformatorn till en gammal batteriladdare, med en vridtransformator eller någon form av reglerbart motstånd på primärsidan.

Liknande reläer är vanliga ihop med lite större enfas kylkompressorer, t ex äldre on/off-styrda luftvärmepumpar eller butikskyldiskar. Bör inte vara svårt att hitta ett på återvinningen. Se bara till att det kommer från en motor/kompressor med ungefär samma märkström.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se