Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Storebro, Örnsvarv GS210 och div huvudbry.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Maleen (trådstartaren)

#1 » 16:05:45, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Go midda!

Köpte för några år sen Örnsvarv GS210 som ett repobjekt, på något vis har den fått lite stryk,
då ett par rattar mm uppe på släden samt växelförararna blivit knäckta i den undre växellådan.
Några mindre delar i gjutgods har spruckit/gått sönder och vad är en lämplig reparationsmetod för dessa? Eller är det bara dömt att misslyckas?
Men nu till mitt nuvarande bekymmer;

Då jag själv inte demonterat delarna så har jag inte riktigt koll på i vilken ordning det ska sitta i tvärsliden.
Framförallt är jag konfunderad över låsningen på utsidan av själva släden. Alltså där tvärslidskruven sticker ut. Testade medföljande låsring, men verkar inte funka nån vidare. Spåret är grunt och ganska runt i sin form.
Är det någon som har lite bättre koll?
Skickar med lite bilder
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p



Gullsjö

#2 » 20:36:17, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vet inte om du hittat några lösningar på svarv utmaningarna!? Men jag kan bjuda på några bilder från min svarv iallafall Hör av dig om jag kan hjälpa dig med något mer?

Bild
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gullsjö
1 inlägg
 
Blev medlem: 09:31:28, 15-02-2022

Stefan1972

#3 » 08:14:58, 08-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang låsringen så är väl det troligaste att man får släppa på muttrarna där så axeln kan backa tillbaks. Applicera låsringen och sen justerar man muttrarna så man får lagom spel och låser dem.
Finns alla småbitar till det som är trasigt så går det bra att hårdlöda ihop gjutgods.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se