Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Chuck till en pelarborrmaskin Anderssons mek

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Herkele

11:29:26, 06-05-2024

Hej!

Vad ska jag montera på tappen för att kunna ha en chuck för borr och fräs?

Samt om det finns något bra fett till insidan/utsidan av cyl som kyler och smörjer.
Tack på förhand!

Bild
Bild



Toost

13:00:39, 06-05-2024

Borrchuckar sitter ofta med en sk "B-Kona" ( jmf Morsekona)
Kika på "lilla änden" i bilden nedan för att jämföra med din axel.

https://www.briklas.se/product/borrchucksdorn-morsekona

Har du tillgång till Karlebo handbok så finns troligen B konornas mått i en tabell. ( Hittar inte min bok i ögonblicket.)

1 person gillar det här inlägget.

ord bind

15:33:53, 06-05-2024

Är det gänga i mitten av lilla änden på konan för att låsa fast chucken med,kan det gå att fräsa med den. När du fräser viberar
det så chucken lossnar från konan om inte gängan i mitten finns. OM du skulle försöka fräsa med borrchuck utan låsskruv i
mitten betänk vad en chuck med en vass fräs i kan åstakomma innan den stannar,det är inte vackert kan jag säga,för jag
har varit där och sett det. :vissla:
Tillslut fann jag en farbror som kunde mäta gängan och slå en ny (vänstergänga ba om jag mins rätt). När nu chucken satt kvar
började fräsen krypa ur chucken i stället :screwy:
Jag letade efter en spännhylschuck med b-kona men lyckades inte hitta någon.
I det läget hittade jag en beg jula fräs för vettiga pengar och spänhylschuck som höll fräsen kvar.

Kontententan är att en borrchuck med 12mm fräs äter stora bitar av sin omgivning vid 600r/min om den lossnar.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

Herkele

15:47:14, 06-05-2024

Det är tyvärr inte någon gänga i hålet. Vet inte varför det är hål. Den chuck som satt på hade en hylsa som tappen gick in i. Under den hylsan satt en ring med en skruv och sen under själva chucken. Så jag har provat fräsa men som du säger så riskerar fräsverktyget att glida ut efter ett tag men sen tog jag en rörtång å drog åt och då gick det bättre. Tyvärr är chucken för liten så jag kan inte få in så stora borrar samt att jag skulle vilja ha en chuck som är säkrare.

Maskinen kan med kilrem leverera 10000 varv/m och med plattrem 14 enligt instruktionen på borren. Så fräsningen gick riktigt fint. Men jag ska bygga en skydds bur med plexiglas så inget händer.

Herkele

17:24:23, 06-05-2024

Toost skrev:Borrchuckar sitter ofta med en sk "B-Kona" ( jmf Morsekona)
Kika på "lilla änden" i bilden nedan för att jämföra med din axel.

https://www.briklas.se/product/borrchucksdorn-morsekona

Har du tillgång till Karlebo handbok så finns troligen B konornas mått i en tabell. ( Hittar inte min bok i ögonblicket.)


Å tack då behöver jag öppna den. Den sitter som berget men får klura på en lösning.

mimeck

17:25:07, 06-05-2024

14000 varv/minut snurrar på friskt så en bur kan nog vara bra

Herkele

19:34:47, 08-05-2024

Jag håller på att försöka få loss stången men den sitter som berget. Den ser ut att gå igenom kullager, är det en avdragare som behövs?

Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.

nimrod_pro

23:12:13, 08-05-2024

Med 14 000 rpm max hastighet låter det som att du fått tag i en gammal precisionsborrmaskin. Den är med tanke på storleken och varvtalen högst troligt tänkt att användas för borrning av typ 0,5mm till 6 mm hål. Ägde själv en "Flott" i liknande storlek som varvade 9000 rmp som jag snabbt insåg var för liten för mig. Med tanke på spindelnosens storlek så skulle jag gissa på en B10 kona. Det är inte mycket material på den där pinolen eller spindel för att göra någon seriösare fräsning. Jacobschuckar är inte heller gjorda för pinnfräsar utan för att det ska bli bra måste du få på en er-chuck eller liknade, visst de fungerar att ta nått lätt skär men inget som blir bra.

Hålen i ändarna är för att vid tillverkning kunna fräsa splinsen och slipa/svarva lagerlägena på spindeln.

Så mitt råd är använd den som borrmaskin med lämplig chuck och håll span på en billig fräsmaskin om det är fräsning du behöver göra.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.

Herkele

16:09:12, 09-05-2024

Nä precis, min fråga var hur jag byter chuck till en som kan ta större borrar och som är säkrare, alltså nyper åt mer. Fräsa i trä har jag provat och det går bra. Metall kommer jag nog inte fräsa i.

nimrod_pro

16:25:12, 09-05-2024

https://www.arceurotrade.co.uk/projects ... sions.html

Här har du aktuella storlekar på spindelnosar, bara börja mäta och beställa en ny chuck. Hade en b10 som jag snodde från en gammal handborrmaskin som tog 13 mm max. Kolla på otd-tools om det inte finns i shoppen går det säkert att få fram om du pratar med Ola.
Christoffer

tronde

22:08:17, 09-05-2024

Du har også muligheten sette på spennhylseholder på en b-kon for chuck. Spennhylser dekker typisk 0,5 - 1,0 mm hver. Det blir litt mer jobb å bytte spennhylse for å bore hull, men mye bedre stabilitet for å frese med så høyt turtall som 10000.

Dette er kun ment som et eksempel.

https://vi.aliexpress.com/item/4000275992237.html

JT-typene for Jacobs chuck, B-typene er standard kon for chuck.

1 person gillar det här inlägget.

Herkele

22:51:45, 09-05-2024

Okej men vet du hur jag får bort stången från cylindern?

ord bind

23:55:51, 09-05-2024

Det där var en utmärkt lösning tronde.
Är inte konan härdad går det ev att gänga hålet.
Ta inte isär spindeln om du inte vet vad du håller på med det är mer än en som inte fått ihop den sen.
Rengör lagren uppifrån med avfettning och fyll på med fett för höga varvtal. Fyll inte för mycket då går det varmt.
värmen förs över bäst metall mot metall.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

2 personer gillar det här inlägget.

tronde

01:30:50, 10-05-2024

Jeg ville startet med å finne ut om dette faktisk er en kon, og i så fall hva slags type.

La spindelen være urørt inntil du er helt sikker på at det går an å få tak i noe som kan fungere som chuck. Det er alltid en risiko for å ødelegge mer enn man liker når man demonterer en spindel, spesielt for for så stor hastighet som 10000++

Bild

2 personer gillar det här inlägget.

Michael Meier

08:32:35, 10-05-2024

Väl värt att poängtera, och upprepa några gånger.

tronde skrev: .... Det er alltid en risiko for å ødelegge mer enn man liker når man demonterer en spindel, spesielt for for så stor hastighet som 10000++ ....
/Michael M