Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Allt om billyftar

261 inlägg • Sida 18 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Göran Ekman (trådstartaren)

#256 » 23:19:09, 25-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke, med en saxlyft som ligger plant med golvet. I kombination med någon form av hög pallning får man en bil som är helt fri under och inga störande stolpar vid sidorna.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



GC59

#257 » 05:40:09, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var torr och fin under David , hur långa är "borden" som bilen ligger på ? Har kollat en del på en sådan :

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... kg-2-kolli

Denna är väl ca 144 cm , känns lite kort på en lång bil kanske.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

tortap

#258 » 09:57:08, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Om man vill tex byta trösklar, så kan man väl palla under, lite längre under bilen, än just tröskeln när man lyfter?

Är det mycket man inte kan göra med en saxlyft, som man kan göra med en tvåpelarlyft?


Du måste alltid palla under så det är nog ganska lika oavsett bil. Bara mer eller mindre stora klossar. Jag har bara jobbat med saxlyft där det inte blir helt fritt mellan borden. Det är smidigt till hjul/bromsjobb men typ omöjligt med växellådsbyten om vi säger så. Och bränslefiltret på Audi sitter jäkligt dumt till innanför tröskeln under plast så de går inte göra service på en sån enkelt. Davids modell var mycket bättre. Kanske blir svårt att byta växellåda och fördelningslåda på en L200 men det kanske man inte behöver göra så ofta...
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#259 » 14:37:26, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

GC59 skrev:Den var torr och fin under David , hur långa är "borden" som bilen ligger på ? Har kollat en del på en sådan :

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... kg-2-kolli

Denna är väl ca 144 cm , känns lite kort på en lång bil kanske.


Att den är torr vore attan om det inte varit på den bilden. Har just haft ut låda och bytt kuggkrans och oljetrågspackningen. Tror inte ens jag fyllt på oljan ännu när jag fotade. :vissla:

Denna lyft är samma som Verktygsbodens motsvarande, plattformerna är 1550 mm långa i infällt läge man kan dras ut 1750 mm i längd, (det finns olika modeller av denna lyft som man drar ut i framkant, bakkant eller båda hållen.)
För långa bilar händer det att jag måste dra ut förlängningen. Ex A6an jag hade tidigare fick inte lyftpunkterna över lyften utan att dra ut förlängningen.

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... olv-35-ton

Fast jag köpte min via anabint (bilderna är borta, men allt var samma, utom färgen och dekalerna. till och med instruktionsboken med monteringsanvisningar var lika i början innan de översattes. Men bilderna och figurerna är samma som till min ännu)
https://www.anabint.se/produkt/verkstad ... ning-35ton
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

GC59

#260 » 17:21:53, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok :thumme: var ju bra att det gick att dra ut den till 175 cm. Ramen på Oldsarna ligger precis bakom tröskeln men på
pickupen lite längre in. Har bara 60 cm mellan biltaket och lägsta del i garagetaket.

Denna modell var heller inte så illa : https://www.kwik-lift.com/
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

Hymax

#261 » 23:54:34, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med och monterat denna liften senaste veckorna.

Bild

Först kapning av platta, sedan en halvtimme med hydraulhammare och sist urgrävning.

Bild

Bild

Bild

Nu ska den justeras så den hamnar slätt med golvet och sedan bultas fast. Lite testkörning först....

Bild

Bild
Jeep driver med alla !

11 personer gillar det här inlägget.
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se