Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Allt om billyftar

261 inlägg • Sida 1 av 18
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 00:31:12, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker skaffa en bil lyft . Men vad hoppas på tips vad ska man satsa på? En pelare , två pelare fyrpelare . Begagnad märkes lyft eller ny Kina lyft . Vilka detaljer är viktiga att ha koll på. För utsättningar fyra meter i takhöjd. Gillar inte halvdana prylar. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



atlashjul

#2 » 19:01:28, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mestadels personbilslyft och allround skruvning på bil. Så är det inget som slår en 2 pelare! enl mig..

men ska du byta mycket trösklar mm å jobba mycket inne i bilen så är väl kanske en 4pel mer bra till det.

1pel är väl att jämföra med en truck fast du kan bruka trucken till mer saker.

Men alla gör som dom vill :mrgreen:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

HenrikB

#3 » 22:43:16, 26-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ja håller med föregående talare att 2 pelar lyft är nog det bästa valet.
Har jobbat både med 2 pelarlyftar,saxlyft och 4 pelarlyft och tycker 2 pelaren är bäst.

Om ja fattar det rätt så har du 4 meter i takhöjd ?
Ja har själv en istobal 2 pelarlyft i garaget min takhöjd är 3.2 meter, det fungerar men har bilarna takräck så tar det i om man kör för högt likaså med skåpbilar mm. Så 4 meter lär fungera bra.

Min Lyft har en kedja som går mellan pelarna så den har en stor ram under sig som pelarna är bulltade i detta gör att belastningen på betong plattan blir mindre.

Vi monterade nya 2 pelare på jobbet dessa har en motor till varje stolpe så stolparna är bulltade derekt i betongplattan, för att det skulle va godkänd montering tror ja det krävdes 16 cm tjock betong platta, så det är nått att tänka på vid köp av en villken tjocklek på betongplatta lyften kräver.

Mvh Henrik
HenrikB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:31:48, 20-05-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Gilson 16hk

atlashjul

#4 » 10:33:20, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just det glömde skriva det som H.B nämde köp inte! en med kjedja/slangar/balk i mellan på golvet. Då är den ju obrukbar = snubbla på den jävel hela tiden och så går det ju inte att köra växellådslyften fritt. om du inte gjuter ner den med spår i golvet så det blir slätt då men då blir det ju en massa grus vatten å skit nere i där. så köp en utan detta
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Göran Ekman (trådstartaren)

#5 » 17:51:51, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren . Min tanke när jag startade tråden var att samla så mycket info om billyftar som möjligt på samma ställe. Hur funkar en lyft? På nya lågpris lyftar verkar det vara hydralik . På äldre märkes lyftar verkar det vara någon variant på motordriven gäng stång . Vad funkar bäst? Att slippa en balk på golvet känns rätt eller funkar det att höja golvet under lyften? Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Sparkz

#6 » 20:50:01, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag jobbade som bilmekaniker i 15 år, och har jobbat på 2 och 4-pelare och saxlyft. Jag gillade saxlyften bäst faktiskt. Det var kinaskräp, och det märktes. (Som ett exempel kan vi ta att en tapp i saxen ville krypa ut hela tiden. Hur jag än drog stoppskruven fick jag knacka tillbaka den ibland. När jag till slut tröttnade och tog en ordentlig titt upptäckte jag att hålet inte var gängat hela vägen in. Stoppskruven hade aldrig varit i kontakt med tappen! :slag: )
Men som typ av lyft gillade jag den, och nu har jag köpt en egen som står i garaget och väntar på montering. Pela från Verktygsboden, men den verkar bättre än den jag hade på gamla jobbet. Återkommer om det när den är monterad och provkörd. Garaget är inte klart, så den hamnar uppe på golvet till att börja med. När jag är klar och har bestämt hur jag ska ha det siktar jag på att sänka ner den i golvet.

Mina åsikter om olika lyftar:

4-pelare:
+Snabbt in och upp i luften, inget krypande på knä och leta lyftpunkter.
+Bilen står på hjulen, bra om man letar oljud i hjulupphängning, och man kan dra åt bussningar i rätt läge.
-Platsen den står på blir nästan helt oanvändbar för annat.
-Ett extra moment för att lyfta hjulen

2-pelare:
+Hjulen fria direkt
+Helt fritt under, ofta går det att hitta alternativa lyftpunkter om man vill komma åt något speciellt ställe.
-Pelare i vägen för dörrarna
-Tar inte plats som en 4-P, men tar ändå bort möjligheten att komma in med bredare saker som husvagn eller traktor.

Sax:
+Hjulen fria direkt
+Tar mindre plats än dom andra, sänker man ner den i golvet är den helt borta när den är nere.
+Funkar bra som lyftbord om man skruvar med nåt annat än bilar.
-Täcker upp en del under bilen. Bränslefilter och bromsrör ute i trösklarna kan vara trångt. Går att fixa genom att lyfta lite, slänga nåt under hjulen och ta ett omtag med högre klossar.

Kolla upp muttrarna om du köper en begagnad 2-pelare med skruv, kostade runt 5000 styck till en gammal Stenhöj. Brukar finnas ett minimi-mått mellan lyftmuttern och säkerhetsmuttern.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Utskrotnings-Magnus

#7 » 21:52:14, 27-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla lyftmuttrarna noggrant och pruta därefter. Är de slut så kan den ändå fungera kanon som min 2p-Stenhöj gjorde tills den skar på ena sidan i toppläge (med ett släpvagn på lyften).

Edit: Den skurna muttern var nednött och färdig för pension, den andra som jag bara ville kolla hur den var hade gått ner sig och stod på säkerhetsmuttern..

Jag har iofs rationaliserat bort alla onödiga extra tillbehör som har med säkerheten att göra :D

Nya muttrar kostar 6000:-/st till min modell, men finns billigare på ebay.de alt. låta nån firma svarva en.

/Magnus
Senast redigerad av Utskrotnings-Magnus 21:54:15, 27-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Göran Ekman (trådstartaren)

#8 » 06:26:05, 29-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxlyft inget jag tänkt på tidigare går det att få lyft höjd så man kan gå under bilen? Eller det kanske inte är viktigt. I mitt fall ska jag nog undvika lyftar med stort rep/service behov. Men tråden var tänkt som en allmän tråd om bil lyftar så ju större bredd vi får ju bättre är det. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

HenrikB

#9 » 06:39:21, 29-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxlyftar finns av båda sorterna, de som endast lyfter halvägs upp och de som har fullhöjd som man kan gå under.

Mvh Henrik
HenrikB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:31:48, 20-05-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Gilson 16hk

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 08:30:51, 30-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Just nu känns det som att någon tvåpelar variant skullepassa bäst. Men min praktiska erfarenhet på om rådet är begränsad . Om man tittar på två pelarlyftar skruv/mutter el hydralik verkar som om dyra lyftar har skruvmutter vad ska man ha? Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Robban_C

#11 » 08:51:13, 30-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En polare har en tvåpelarlyft med "brygga" på golvet mellan pelarna.
Men han berättade om att det tydligen skulle finnas lyftar med bara en pelare, hopfällbara som ska gå att rulla undan när man är klar. Jag vet inte om det stämmer men det kan väl vara läge att undersöka för den som står i begrepp att skaffa sig en lyft.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

taxidriver

#12 » 09:57:23, 30-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min första lyft var en dansk tvåpelarlyft som hette HH-intertec. Den hadde en stadig golvram med kedjedrift mellan pelarna vilket jag inte upplevde som något större problem.

Sedan gick jag och köpte en hjulinställningsutrustning...vilket medförde att jag bytte till en fyrpelarlyft av det italienska märket ravaglioli och eftersom att jag blev lurad när jag köpte framvagnsinställningsutrustningen så har jag ångrat bytet mer än en gång :sad: speciell sen frihjulslyften börjat dumma sig (behöver nya packningar). Lyften som sådan fungerar bra annars. Något som är viktigt när man tittar på en fyrpelare är att kontrollera lyftwirerarna . En wire var nästan på väg att gå av på min vilket ledde till att jag fick den billigt. En ny wire tillverkades av certex i göteborg till överkommligt pris jämfört med orginal (ca 3500kr)

Blir det att jag byter någon mer gång kommer det att bli en höglyftande saxlyft med korta "körbanor"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Olall

#13 » 19:30:52, 30-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv funderat på en enpelarlyft för att den går att flytta undan när man inte behöver den.
T.ex.
http://www.carlyft.se/produkt/P125M-FLYTTBAR
http://www.verktygsboden.se/enpelarlyft ... ft-2500-kg
Användarvisningsbild
Olall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:30, 08-12-2007
Ort: Norrbotten
Sverige

magloman

#14 » 18:22:29, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade oxå tänkt köpa lyft senare

Jag var först inne på saxlyft med korta banor men nu lutar det mera åt en två pelare.

Hade tänkt köpa nån märkesvariant som är max fem år gammal.

Följande märken hade ja tänkt:
ravaglioli
Nussbaum
Stenhöj

Gärna en med lite större kapacitet för då kommer pelarna lite längre isär. Blir lättare o komma åt.

Sen vill jag ha kopplingen mellan pelarna så nära taket som möjligt. Har fem meter i takhöjd.

Absolut inget skit på golvet! Har palldragare i verkstan...

När det gäller nussbaum kan man välja många olika armar. På de lite större är det väldigt fina armar som når ihop nästan. Man kan alltså även lyfta en gräsklippare eller atv.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nisse

#15 » 19:07:58, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har en sån här: (obs pdf fil) http://www.ac-hydraulic.dk/pdf/manuals/l20ph.pdf. helt ok, om man har bara 2,5m till taket som jag. Kolla för rost om du köper något liknande begagnat. fick riva min i molekyler eftersom dem flesta axlar satt fast. tidigare ägare hade nog ingen fettspruta :slag:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se