Sida 6 av 18

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 01:13:51, 23-07-2015
av magloman
Har börjat kika lite på lyftar igen.

Har snöat in på en KPX 337 WK från Ravaglioli

När det står att det ska vara minst betongklass "R'bk 250" menas det då som K250? Låter ju rimligt isf :klia:

Re: Sv: Allt om billyftar

InläggPostat: 16:41:32, 22-12-2015
av johan5588@hotmail.com
Volvo BM 6300 skrev:Vi har en saxlift och en 2-pelarlift. De används lika mycket, men till olika saker.
Saxliften används till: Bromsar, stötdämpare, däckbyte, motorservice och liknande. Den är snabbare. Klarar låga bilar.
2-pelarliften används till: byta växellådor, motorer, avgas och allt som saxen används till.
Bild


Jag vill veta mer om detta lyftbord, ser kanonbra ut. Är måtten 1x2m? max lyftvikt? märke o modell? max lyft höjd?

Tack :buga:

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 19:34:49, 22-12-2015
av Volvo BM 6300
Fabrikatet är Translyft och den klarar 2 ton. Måtten är 1,2 x 2,0 m och den lyfter ca 1,5m. Vi har bara 3m takhöjd i den delen där saxliften finns så man kan inte lyfta bilen helt i topp innan den går i taket.
Den är köpt på blocket för 3000 kr. Vi har plastklossar som mellanlägg.
Vi har mycket trångt i vår verkstad och håller på att bygga till. Även i nya delen kommer det att bli en 2 tons saxlift. Den har måtten 1,5 x 2 m, men jag vet inte än vilket som är bäst.
Bild

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 19:39:41, 22-12-2015
av maggen
magloman skrev:Har börjat kika lite på lyftar igen.

Har snöat in på en KPX 337 WK från Ravaglioli

När det står att det ska vara minst betongklass "R'bk 250" menas det då som K250? Låter ju rimligt isf :klia:

Du har inte tittat på Hoffman eller rotar på tooltrade? Raviolilyftarna är det ganska mycket italienskt över. Vi bytte ganska omgående bort våra 2p mot sex lyfter, även dom rav. Och dom har krånglat en del, även om en stor del av det beror på en montör som var helt utan yrkesstolthet.

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 20:10:19, 22-12-2015
av johan5588@hotmail.com
Volvo BM 6300 skrev:Fabrikatet är Translyft och den klarar 2 ton. Måtten är 1,2 x 2,0 m och den lyfter ca 1,5m. Vi har bara 3m takhöjd i den delen där saxliften finns så man kan inte lyfta bilen helt i topp innan den går i taket.
Den är köpt på blocket för 3000 kr. Vi har plastklossar som mellanlägg.
Vi har mycket trångt i vår verkstad och håller på att bygga till. Även i nya delen kommer det att bli en 2 tons saxlift. Den har måtten 1,5 x 2 m, men jag vet inte än vilket som är bäst.


Jag är som du säkert förstår ute efter vilken typ beg lyftbord som passar bäst som billyft :smile: . Hänger de flesta bilar stabilt på 1,2x2,0? Är 2 tons fullt tillräckligt? Finns mek spärrar el likanande på lyftbord av samma typ? Angående storlek så ska den väl vara lagom, stort blir ju stabilt men täcker ju mer undertill...

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 20:37:18, 22-12-2015
av magloman
maggen skrev:
magloman skrev:Har börjat kika lite på lyftar igen.

Har snöat in på en KPX 337 WK från Ravaglioli

När det står att det ska vara minst betongklass "R'bk 250" menas det då som K250? Låter ju rimligt isf :klia:

Du har inte tittat på Hoffman eller rotar på tooltrade? Raviolilyftarna är det ganska mycket italienskt över. Vi bytte ganska omgående bort våra 2p mot sex lyfter, även dom rav. Och dom har krånglat en del, även om en stor del av det beror på en montör som var helt utan yrkesstolthet.


Jag köpte en sån här i somras och monterade den själv. Jag är mycket nöjd med den än så länge :thumme:

[Raderat]

InläggPostat: 19:09:33, 30-12-2015
av hesche
InläggDetta inlägg har raderats av hesche den 22:59:51, 08-01-2016.

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 20:43:53, 06-02-2016
av johan5588@hotmail.com
Jag ringde nyss på en billyft modell äldre, av udda typ jag aldrig sett förut. Någon som vet mer om denna typ? Man skjuter in lyften från sidan mellan hjulen sedan lyfter man, ena sidan lyftes mer men vet ej hur mycket.
Är det nåt att ha?


Bild

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 21:43:38, 06-02-2016
av Tycko Mikiasson
Den brukar kallas dinitrol lyften. Användes på 60-70 talet när man rostskyddsbehandlade ute på dom små verkstäderna.

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 22:17:41, 06-02-2016
av johan5588@hotmail.com
Tycko Mikiasson skrev:Den brukar kallas dinitrol lyften. Användes på 60-70 talet när man rostskyddsbehandlade ute på dom små verkstäderna.

ok, undrar den är något att ha för diverse hemmaskruvande eller är det en konstruktion som helt utdöd? lutande bil i upplyft läge kan väl inte vara nåt vidare?

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 22:35:31, 06-02-2016
av Tycko Mikiasson
Den fungerar förvånansvärt bra. Armarna är i vägen när man svetsar tröskellådor och byter avgasystem. Den som vi hade läckte hydraulolja så kolla gärna att dom mekaniska låsen till armarna fungerar. Det är en bra och enkel lyft som inte tar allt för stor plats. PS kolla också att ingenting är löst i bilen när ni lyfter.

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 18:31:41, 07-02-2016
av johan5588@hotmail.com
Tycko Mikiasson skrev:Den fungerar förvånansvärt bra. Armarna är i vägen när man svetsar tröskellådor och byter avgasystem. Den som vi hade läckte hydraulolja så kolla gärna att dom mekaniska låsen till armarna fungerar. Det är en bra och enkel lyft som inte tar allt för stor plats. PS kolla också att ingenting är löst i bilen när ni lyfter.

Jag är nog lite tvemsam ändå, tror nog ett lyftbord passar mig bäst då jag skruvar på allt möjligt förutom bilar. 5000kr är priset för lyften

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 18:49:26, 07-02-2016
av PerJohansson
Jag har en saxlyft från ANAB, den utan tryckluft till säkerhetslåsen. Köpt begagnad av första ägaren. Det som har behövt repareras är en av säkerhetsspärrarna som gått sönder i en svets och en kolv som behövt nya tätningar. Tydligen beror problemet med kolven på att ett hål i cylindern inte är ordentligt avgradat från fabriken. Nya tätningar kostar nån hundring så det är väl inget enormt problem.

Fördelen med den är att den är enkelt flyttbar och inte kräver något särskilt av underlaget. Nu står den uppställd på grusunderlag vilket funkar bra bara man ser till att det är plant. Det är ordentligt tilltagna plåtar under så belastningen sprids ganska bra.

http://anabint.se/Produkter_verkstad_Sa ... _P-30.html

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 10:11:56, 29-09-2016
av johan5588@hotmail.com
Hej igen!
Har hittat ett lyftbord som jag är sugen på att köpa: Hymo, 2000kg, 1700x1000mm yttermått. Tänkte ställa det på tvären som bilden på Translyftbordet ovan och sänka ner i golvet 2 decimeter. Vad tror ni om storleken? räcket det till för att nå lyftpunkter på normalstora bilar?

Jag vill inte ha större bord än nödvändigt då det blir mer jobb med gjutning i golvet

Re: Allt om billyftar

InläggPostat: 11:20:32, 29-09-2016
av QV_
En tråd om billyftar! bra

Håller på med maskinhallen och en 2pelare skall monteras.
Dock så har jag köpt en travers på nätauktion (Demag)
Så nu har jag det problemet att jag inte kan ha en båge "där uppe"
Samt att jag inte vill ha någon att snubbla på "där nere"

Det ligger ett 110 rör i gruset nu som skall bli dragningen mellan stolparna. Så det finns möjlighet till att lätt få kontakt med stolparna.
Till en av stolparna är det framdraget el, vatten, luft, centraldamsugare.

Finns det några märken att köpa i Sverige eller måste man importera?
Helst med en prislapp under 20-25 tusen
Betongplattan blir 20 cm. tar nog bort lite av isoleringen så det blir 30 där lyften skall stå

Angående lyftbord kontra 2 pelare så kommer det ett nedsänkt lyftbord på 1200x2500 på annan plats i hallen.

/Jan