Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Cirkelsåg Meec 800W 140mm

75 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

torbjorn_forsman

#46 » 12:05:06, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, för den delen, en produkt kan ju ha hur stora säkerhetsbrister som helst och tillverkare/importör kan ändå med gott samvete förse den med CE-märke och prångla ut den, så länge den uppfyller kraven i de säkerhetsstandarder som gäller för den typen av produkter. Det har hänt mer än en gång att såna där standarder har varit ofullständiga eller klantigt skrivna, så att en typprovning som görs helt korrekt enligt standarden ändå inte lyckas fånga upp alla felfall man borde ha tänkt på.
För några år sedan var det t ex en skandal som gällde elsäkerhet hos bubbelpooler mm, det visade sig att den då gällande utgåvan av elsäkerhetsstandarden för sådana tillät konstruktionslösningar som var helt uppåt väggarna. Det var så illa att någon EU-elsäkerhetsmyndighet gick ut och avrådde från att tillämpa den standarden och istället göra en egen säkerhetsbedömning så att säga på fri hand om nya sådana produkter skulle CE-märkas och släppas ut på marknaden innan man hade hunnit revidera standarden (och det tog ungefär ett år).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



magirus

#47 » 12:11:46, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I bland få jag känslan att EU-inträdet int gjorde de bättre va de gäller en hel del kvalitetsmärkningar :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

skogsgurra

#48 » 12:16:10, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fyra, fem sidor med teckenförklaringar och uppmaningar till att inte såga av sig foten eller borra hål i knäet och andra självklarheter bidrar inte heller till säkerheten. Och att de finns på 20 - 30 olika språk hjälper inte. De verkar vara lika självklara och onödiga på alla språk jag förstår.

De tekniska data och sprängskisser jag letar efter är så rudimentära, och ibland för en annan modell, att man sällan har nån nytta av dem.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#49 » 12:20:51, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:De fyra, fem sidor med teckenförklaringar och uppmaningar till att inte såga av sig foten eller borra hål i knäet och andra självklarheter bidrar inte heller till säkerheten. Och att de finns på 20 - 30 olika språk hjälper inte. De verkar vara lika självklara och onödiga på alla språk jag förstår.

De tekniska data och sprängskisser jag letar efter är så rudimentära, och ibland för en annan modell, att man sällan har nån nytta av dem.


De där säkerhetsanvisningarna började dyka upp på 80-talet, långt innan Sverige gick med i EU. Jag misstänker att USA var först med dem. På den tiden gjorde åtminstone Bosch så när det gällde elverktyg, att det följde med två häften. Ett med alla formella varningar, och ett annat som var den egentliga bruksanvisningen. Då blev det ju lättare att lägga det ointressanta åt sidan när man verkligen behövde hitta någon intressant uppgift (som kanske ändå inte fanns med).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#50 » 17:57:20, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

..jag intygar, CE märkningen, att sågen är levererad (..."tillverkad"...) av Jula.
Den uppfyller alla kriterier enligt EU,... den har importerats av Jula och de intygar att så är det, ja att sågen uppfyller kriterierna, för det han minsann deras underleverantör meddelat Jula, så det så!
Våga nu inte tro att sågen inte uppfyller CE/EU kraven - för då blir Jula förgrymmade!
dc_lindberg @ Testa LED som gårdsbelysning?
dc_lindberg @ Testa LED som gårdsbelysning?

...är det inte helt otroligt egentligen?
Att den som tillverkar/säljer är den som får bemyndigandet att också godkänna produkt?!...
Visst var det krångligt, och dyrt, med Statens Prövningsanstalt, men så vad det banne mig inte mycket som lyckades smita förbi deras granskandes ögon - o försökte någon sig på att själv intyga, utan att fått varan testad av staten, så kunde det bli konsekvenser!...
Se'n röstades det för EU (jag röstade emot!) - å så har vi fått detta elände... värst tycker jag nog det var i länken ovan om Nimas försäljning av produkt som Danska elsäkerhetsverket belagt med försäljningsförbud inom EU, att svenska Elsäkerhetsverket -vägrade- ta upp, och motiverade sig dessutom med att de inte kan kommunicera med Danskarna (skyllde på icke kompatibla datasystem...).
...det är så man kan fråga...i synnerhet efter detta årets alla bränder... hur många bränder som den där strålkastaren orsakat... som Nima CE märkt och Swedol backat upp CE märkningen av, -efter- det att produkten belagts med försäljningsförbud!...

Sensmoralen blir väl att vi nog som konsumenter bör bortse från CE märkningen, då den bara är bluff o båg...
Senast redigerad av dc_lindberg 20:52:34, 11-07-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Patrik C F Eriksson

#51 » 20:22:45, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

dc_lindberg (trådstartaren)

#52 » 19:47:28, 24-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som om "no name Poland" kullagret håller ok.
Cirkelsågen har fått jobba en hel del med det nya lagret, o den både låter och känns ok. :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#53 » 18:16:34, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...å vad gör jag nu då?...

Bild

Bild

4.9 x 7.5 x 20mm

kolen tog slut...
Det är nu andra maskinen i år... har "2 hål i väggen" ändrat spänningen? Aldrig kört slut på kol i mina el-verktyg tidigare - haft dem sedan 80-talet, o den här Meec är väl bara ca 6 år eller så... vad får kolen att "ätas upp" för mig i år?!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

skogsgurra

#54 » 18:52:01, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du samma virke? Eller "hårdare". Ek är tufft.

Med hög last i korta intervall äts kolen upp rätt snabbt. En kompis blev så orolig för energipriset att han släppte strömbrytaren varje gång han flyttade till nästa märke när han kapade till klossar. Och startade varje gång han gick in i virket igen. En universalmotor drar väldigt mycket ström vid start, kan bli 20+ gånger märkströmmen, och då tar kolen stryk ganska snart.

Han lät motorn gå kontinuerligt, kanske mest för att han blev orolig för att strömstöten skulle synas på elräkningen. Och då höll kolen mycket längre. På min Classesåg har jag fixat en enkel "mjukstart" med ett motstånd och en kontaktor med spolen direkt över utgången till motorn. Nu blinkar det inte i ljuset när jag startar. Och kolen håller.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

dc_lindberg (trådstartaren)

#55 » 20:07:32, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt i prick Skogsgurra!
Det är far som "leker" med 800W:aren (vår lättaste cirkelsåg); o han gör -exakt- som du beskriver! Kör för korta intervaller med "tvära start och stopp". Den andra maskinen är min Bosch borrmaskin, kommer i egen tråd. Lite gran av motsvarande scenario... använder den främst vid knivbyten/slipning på kompostkvarnarna => går relativt korta moment, men åker på duktigt kraftig belastning när jag "putsar" ren knivarna från skräp när jag vänder på dem och/eller byter ut dem. (max rpm)
Dock funderar jag på var skillnaden från 220 till 240/250 har haft för inverkan... för jag har misshandlat handelverktygen duktigt genom åren, men det är först i år som kol käkas upp för mig...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#56 » 20:29:50, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev: .... På min Classesåg har jag fixat en enkel "mjukstart" med ett motstånd och en kontaktor med spolen direkt över utgången till motorn ....


Lite utförligare tack :) kanske en liten kluddskiss ?
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#57 » 21:30:02, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En känd tillverkare av utsug, rökfilter mm för svetsverkstäder, som använde kollektormotorer av typ dammsugarmotor för sina fläktar, införde mjukstart på dem redan på 90-talet, just för att få kolen att hålla bättre. De där utsugen styrdes av svetsströmmen med en strömtång runt svetsens jordkabel, så motorn startade och stoppade i takt med svetsljusbågen.

Nätspänningen har INTE höjts till 240 V i Sverige. Nominell spänning var förr i tiden 220 V men höjdes till 230 omkring år 1990. På många håll blev det dock i praktiken ingen ändring alls - man ändrade nämligen toleransgränserna samtidigt. Förr tillät man 220 V ± 10 % , efter ändringen gällde 230 V +6 , -10 %. Den högsta tillåtna nätspänningen blev alltså praktiskt taget oförändrad, men lägsta tillåtna gränsen höjdes från 198 till 207 V.
240 V används i Storbritannien och en hel del gamla brittiska kolonier (t ex Hongkong, Indien och en hel del afrikanska länder).

En sak som kan göra att kolens livslängd har blivit sämre är, om elnätets kortslutningsström har ökat så att den höga startströmmen hos elverktygen inte begränsas så mycket av spänningsfall i elnätet (och/eller i långa klena skarvsladdar mm). Det kan inträffa t ex om lokala nätstationer har fått större transformatorer eller om lågspänningsnätet i området har förstärkts med grövre kabelareor, hopmaskning mm. En del äldre villaförorter till Stockholm hade friledningar för lågspänning långt fram i tiden, och när en friledning ersätts med häng- eller jordkabel, blir det en stor ökning av kortslutningsströmmen i och med att ledningens reaktans minskar då ledarna kommer närmare varandra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#58 » 21:39:24, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kluddskissen blev lite kluddigare än tänkt. Och inte kan jag skylla på katten...


Bild


Den här varianten är lite beroende av att nätet säckar ihop när du startar. Om du har starkt nät kan du behöva försvaga det med en skarvsladd. Annars förblir kontaktorn dragen och det är inte till nån nytta.

Effektmotstånd har jag en vacker samling av om du har problem att hitta såna. Kontaktorer är lättare att hitta. Med alla tre faserna parallellt räcker det med minsta storleken. De har också fördelen att de faller snabbt.

"Nödig kännedom" har du givetvis :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

3 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

dc_lindberg (trådstartaren)

#59 » 11:17:22, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kol beställd:
dc_lindberg @ Borrmaskin, Bosch, CSB 550 SRE

De som satt i var mycket porösa... nästan som det jag hittar i askan från min panna...
torbjorn_forsman @ Borrmaskin, Bosch, CSB 550 SRE

Skulle alltså behöva få tag i en leverantör som specialiserat sig på just motorkol...
Tips från http://www.startmotor.se :
https://carbex.se/

F.n. är mer som kyparens sista notering kl 04 på morgonen på bar notan:
GSG (=går det så går det)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#60 » 20:18:23, 07-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet



Blixtar och dunder, gyllene under, plötsligt en dag så händer det... S.* vad det blixtrar! Men motorn spinner som vrålande tiger!


Bild

Bild

Bild
Gjorde som föreslaget:
- slippapper på jämt hårt underlag; "slipade ned" tjockleken på kolen
Dremmel:
- kapade längden på kolen
- "fräste" spåren i kolen
- kapade ned "plattan" så den passade i kolhållaren

Bild

...jo... du ser rätt... fjädern på den nya kolen har för stor diameter... "låser" och "kärvar" i hylsan... ja ja... det var ett experiment. Första gången jag modifierat kol till en motor. Det viktiga var att få igång motorn - o det gick, med blixtar och dunder!
:ohnej:

Tänkte aldrig på att mäta fjäderns diameter...
Lär pengar! :svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se