Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Antik justersåg

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

PeterA

#16 » 23:11:14, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att det finns fler tränördar. Ensamt annars. Håller just på med handhyvlade socklar och foder. Men i övrigt så städade jag idag MF50B hytt från 40 års bruk, dvs 50 kg grus...
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B



dogen (trådstartaren)

#17 » 23:27:56, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändrade lite. Skulle stå justersåg med fräs där i slutet, men jag fimpade det.

Jo, jag har en massa handhyvlar med profil. Aldrig använt det, men nu försöker jag se lite på alternativen. Stör mig något så otroligt på olika listprofiler här och där. Nu gav hyvleriet som har den fantastiska profilen för socklar och foder lagt ned och jag hann inte gå igenom halva huset ens. Man ska göra själv så slipper man böka med sånt där och sedan slipper man resan till stan :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ivar Risslén

#18 » 23:47:10, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

(kom ihåg att jag bara är hemmapulare även fast jag har ganska mycket att pula i...) Är du gift med en stor fru ?

:back_to:

För att lättast få ordning på vattringen så börja med att ställa den där du ska ha den ståendes.
Jag såg att det finns hål i balken som ligger längst ner. Lättast är om du har justerbara fötter att montera dit. Annars så är nog hålen till för att man ska skruva fast den i golvet.
Om du monterar justerbara fötter så justera tills balkarna ligger i våg annars så är det att lägga schims mellan balkarna och golvet.

Nu kan du börja med att försöka justera så att borden ligger bra.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

meet_matt

#19 » 08:48:16, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen fick jag tummen ur o telefonen med mej.
Så här ser det ut på min såg. Inte riktigt samma system men tycker du borde ha liknande justering.

Bild

Bild
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

dogen (trådstartaren)

#20 » 08:59:26, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar: Hah, nej tyvärr! :/

meet_matt: Aha, kanon! Intressant att se hur det där fungerade. Satt och filurade igår. Plockade ned bordet men det finns faktiskt inga justeringsmöjligheter annat än att shimsa, om jag förstått det rätt.

Har fått till det så det kan sägas duga, men då går så klart inte justerbordet parallellt med sågen (skicka pris på en såg någon gång, blom1 ;) )

Jag tror dock att det går att lösa genom att lossa på hela stöttorna som är fäst där nere i i-balken. Förmodligen finns det ett litet spel. Vi pratar om en vandring på runt 2mm på en meter.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen (trådstartaren)

#21 » 14:37:39, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det här var helt klart ingen bra ide att satsa på denna såg. Jag skyller på frugan. Snålheten bedrar visheten precis som vanligt.

Har plockat ned hela skiten och börjar om från början. Väger in balkarna, "stativen" och borden.

Ett problem, som jag finner ganska märkligt, är att klingan och spåren i bordet för jiggar osv inte går ihop. Plockade bort själva sågbordet och det verkar som man tänkt att man skall utgå ifrån första stöttan eftersom den hade en styrpinne inborrad i både bord och stöd. Det får jag inte ihop i och med att det inte finns någon möjlighet att korrigera klingans vinkel mot bordet. Det skiljer ganska precis 2mm på klingans längd (400s klinga framkant-bakkant) vilket är rätt saftigt mycket. Nåja, jag lossade bordet och kastade styrpinnen över axeln. Jag får försöka brotscha upp hålen i stöttorna för att få lite justermån. Det borde väl bita fast bra eftersom bordet sitter med 10 bultar. men det blir ju en väldans massa pyssel.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

meet_matt

#22 » 19:29:15, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ingen justermån mellan sågstativ o balken det står på? Där kan du ju också schimsa upp själva sågbordet och om hålen är nog stora justera så att såg och bord går parallellt.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

dogen (trådstartaren)

#23 » 21:19:24, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

meet_matt skrev:Du har ingen justermån mellan sågstativ o balken det står på? Där kan du ju också schimsa upp själva sågbordet och om hålen är nog stora justera så att såg och bord går parallellt.


Jodå, jag har plockat allt som går där. Knepig konstruktion egentligen. Det är som uppbyggt runt tre viktiga komponenter. Justerbordet, klinga och sågbord varav de två sistnämnda inte går att justera separat(!). Lite mycket detaljer att beskriva men möjligheterna för justering känns väldigt begränsade och det skapar ett näst intill omöjligt pussel att få ihop. Dags att bli brutal tror jag.
Senast redigerad av dogen 21:21:06, 14-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

meet_matt

#24 » 10:51:34, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder hade gjort det enklare att hänga med ;)
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

JoBy

#25 » 11:25:23, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga,

Om du rör justerbordet, Är den sida som nu är rätt i höjd fortfarande rätt under hela rörelsen?

Om så är fallet så är rundstången rätt i förhållande till sågbordet.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

dogen (trådstartaren)

#26 » 23:30:01, 15-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, jag skall slänga in lite bilder. Jag plockade ned den i dess beståndsdelar. När jag skulle brotscha upp hålen i stativet som håller sågbordet (för att kunna vrida det mer) så hittade jag ju en till konisk pinne (förmodligen ditsatt vid tillverkning eller något, då man justerat in allt perfekt och sedan borrat hål i bord och stativ för att förankra positionerna). Sedan blev det middag och kallt som attan där ute så jag gav upp. Jag tog ändå upp hålen en aning och hoppas kunna vrida in det så skåran för jiggar går parallellt med klingan. Mycket jobb för en, visserligen rejäl, justersåg utan möjlighet till tilt. j*vlar vad mycket träningsvärk man får efter att brottas med stora gjutjärnsklumpar. Har en pallyft och motorlyft till hjälp som tur är. Kylan är också ett problem. Att greppa metall som är nedåt -20 tar hårt på fingrarna. Redan där har vi ju en anledning till att slopa snåleriet och hellre punga ut 20k för något vettigt som man inte behöver slita sönder kroppen för att få igång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ptr

#27 » 21:37:01, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du verkligen på rätt ställe och letar. Där det kan röra sig så mycket borde det inte vara nån justering alls. Det ska bara funka. Utefter det så justerar man in allt det andra i stället.

Bara som det känns när jag tittar på bilderna, jag har ingen aning, bara en tanke.

Peter.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

dogen (trådstartaren)

#28 » 00:28:30, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr: Tack för svar! Ja, det är precis så jag tänker också! Något måste vara galet, tänker jag, eftersom jag är och micklar på ställen där man ursprungligen borrat koniska hål i både bord och stöd för att förankra positionen med metallsprintar. Dessa har jag alltså fått ta lös. Jag har suttit säkert 1-2 timmar och bara stirrat på hur den är uppbyggd och jag får inte ihop det på annat sätt än att hålen måste tas upp (10st). Problemet är det inte finns någon annanstans att ta ifrån. Klingan går inte ihop med spåret för släden och/eller anhållet. Eftersom man inte kan justera klingans vinkel mot bordet på något sätt, varken så klingan går parallellt med anhållet eller 90 grader mot bordets yta (ja, man kan ju inte justera något alls förutom spänningen på remmen :) så har jag kommit fram till att det krävs brutalare metoder. Det skiljde rätt mycket också. ca 2mm på ca 35-40cm känns enormt mycket. Då jag kör en smygvinkel i spåret i bordet.

Min tanke är att sågen kanske är 50 år något (eller mer?) och vem vet allt som den varit med om under den tiden. De första 40 åren stod den säkert tryggt på något snickeri men sedan har väl någon fyndat eller fått den och den har flyttats runt med pallgafflar och säkert fått utstå rätt omild behandling som 'brukssåg för att klyva en regel'. Eftersom jag inte har några att sträva efter så jag kan kontrollmäta om och vart det blivit stukat så får jag nog bara gilla läget och anpassa där det är möjligt att anpassa. Mycket märklig konstruktion som sagt då allt hänger ihop. Nu är det gedigna saker så tanken var väl att man gör det rejält och rätt från början och sedan håller det sig så ända tills någon backar in i den med en traktor, typ.

Ska lyfta av bordet imorgon och borra upp alla hål rejält så jag får lite mer spel. Jag ska ta kort då så man ser allt lite bättre. Om någon då säger 'jamen din idiot, du kan ju bara mickla där istället' så får jag i alla fall lära mig något jag aldrig glömmer :)
Senast redigerad av dogen 01:06:03, 17-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen (trådstartaren)

#29 » 18:23:15, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag faktiskt kommit så långt att det börjar kännas bra. Klingan är rätt i båda led mot båda borden. Justerbordets vandring känns väldigt exakt. Bara ett problem kvar. Mäter jag från bordets överkant till "railsen" så skiljer det ca 2mm. Med andra ord så kan jag justera vandringen på bordet exakt mot det fasta bordet, sätta en linjal framför klingan mellan båda borden och se en glipa skapats eftersom bordet verkar luta framåt eller bakåt. Svårt att korrigera då man inte kan justera rullarna. Är det några välsignade slag med slägga som behövs för att bryta ihop eller glesa isär rullarna?
Senast redigerad av dogen 22:01:16, 17-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

dogen (trådstartaren)

#30 » 23:45:09, 23-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 20 j*vlar och en väldans massa 'fan' så funkar det äntligen ungefär som jag vill. 10'e gången gilt som man brukar säga. Nu är den iaf igång så jag fått påbörja ett projekt som jag tänkt få till i många år.


Bild

Det blir några lådhurtsar, skåp och diverse som en avgränsare mellan ett etage i vardagsrummet där vi haft en så grymt ful 60-talspjäs.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman, jcb3cx och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se