Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Skitprylar från Biltema o andra lågprishandlare

2197 inlägg • Sida 1 av 147
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 11:07:38, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit och bytt samtliga luckstroppar på 640. de gamla monterades i fjol sommar och överlevde inte vintern! I ett anfall av ren snålhet eller pga. att de fanns i närheten monterade jag Biltema "huvlås", det slutade med att en motorlucka lossnade och blev överkörd, så det blev riktning och omlackering bara för att man köpte skitprylar.

Inte ett år gamla prylar och maskinen har i huvudsak stått inomhus!!


Bild

Jäkla skit. :aaargh:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



BlackLuck

#2 » 11:29:24, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog samma blandning som quad-däcken jag köpte.. Efter en skruv genom ena däcket visade det sig att det var så lite gummi i "gummit" att det var stört omöjligt att vulka... :ohnej:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

bert

#3 » 11:37:00, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men dom borde du väl kunna reklamera iom dom inte är äldre iof så förstår jag att du inte vill ha nya men pengarna tillbaka borde väl gå
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Ivar Risslén

#4 » 11:56:26, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tur att Biltema inte säljer kondomer, :mrgreen: Vilken befolkningsökning vi skulle ha fått i Sverige då.

Det är länge sedan som jag upptäckte att gummisaker från Biltema hade lätt för att gå sönder, t.ex drivknutsdamasker, tätningar till kulleder, bränsleslangar m.m.. Det är även fler saker i gummi som jag har köpt där som inte har haft någon vidare livslängd.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 12:11:40, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar inte den diskussionen med de igen sedan jag köpt några luckhållare till en båt, som inte funkade pga. att de var tillverkade av vanlig plåt som vek sig och omöjligt kunde fjädra. Hade köpt tre förpackningar och öppnat den ena och konstaterat att de inte gick att använda. Lite sur gick jag till reklamationsdisken och ville lämna till baka skrotet, svarat från pappskallen bakom disken blev att den öppnade kunde de inte ta tillbaka när de inte kunde sälja den igen när den var öppnad. Efter ett kraftigt utbrott från min sida hämtade han sin chef som förklarade att de inte tog reklamationer på öppnade varor, då brann det riktigt för mig och jag började systematiskt att förklara skillnaden mellan reklamation av defekta varor och återköp! Då gick chefen och ringde ett samtal och kom tillbaka och meddelade att de kunde göra ett undantag denna gång då, och jag fick under protest tillbaka mina 50-60 kronor. Sedan dess så anser jag att man handlar på egen risk på det stället och att det inte är värt att dra på sig högt blodtryck och andra stressrelaterade åkommor bara för att försöka reklamera skräp när det tydligen förekommer idioter både bland personal och chefer på det stället! Är faktiskt övertygad om eller har i vart fall en förhoppning om att det inte är Biltemas officiella policy de tillämpade i Sundsvall. :screwy:
Senast redigerad av LeifAndersson 12:14:02, 13-04-2013, redigerad totalt 1 gång.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fredrik_

#6 » 12:29:25, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema kör väl ofta med franchise!?
Dvs en egenföretagare som driver varuhus.
Så policyn kan ju variera därefter kanske..

('Lågpris-gummi' brukar ju onekligen lukta lite speciellt, märks när man kommer in på dylika kedjor :???: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jobergg

#7 » 12:37:42, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett flertal flaskor hobbyfärg på sprayflaska, röd och svart plus zinkspray och fälgfälg (silver) för ca 2 år sedan.
Vet att just de går åt till olika projekt förr eller senare hemma så det är bra att ha litet lager :grin:

Nu blev just de där flaskorna stående till för 2 veckor sedan när jag behövde bättra på en grej.
Skakar om flaskorna länge och väl innan jag börja spraya, den svarta bara spottar och skickar ut stora droppar hela tiden, byter munstycke från andra svarta flaskan men då händer inget alls, precis som det är stopp i nya munstycket!

Provar röd, den går bra en stund, sen börjar den spotta ut droppar, byter munstycke men ingen skillnad.

Fälgfärgen och zinksprayen går bra ca 10 sekunder, sen kommer det ingenting, byter till nya munstycken men ingen skillnad!
Provar trycka olika hårt och luta munstycket i sidled men ingenting kommer ut!

Det finns inget bäst före datum på nån av flaskorna vad jag kan se men 2 år ska de väl kunna stå innan de används?

Så nu har jag en hel låda med nästan fulla flaskor här, blir väl att ta hål i dem och penselmåla upp skiten istället :mad:
Användarvisningsbild
Jobergg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:39, 14-07-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo L90
Ljungby 2240

Ingoberra

#8 » 13:01:24, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummidetaljer försöker jag undvika handla på bt just för dom inte håller nå vidare.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Truk

#9 » 13:27:54, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:Gummidetaljer försöker jag undvika handla på bt just för dom inte håller nå vidare.


Det gäller inte vindrutetorkarblad det då för dom är bäst i test :nikka:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

LeifAndersson (trådstartaren)

#10 » 14:50:52, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkarbladen är ju också av gummi och de använder vi flitigt från Biltema, de har nog råkat ut för en annan leverantör där. :thumme:

Det är det som är så jobbigt med BT, produkter från botten till toppen. Det krävs att man är jäkligt aktiv som konsument för att handla där. Som t.ex fälgfärgen tycker vi är helt OK. använder den mycket som topplack på reparerade galvaniserade konstruktioner, då med CRC galvspray som grund.
Men de lagras aldrig utan används rätt omgående, och på senare tid har deras sprayfärger fått ett nytt munstycke som i vart fall liknar de som sitter på riktigt exklusiva sprayfärger.

Men med en aldrig så liten kvalitetskontroll borde de rena skitprodukterna kunna hållas borta från sortimentet tycker man. Verkar som kvantitet går före kvalitet trots allt.
Några huvlås är ju knappast någon direkt säkerhetsrisk, men marknadsför man sådant skit blir man fundersam om man törs handla mer säkerhetsbetonade produkter där när sådant skit kan slinka igenom till försäljning. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Privatperson

#11 » 15:20:34, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mjo man har lärt sig lite med åren , varmluftspistolen som brann direkt ..tyvärr hitta jag inte kvittot :screwy: oljeslangen till servoreturen hade 100-tals djupa sprickor efter inte ens 1 år..

Torkarbladen ska ju vara bra men mitt ena börjar redan repas upp efter alldeles för kort tid , bilen körs sällan och är noga med att fälla upp armarn osv

köper numera mest skruv o sånt där
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

MickeR

#12 » 16:27:08, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummi ska man inte handla varken från Biltema eller Jula.
Har provat både små gummidäck och bensinslang och livslängden är 1 år till haveri.
Samma besvikelse varje gång (det finns säkert undantag)!

Har även provat Passat framvagn med 1000-leder och gummit fick ordentliga torrsprickor redan efter 1år, men nu 3 år senare och många mil så håller de faktiskt fortfarande.

//Micke

2 personer gillar det här inlägget.
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

Dennis

#13 » 19:11:18, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en cykel till den största pojken på biltema ,den var billig men de var deras "TOPP" modell så helt gratis var den då inte. Nåväl hemma med grejjorna fick man ju montera halva cykeln och tillslut vart de klart pojken va glad och jag nöjd då jag slapp ett tjat objekt. 4tim senare kommer minsta pojken hem å säjjer att brorsans nya hoj gått sönder ! Jag får hem cykeln å då har kedjan lagt sej på insidan drev kasetten , mellan drevet och navet , vilket borde va helt omöjligt men så va det. Jag tog cykel j*v*ln på flaket och körde än en gång dom 4.5milen in till uddevalla släpade in cykeln till reklamationen och fick till svar av en unge med stor koll på frisyren och liten koll på vem man retar att jag fick skylla mej själv som inte justerat växlarna riktigt. efter några väl valda ord gav jag han möjligheten att slippa att få prygel offentligt å istället hämta sin chef valde han de senare alternativet,chefen kom kaxig och riktigt riktigt dryg stog han och mässade säkert i 3-4 min ,när han tystnade förklarade jag att en ny cykel monterad och med "ordentligt justerade växlar"eller så skulle jag bjuda honom på den mest förnederade behandling han någonsin kunde tänka sej bara att välja.. 40 minuter senare åkte jag hem med en ny och monterad ,justerad cykel. Han sa nog 100ggr att så här gör dom inte så här gör dom inte ,å så påstod han att jag hotat honom .ha ha nä nä hot och löfte vitt skilda saker. Dom blänger fortfarande efter mej när jag ibland är där men de skiter jag i..mvh Dc

5 personer gillar det här inlägget.
Dennis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:02, 05-11-2006
Ort: bohuslän
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb 7b, Volvo Fh12, Mf 135

HARA CAWAY

#14 » 20:01:41, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chefen i Uddevalla är verkligen dryg.
Jag passerade Biltema en vardag förmiddag på lastbilen för tillfället utan släp och har en stund över så jag svänger in på Feltema.
När man svänger in på parkeringen så står det lastbilstrafik förbjuden gäller ej behörig trafik så jag åker ned mot deras varuintag mot blomsterlandet och parkerar.
Det är gott om plats och rent ut av ödsligt samt att jag befinner mig på deras lossningsplats.
Jag knallar in till butiken och efter 30 minuters handlande så möts jag till min stora förvåning av en parkeringsbot på vindrutan.

Jag blir självklart riktigt förbannad då en riktigt nitisk p vakt lappar Biltemas egna kunder då de är där och handlar så jag stegar in till kundmottagningen.

Där möts jag av en yngling som efter en diskusion hämtar butikschefen.

Han förklarar att lastbilstrafik har ingen tillåtelse att trafikera området anant än om om man har varuleverans till Feltema.
Jag påpekar att det står gäller ej behörig trafik och eftersom jag är kund i deras skitbutik så bör jag räknas som behörig.
Han är totalt oitresserad av att göra något åt boten som visserligen bara är 300 kr men en ren principsak.

Då frågar jag om de har öppet köp på sina varar och han svarar "ja i tio dagar".
Då överlämnar jag kassen med de nyss inhandlade verktygen för drygt tusen kronor och ber att få återköp på varorna.
Han piper iväg och skickar fram den yngre förmågan som får ge pengarna tillbaka till den vid detta laget mycket irriterade kunden men fy fan vad skönt det känndes.

Jag förklarade att jag aldrig kommer att göra en affär någonsin igen med nämnda bolag och stegar ut till bilen och åker vidare till Swedol fem minuter bort.

Möts av en stor parkering utan förbudsskyltar och trevlig och kunnig personal.
Biltema är inget för yrkesfolk.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

OskarT

#15 » 20:41:08, 13-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som provat deras lyftstropar ?
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se