Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Tung lastbil - förmånsvärde

14 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Hymas21 (trådstartaren)

#1 » 22:29:05, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.

Jag går i tankarna på att köpa en c-regga pickup. Typ Ford F250, fabriksny. Har tidigare kört 1500 modeller, men är nu redo för tyngre.

Någon som har koll på hur det fungerar med bilförmån kring dessa? Är detta ett ”kryphål” som de flesta bilförsäljarna säger till mig? Jag har googlat runt en del, men tycker svaren är luddiga. Jag har ett företag där bilen ”behövs” ofta i tjänst, men bilen kommer också användas till 500-1000mil privat/år.

Någon som har koll?

Tack
Hymas21
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:51, 09-09-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


MagnusGoransson

#2 » 22:37:27, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koll vete sjutton, men jag vill minnas att det inte är någon direkt förmånsbeskattning, utan värdet av den privata körningen skall uppskattas och beräknas därefter.

Med andra ord, betydligt större chans att komma undan jämfört med lätta lastbilar eller personbilar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

nimbus

#3 » 23:03:05, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underlättar väl om du har en vanlig personbil registrerad på dej vid ev granskning
"it always impossible until it´s done"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Henrik_N

#4 » 07:29:09, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bilförsäljarna säger till dig ska du ta med en rejäl nypa salt.
Min erfarenhet är att oftast begriper dom inte, och skulle dom ändå råka göra det så skiter dom i fakta bara dom får sälja. :djaevul:
Den som har störst traktor när han dör vinner...

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

magloman

#5 » 07:34:27, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen förmånsbeskattning på tunga fordon. Men bra o ha körjournal iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

Bygert

#6 » 08:17:55, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det är ingen förmånsbeskattning på tunga fordon. Men bra o ha körjournal iaf.


Det är både sant och totalt fel. Sant är att det inte finns något schablonvärde för tunga fordon. Köper man t ex en ny S 90 är det bara att gå in i en tabell och få reda på exakt hur mycket man ska skatta för den bilen med den utrustningen. Det finns inget sånt för tyngre fordon.

Däremot så ska man skatta för ett förmånsvärde om man använder ett tyngre fordon privat. Enligt skatteverket ska det värdet fastställas enligt "allmänna värderingsprinciper". Risken är ju då uppenbar att om det finns en näraliggande bil som är registrerad som personbil så går man på det värdet. För en pickup är det alltså minst lika lurigt om den är registrerad som tung lastbil som om den är personbilsregistrerad, struntar man i att ta upp förmån så kan man få det ändå med skattetillägg och elände. Vill man undvika elände så bör man yrka öppet och ha körjournal. Åker man och handlar mjölk med en F:12 så är det en förmån det också. Fast i det fallet är risken att skatten skulle ställa frågor rätt liten.

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Hymas21 (trådstartaren)

#7 » 09:50:53, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:
magloman skrev:Det är ingen förmånsbeskattning på tunga fordon. Men bra o ha körjournal iaf.


Det är både sant och totalt fel. Sant är att det inte finns något schablonvärde för tunga fordon. Köper man t ex en ny S 90 är det bara att gå in i en tabell och få reda på exakt hur mycket man ska skatta för den bilen med den utrustningen. Det finns inget sånt för tyngre fordon.

Däremot så ska man skatta för ett förmånsvärde om man använder ett tyngre fordon privat. Enligt skatteverket ska det värdet fastställas enligt "allmänna värderingsprinciper". Risken är ju då uppenbar att om det finns en näraliggande bil som är registrerad som personbil så går man på det värdet. För en pickup är det alltså minst lika lurigt om den är registrerad som tung lastbil som om den är personbilsregistrerad, struntar man i att ta upp förmån så kan man få det ändå med skattetillägg och elände. Vill man undvika elände så bör man yrka öppet och ha körjournal. Åker man och handlar mjölk med en F:12 så är det en förmån det också. Fast i det fallet är risken att skatten skulle ställa frågor rätt liten.


Tack! Det är typ så jag tolkat det också.

Detta står på skatteverkets hemsida:
Tung lastbil
Med tung lastbil avses lastbil med en totalvikt över 3 500 kg, och i vissa fall även husbil. Om en lastbil har använts privat eller lämpar sig för privat användning kan i vissa fall beskattning bli aktuellt.

Förmånen ska i sådana fall värderas till marknadsvärdet. Förmånsbeskattning kan undvikas om en godtagbar körjournal visar att lastbilen inte har använts privat. När det gäller förmån av tung lastbil finns inte någon motsvarande frigräns för ringa användning som för bilförmån. Detta innebär att beskattning av privata resor bör ske även om antalet understiger ringa omfattning. Hur förmånen värderas beror på om lastbilen får användas bara vid enstaka tillfällen eller om den anställda under en längre period själv kan bestämma när hen vill använda den privat. Bedömning ska göras i varje enskilt fall om dispositionsrätten är inskränkt eller oinskränkt. Husbil som klassas som personbil eller lätt lastbil beskattas enligt bilförmånsreglerna.

Med det sagt så skulle jag säga att det är lika som vanlig personbil. Eftersom vi idag har gps-puckar i våra bilar är det svårt att dölja privata resor i tjänst.

Rätta mig om jag har fel?
Hymas21
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:51, 09-09-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil

magloman

#8 » 14:57:35, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bäst o ha körjournal då och aldrig åka privat
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

Mats i Myrhult

#9 » 21:15:43, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller äga den privat utan att lyfta moms eller göra avdrag. :klia:
Varje sortering ger upphov till ett nytt förvaringsproblem. :sad:
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U45-3a

meet_matt

#10 » 14:19:38, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

10 resor totalt max 100 mil får man köra med firmans bil privat men det ska så klart journalföras också

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

MagnusGoransson

#11 » 14:35:57, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:bäst o ha körjournal då och aldrig åka privat


Man får ju se till att ha en kund nära dagis, skola, mataffäre, köpcentrum, en i Sälen, en på Mallorca, Några i USA (främst Nashville och Florida), en nära systemet, en i Tyskland (på Fehmarn), en i varje storstad och kanske en vid en sjö, långt inne i skogen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

jonnordvall

#12 » 18:07:27, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha i åtanke att det s0där med 100 mil max 10 resor inte gäller med annat än personbil och lätt lastbil... som ts skrev tidigare.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73

Bygert

#13 » 18:32:22, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lösning som kan vara bra för både personbil och tveksamma tyngre fordon är att köpa den privat och sen göra ett avdrag i företaget för bilkostnader. Vi är nog rätt många som kör den varianten. Är det rimligt att man behöver bil i företaget ibland så ska skatten acceptera det. Sen kan ju alltid summan diskuteras. Är man tveksam så kan man göra ett öppet yrkande, alltså tydligt skriva vad man gjort och hur man tänkt. Då kan det aldrig hända nåt värre än att man nekas avdrag, oavsett hur dumt det är. Vi har en lokalpolitiker här i trakten som yrkade avdrag för tandblekning för att det behövdes för hennes valkampanj. Konstigt nog gick inte det igenom men eftersom det var ett öppet yrkande hände inget annat än att det avdraget togs bort. Eller, jo, tidningarna fick ju nåt kul att göra en artikel om också.
Bygert
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

meet_matt

#14 » 06:52:43, 12-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

just på bil så har du ju en fastslagen skattefri ersättning om 18,50 kr/mil (är det väl fortfarande?) sedan är du ju fri att ersätta med vilken summa per mil som du vill men då ska det skattas på det som överstiger 18,50.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates