Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Förbjuda Mopedbil!

105 inlägg • Sida 5 av 7
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

dc_lindberg

#61 » 17:53:15, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...bra!
Tesla m.fl. har sanslöst bråttom!
Då kan polisen med stöd i lagen bötfälla då hastighetsöverträdelsena registreras av, Tesla!
(...1984... varnignsklockorna klämtar hej vilt!...)
Jo då - kan polisen visa att man registrerat sin egen hastighetsöverträdelse (mobiltelfonen räcker!) så... får man "hastighetsbiljett" av myndigheten; de bjuder så gärna på sådana när de kan och får tillfälle :-)

Vill minnas att man kan bli bötfälld månader, rent av år, efter överträdelse skett... Så länge färdskrivarbladen skall finnas kvar enligt bokföringslagstiftningen och säkert något i trafikförordningen för tunga fordon ock... så kan det komma riktigt surt efter har jag hört...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Michael Meier

#62 » 18:03:46, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte enbart på (gamla) bladet eller nya (digitalt).

Det lär finnas en koppling till fordon/plats/tid, exempelvis noterad tid av polis och noterat stop av fordon med tid som stöd i att para ihop händelse och myndighetsutövning.

Sedan förstår jag inte vari friheten att åka fortare i förhållande till vägens/fordonets hastighetsbegränsning ligger i.
Vad är poängen med den friheten egentligen ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ptr

#63 » 18:05:54, 24-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Eftersom jag har en dotter som gärna vill att jag ska skruva ihop hennes a-traktor, så har jag också en åsikt i frågan!
Först av allt anser jag att mopedbilen är en rullande dödsfälla. Anledningen till att den är det är den viktsgräns som medför att allt under 600 kilo(?) är ofarligt. Det är det inte...
Sen är hela kopplingen till traktorbegreppet väldigt orimlig, vilket flera har påvisat. Vad man sedan ska göra hänger på vad det är man vill åstadkomma. Jag ser att ungdomarna behöver kunna transportera sig, som förälder vill jag att det ska kunna ske så säkert som möjligt. Min önskan är att man slutade prata om traktorer, och istället accepterade att det handlar om personbilar.
Ett regelverk skulle kunna se ut så här:
En ungdoms bil (PBu) är ett en helfordonsgodkänd personbil som försetts med en anordning som begränsar dess högsta hastighet till 45 km/h. Fordonet ska vara utrustat med en LGF-skylt, besiktas enligt samma regler som vanliga personbilar, ha däck enligt samma regler som vanliga personbilar (alltså också vinterdäck!), och i övrigt uppfylla de krav som gällde fordonet innan det registerades om.
För att få framföra en PBu ska föraren inneha körkort lägst Bu. Den körkortsklassen existerar ju som bekant inte (än...), men skulle i praktiken motsvara ett vanligt B-körkort, med både teoriprov och uppkörning. Jag tror att 16 är en lämplig lägstaålder för ett sånt körkort. Givetvis ska ett sånt körkort ha en prövotid.

Så vad är det då som är så bra med det här då? Ett är att fordonen håller en hygglig säkerhetsnivå, de allra flesta (alla?) har ABS, krockkuddar, osv. Det finns bälten på alla platser (Ovanan att trycka in 4-5 extrapassagerare blir väldigt dyrt om farbror blå är ute), det blir inte lika lätt att bygga om bilen till en rullande stereo. Inga lastbilsepor...Ska man tillåta att regga om lätta lastbilar?? jag vet inte, vad tycker du?



Tänk sen om man gick ett steg längre och införde att det var detta körkort som gällde under prövotiden - oavsett ålder.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Lennart Svensson (trådstartaren)

#64 » 18:16:50, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Som burträskarn skrev: en rullande dödsfälla och därför borde de tas bort .Var rädda om vår ungdom.
Mvh Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

dc_lindberg

#65 » 19:39:37, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man förbjuder allt farligt blir det som (vem var hon nu som sa det?...): "förbjuda alla farliga vapen!"...

Visst, jag spetsar till det med att mopedbil är "självsanerande", samtidigt så -är- det både sant och konsekvensen av fordontypen => "de tar kål på sig själva".
Frågan att ställa är mera: "å hur ända in i... kunde Trafikverket och Transportstyrelsen överhuvudtaget godkänna dessa rullande likkistor (jmf Sherman Tank under www II )?! De uppfyller ju absolut inga som helst säkerhetskrav ju! Man är -mer- säker på en moped! Obegripligt!

Förbjuda... näe... alla gapar efter förbud så fort det är något. Fel väg!
4 hjul + motor = "bil"
Trampcykel med fler än 3 växlar med en möjlig snitt fart på mer än 15km/h = "moped"
Alla fordon med hjälpmotor = moped, eller mc!
Vad är problemet?!...

Lite gran som stöld... att ta ett äpple från ett äppelträd i någons villaträdgård => kan vara ägarens mat för dagen!
Att inte betala notan på krogen => kan vara den notan som får krogen att konka (499kr -kan- ha den effekten)
Att råka ut för ett bedrägeri på max 9 999kr föranleder ingen åtgärd från polisen!!! (det är ju en månadslön för mången svensk!)
Det ekonomiska värdet är egentligen av underordnad grad - handlingen är egentligen den avgörande graden!

Lite samma är det gällande mopedbilarne...
De -är- klassade som "bil" men pga kW och vikt så är de ock klassade som "mopeder"...
Jag gör mig till "god vän" med mc och mopedkollektivet genom att ha de bestämda åsikten att; om 2-hjulingen (eller 3-hjulingen) har någon form av hjälpmotor (utöver kalorimotorn) så skall fordonet klassas som MC och förarens måste genomgå körtkortsutbildning för MC och får inte framföra ekipaget om inte MC körkort avlagts/godkänts! (vad är problemet?! moped och mc kräver så mycket mer av föraren än vad bil och trampcykel gör! Ställ ETT krav, SAMMA krav! ...näe... vi ska dela upp allt i juridiska hårklyverier... ringa stöld, snatteri, olovligt förfogande, grov stöld, förskingring, häleri, osv etc - stöld är stöld! Bil är Bil! MC är MC! ...och jag har en mugg där det står: Grumpy Old Man på!

Mopedbilen är självsanerande.
Bästa vore om de klassas om till -bil- för då försvinner de helt från trafikbilden pga att de inte kan klara kraven för bil :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#66 » 20:11:54, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycket alvarliga olyckor där mopedbilar är inblandade ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#67 » 20:16:49, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.
Vid krock blir det snabbt mycket svåra personskador.
Dödfall är ock snabbt insättande.
Mopedbil = "rullande likkista"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#68 » 20:22:12, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo vet att det är en plastlåda men har det verkligen hänt många allvarliga olyckor med dom.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#69 » 23:25:17, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 dödsolycka med mopedbil.
5 på moped.
30-50 personer med mc.
20-30 personer på cykel.
30 gående
200 döda i trafikolyckor.

UNGEFÄRLIGA siffror per år några år tillbaka.
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#70 » 23:38:03, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 dödsolycka kan väl inte anses vara mycket även om det är 1 för mycket.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Lennart Svensson (trådstartaren)

#71 » 10:03:49, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Kan rekommendera er att söka på publicerad artikel 22-05 av Vi Bilägare angående mopedbilar.Var 4:e mopedbil inblandad i olycka och det konstateras internationellt att mopedbilarena är klent byggda med obefinliga säkerhetszoner.Finns även skadestatistik att läsa om man söker på Försäkringsbolagen och mopedbilar.
Må gott Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Volvot24

#72 » 10:05:22, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ang tidigare inlägg... Typ 69

Var det inte värre än så?
Satsa då fullt ut på mopedbilar. De verkar ju vara säkra och framförs då tydligen på ett fullgott sätt om man läser statistiken.
Ge statligt bidrag för införskaffande :huh:

Hur var de nu med A-traktorers framförande? Hur många har dött eller blivit allvarligt skadade under året?
Har tappat räkningen.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

qqq

#73 » 12:47:52, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:1 dödsolycka med mopedbil.
5 på moped.
30-50 personer med mc.
20-30 personer på cykel.
30 gående
200 döda i trafikolyckor.

UNGEFÄRLIGA siffror per år några år tillbaka.

Personligen så tycker jag det är mycket värre med ca 1300 självmord varje år i sverige.. det stör mig #¤%& mycket att det är så många som mår så dåligt i sina liv.

3 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#74 » 12:53:15, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Personligen så tycker jag det är mycket värre med ca 1300 självmord varje år i sverige.. det stör mig #¤%& mycket att det är så många som mår så dåligt i sina liv.


Fast där är det stor övervikt på män och som debatten går idag är alla män roten till allt ont så det fokuseras inte på. Psykvården har man skurit ner till ett absolut minimum. Detta samt stängandet av institutionerna på 90-talet har gjort detta samhälle extremt trasigt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#75 » 12:24:22, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1992 om jag minns året helt korrekt.
Det blev... ett rent helvete för de som bodde på institutionsvården... de "bosatte" sig på vårdcentralerna. Från tryggheten och säkerheten på institut (=ofrivilliga försökskaniner ock!) till ensamma och övergivna i lägenheter i "utsatta områden" där de INTE kunde/klarade av att anpassa sig!... vilket ledde till många vräkningar... som ledde till att bo på gatan... Så från tak över huvudet, mat i magen, kläder på kroppen, tillsyn, kamrater, osv till övergiven på gatan... Det humana Sverige, i ett nötskal!
INGEN vågar stå för vansinnet med psykiatrireformen!... ALLA vet hur illa det skulle komma att bli och blev! Så går det när politiker/tyckare får för stor makt! (det är å andra sidan inte bättre när motparten har för mycket makt heller...)

Men... tråden skulle väl handla om mopedbilar... o dessa är ett självmordsredskap!
Vid olycka är dessa tingestar "självsanerande" :thummar:
Senast redigerad av dc_lindberg 14:44:28, 01-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se