Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Förbjuda Mopedbil!

105 inlägg • Sida 7 av 7
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

G_Hackman

#91 » 20:42:35, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
G_Hackman skrev:[och exempelvis Haverikommissionen som utreder verkliga olyckor finns kvar.


Det är ytterst sällan den svenska Haverikommissionen utreder olyckor med personbilar. Vad jag kan se gäller deras senaste rapport om en händelse med personbilar inblandade, en olycka som inträffade år 2005.
Norska Haverikommissionen tycks ha fått sitt uppdrag annorlunda utformat och där utreds många fler trafikolyckor än vad som sker här i Sverige.

Syftar inte alls på statliga haverikommissionen. Volvo Cars (och även Volvo Latsvagnar) har egna haverikommissioner som utreder olyckor där Volvo är inblandade.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512



dc_lindberg

#92 » 00:12:20, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså?...
Då menar du, G_Hackman, att ALL svensk media har farit med osanning sedan Volvo "kursades bort" och såldes till Geely?
Om det är så du menar, så ligger bevisbördan i ditt knä, inte mitt. Det är således ditt ansvar att korrigera spridandet av vad du kallar för dumheter. Från mitt perspektiv har det inte förelegat, och föreligger ej heller, något som helst intresse i att ifrågasätt det som publicerats i massmedia och från Volvo koncernen självt samt från de nya ägarna. Visst, det -kan- vara en konspiration som ljuger för oss, det är fullt möjligt, men, näe vet du vad; så tossiga konspirationsteorier för du faktiskt stå för helt själv.

Volvo är en kinesiskt företag. Ägs av Geely. Volvo lastvagnar är jag osäker på om de fortfarande är svenska. Scanina såldes väl till Mercedes(?). Lite svårt att hänga med i alla ägarbyten.

Saab dödades av den svenska regeringen. Om det lär du väl ock ha en egen teori...

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... s-is-volvo
Volvo Car Group (Volvo Cars) ägs av Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) i Kina. Volvo Cars ingick i den svenska Volvokoncernen fram till 1999, då företaget köptes av Ford Motor Company. 2010 förvärvades Volvo Cars av Geely Holding.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G_Hackman

#93 » 01:29:30, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ber om ursäkt för att detta blir OT i tråden om mopedbilar men DC vill veta så jag svarar.

Du valde att ta ut enbart en mening från sidan du läste på. På raden under står det tex:
Volvo Cars är noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen där det handlas under tickern ”VOLCAR B”.
Sen är huvudägaren absolut Geely Holding. Men det innebär inte att bolaget i sig är är kinesiskt.

Längre ner på sidan står för övrigt även
I december 2021 hade Volvo Cars cirka 41 000 heltidsanställda. Volvo Personvagnars huvudkontor, produktutveckling, marknadsföring och administration finns i huvudsak i Göteborg, Sverige.
Volvo Cars produktionsanläggningar finns i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing och Taizhou (Kina). Företaget har även FoU- och designcenter i Göteborg, Camarillo (USA), Sunnyvale (USA) och Shanghai (Kina).


Så Volvo är ett svensk företag. Styrelsen har sitt säte i Sverige. Så även huvudkontor och produktutveckling. Geely konstruerar inte Volvos bilar och företaget är inte bara ett marknadsföringsbolag under ett välrenommerat varumärke.
Om du är ute efter siffror så jobbar ca 23000 personer på Volvo Cars i Sverige.
Gör ett besök i Göteborg så kan du med egna ögon se Volvos utvecklingsanläggning som ligger i Sörred, intill Torslandafabriken. Kallas östra kvarteret på kartan. Du kan passa på att fråga de som jobbar där om de är kineser och bara marknadsför Geelys produkter

Vad jag anser om Saabs frånfälle behöver du inte fundera på. Inte om jag har en teori om det heller!
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

dc_lindberg

#94 » 09:42:45, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...suck...för en som inte förstår... går det inte att förklara så att den förstår...
Du har, själv skrivit, och omfattande presenterat, EXAKT samma sak som jag skrivit i betydelse; ändock kan du inte ta till dig och förstå det du själv skriver -och- som jag och Volvo sagt till dig: Geely -äger- volvo.

Beklagar att detta är för svårt för dig att förstå.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lennart Svensson (trådstartaren)

#95 » 09:49:46, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Nu kom vi nog utanför ämnet men när det här påstods att Volvocars var ett svenskt var jag tvungen att Googla på detta .Volvocars ägs av kineserna med 82% .Vill med detta påstå att volvo är kinesiskt-inte längre svenskt. Nej, det är bara att acceptera,säger kineserna till oss att hoppa kan vi inte längre ställa frågan varför?, utan hur högt.Kan mycket väl tänka mig att det kommer att påverka kvaliteten.
Må gott Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

G_Hackman

#96 » 11:05:43, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...suck...för en som inte förstår... går det inte att förklara så att den förstår...
Du har, själv skrivit, och omfattande presenterat, EXAKT samma sak som jag skrivit i betydelse; ändock kan du inte ta till dig och förstå det du själv skriver -och- som jag och Volvo sagt till dig: Geely -äger- volvo.

Beklagar att detta är för svårt för dig att förstå.

Det jag gjorde var inte att säga emot att Geely Holding är majoritetsägare i Volvo. Tvärt om, det står mycket tydligt i mitt inlägg. Jag sa mot att det är ett kinesiskt företag och ditt påstående att den svenska delen bara marknadsför. Så är inte fallet.
Företaget är registrerat i Sverige med huvudkontor, utveckling mm här. Då är bolaget svenskt men med en majoritetsägare från ett annat land (i detta fall Kina).
Saab ägdes sista tiden av Spyker som är ett företag från Nederländerna. Var det ett Holländskt bolag då? Liksom när Ford ägde 100% av Volvo, Jaguar, LandRover och Aston Martin. Var de då amerikanska företag? Nej, men de hade ägare från ett annat land.

DC, jag har absolut inget intresse i att vara osams med dig. Har läst många inlägg från dig och det är ingen tvekan om att du besitter mycket kunskap som du dessutom gärna delar med dig av i forumet vilket du ska heder för. Fortsätt med det men snälla, acceptera att man kan få rätta felaktigheter.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

G_Hackman

#97 » 11:10:42, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi återgår lite till ämnet.
Är definitionen av mopedbil samma i hela EU? Såg nyligen ett inslag i Top Gear (senaste säsongen). I detta provkörde man "stadsfordon" i Paris. Ett av dessa var en Citroën AMI https://elektriskmoped.se/citroen-ami/
Man hävdade i inslaget att i Frankrike räknades den som "fyrhjuling" och att man då fick köra den från..... hm minns inte säkert.... 14 eller 15 års ålder. Man hävdade också att den gick i 50 km/h.
Kan detta stämma eller översattes det fel, kanske först till engelska och sen till svenska? Så den även i Frankrike är en mopedbil och får gå i 45 km/h vilket känns rimligare?

Nån som vet reglerna i olika länder?
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#98 » 15:54:11, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En koll hos Transportstyrelsen av några framgooglade registreringsnummer på mopedbilar visar att alla har ett typgodkännandenummer av den sort som helfordonsgodkända fordon brukar ha. Så därav bör man kunna sluta sig till att de är helfordonsgodkända, och därmed är de tekniska bestämmelserna för dem lika i hela EU och EES.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Alrik

#99 » 18:15:48, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Jasså?...
Då menar du, G_Hackman, att ALL svensk media har farit med osanning sedan Volvo "kursades bort" och såldes till Geely?
Om det är så du menar, så ligger bevisbördan i ditt knä, inte mitt. Det är således ditt ansvar att korrigera spridandet av vad du kallar för dumheter. Från mitt perspektiv har det inte förelegat, och föreligger ej heller, något som helst intresse i att ifrågasätt det som publicerats i massmedia och från Volvo koncernen självt samt från de nya ägarna. Visst, det -kan- vara en konspiration som ljuger för oss, det är fullt möjligt, men, näe vet du vad; så tossiga konspirationsteorier för du faktiskt stå för helt själv.

Volvo är en kinesiskt företag. Ägs av Geely. Volvo lastvagnar är jag osäker på om de fortfarande är svenska. Scanina såldes väl till Mercedes(?). Lite svårt att hänga med i alla ägarbyten.

Saab dödades av den svenska regeringen. Om det lär du väl ock ha en egen teori...

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... s-is-volvo
Volvo Car Group (Volvo Cars) ägs av Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) i Kina. Volvo Cars ingick i den svenska Volvokoncernen fram till 1999, då företaget köptes av Ford Motor Company. 2010 förvärvades Volvo Cars av Geely Holding.



Instämmer med Hackman.

Är AB Volvo svenskt?!? :grin:

Här är ägarfördelningen i AB Volvo
https://www.volvogroup.com/se/investors ... ation.html

Här är vad som ingår i AB Volvo
https://www.volvogroup.com/se/about-us/ ... ation.html


Scania ägs till stor del av VW genom Traton som även har MAN i sin portfölj.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

tronde

#100 » 18:37:40, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Om vi återgår lite till ämnet.
Är definitionen av mopedbil samma i hela EU? Såg nyligen ett inslag i Top Gear (senaste säsongen). I detta provkörde man "stadsfordon" i Paris. Ett av dessa var en Citroën AMI https://elektriskmoped.se/citroen-ami/
Man hävdade i inslaget att i Frankrike räknades den som "fyrhjuling" och att man då fick köra den från..... hm minns inte säkert.... 14 eller 15 års ålder. Man hävdade också att den gick i 50 km/h.
Kan detta stämma eller översattes det fel, kanske först till engelska och sen till svenska? Så den även i Frankrike är en mopedbil och får gå i 45 km/h vilket känns rimligare?

Nån som vet reglerna i olika länder?

Det som selges som "mopedbil" i dag er klassifisert som L6e. Dette er firehjuls moped. Det finnes også L7e som er firehjuls motorsykkel. De kan gå fortere enn 45 km/h. Det engelske ordet for begge typene er "quadricycle", altså helt tydelig ikke bil.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Lennart Svensson (trådstartaren)

#101 » 20:13:33, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej .Vänta nu lite:ni som pratar om helbilsgodkännande:har ni någonsin suttit ien mopedbil? Finns det Krockkudde i ratt? krockkudde i passagerarsäte? Sido airbags?
Ni som hittat mopedbilar med denna utrustning får mycket gärna lägga ut bilder här .Jag ser fram emot detta.
Må gott Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

G_Hackman

#102 » 20:29:27, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det krav på airbags i mopedbilar för att de ska få helbilsgodkännande eller vad menar du?
Kan mycket villigt erkänna att jag inte har någon aning alls om vilka säkerhetskrav som ställs på mopedbilar för att de ska certifieras enligt ECE. För bilar vet jag däremot ganska väl.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

tronde

#103 » 20:36:37, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvorfor ikke bare akseptere at det som kalles "mopedbil" ikke er en bil, men en moped med fire hjul og en skjerm mot været? De har aldri vært ment som en bil, og kommer heller ikke til å bli det.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Lennart Svensson (trådstartaren)

#104 » 20:48:36, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hackman.Nej, vad jag menade var att vid ett helbilsgodkännande tas även hänsyn till fordonets säkerhet enligt vad jag kunnat läsa mig till när jag tittade på vad som menades med ett helbilsgodkännande.Har studerat ett antal mopedbilar och konstaterar att det inte finns någon form av säkerhetszoner eller skydd för förare eller passagerare.Visst, det hade vi inte i våra bilar för 60 år sedan men trafikintensiteten har förändrats sedan dess.Skulle idag inte köpa en bil som inte hade den inbyggda säkerhet som vi idag är vana vid och skulle definitivt inte skaffa en mopedbil till våra ungdomar då man ser avsaknaden av säkerhetstänk på dessa fordon.Än en gång : låt oss vara rädda om våra barn.
Må gott Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

torbjorn_forsman

#105 » 23:14:27, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte samma regler som gäller för helfordonssgodkännande av alla slags fordon. Mopedbilar har ett regelverk, personbilar ett annat, tvåhjuliga mc ett tredje, bussar ett fjärde osv osv. Så ta inte för givet att vartenda krav som gäller för en helfordonsgodkänd personbil också har en motsvarighet i mopedbilsvärlden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se