Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Ännu en tråd om B och BE regler

121 inlägg • Sida 6 av 9
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Bygert

#76 » 14:40:34, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Finns det något krav på kunskaper om hur man kör ett släp för att få ett B körkort ?
Ett B kort ger behörighet att köra vissa släp. Men inte kunskapen att köra det släpet.
Nu är mitt B körkort från 1980. Och då fanns det ingen släpvagns utbildning kopplad till B kortet.
Förr fanns det sånt som jag klassar som lite konstigt. Man kunde vikta upp en bil för att kunna dra ett tyngre släp.
Göran i Norråmyra


Har man behörigheten så får man köra. Men det innebär ju inte att man får köra hur som helst. Blir det för osäkert så kan det ju bedömas som t ex vårdslöshet i trafik.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Göran Ekman

#77 » 17:08:38, 24-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får en behörighet, men inte ett tillstymmelse till kunskaper för att köra det man har behörighet till. Kunskaperna får man skaffa sig själv.
Kan inte se ett enda spår av logik i de regler som finns för att köra släp efter personbil.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#78 » 16:00:16, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Säger som grannpojken som också låg på gränsen ligger man för bra till på provet då har man ju läst mycket i onödan. Grattis till nytt körtkort.


Snart så.
Den 18 april är det dags för uppkörning.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#79 » 16:33:57, 25-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är rätt "kul" att jag har tagit teoriprovet för BE men fortfarande var lite fundersam på hur reglerna fungerar men nu tror jag att jag har fått i hop det!

Regel 1:
Vi räknar alltid totalvikter, inget annat.
Om vi bortser ifrån "lätt" släp alltså släp som väger 750kg eller mindre utan bara pratar "tungt" släp alltså från 751kg och uppåt.
Totalvikten för bil får inte vara över 3500kg

För att få dra ett släp på B kort så får man max komma upp i 3500kg totalvikt på släp och bil.
För B96 (utökat B) så är totalvikten 4250 kg
För BE är totalvikten 7000 kg (för ett nytaget kort) Max på kärra är 3500kg.

Med riktlinjerna ovan har vi nu räknat ut vilket körkort man måste ha för att få koppla på kärran på bilen.
Hur mycket kärrans bruttovikt får väga framgår nu av bilens regpapper under punkten "högsta vikt bromsat släp"
Så vi får inte överskrida släpets max lastvikt eller krokens hösta vikt bromsat släp.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#80 » 22:32:31, 01-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
QV_ skrev:
toker skrev:Man får dra vagnen med de flesta mindre bilar men man får inte lasta den fullt har man en bil som har tjänstevikt över 2000 kg får man inte dra den med b kort.


Nu har jag inte lusläst reglerna för vikter på släpvagnar på länge. Men när jag la in min Amazon och min obromsade släpvagn (650kg) i släpvagnskalkylatorn så fick jag dra släpet i 80km/h om det var tomt.
Med lass fick jag dra den i 30km/h Jag har B-kort (ABC-Kort för att vara mera exakt)

Så det här med "inte lasta den fullt" anser jag (utan att veta säker då) gäller folk med BE.
Har man B-kort så är det tom kärra/kärra med lass dom gäller "digitalt". Det spelar alltså ingen roll vad lasset väger.

Men har det kommit nya regler så blir jag glad, det skulle ju underlätta om man fick använda vikten upp till "lagligt" även på B-kort.


Skilj på totalvikt och bruttovikt för släpvagnen.
Oavsett om föraren har B- eller BE-kort så får bruttovikten (alltså vad vagnen väger med det lass som ligger på för ögonblicket) inte överstiga bilens tillåtna släpvagnsvikt. Den tillåtna släpvagnsvikten har inget med bilens tjänstevikt eller totalvikt att göra utan det är ett värde som biltillverkaren bestämmer enligt vissa normer (förmodligen något ECE-reglemente) och som sedan fastställs vid typbesiktningen. Ibland kan en billig och klen dragkrok dra ner den tillåtna släpvagnsvikten, vissa bilar kan få den tillåtna släpvagnsvikten höjd genom en del modifieringar (t ex något förstärkt motorfäste, förstärkningar nära dragkroken, extra oljekylare för automatlåda, extra elkylfläkt, elbromsutrustning på bil och vagn istället för påskjutsbroms).
Har föraren bara B eller utökat B, så tillkommer DESSUTOM en del begränsningar bestämda utifrån totalvikterna på bil och släpvagn (alltså vad bil respektive vagn väger när de är lastade till maxlast).
Om vagnen är obromsad, finns det också en gräns för bruttovikten som avgör vilken hastighet den får dras med. Något sådant existerar dock inte för bromsade vagnar.


Efter att ha funderat och kollat bitvis med släpvagnskalkylatorn.

När man kollar om det är lagligt att köra ett släp efter en viss bilmodell med ett vist körkort så går man alltid efter totalvikten på kombinationen.
Om det är lagligt så är det bruttovikten som räknas oavsett körkort.
Bruttovikten får då inte överskrida vad står i bilens regpapper gällande krok och maxvikter

Så även tomma vagnar kan ge olovlig körning och dagsböter, för regeln om totalvikt kommer före regeln om bruttovikt.

Kollade just upp min vagn efter fruns A3. Då var det lagligt upp till 800 kg last, men efter min firmabil så får man inte häkta på vagnen tom med B-kort.

Går man enligt lagboken så är för tung totalvikt = fel körkort = olovlig körning. Det är alltså inte "överlass"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#81 » 15:08:17, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Säger som grannpojken som också låg på gränsen ligger man för bra till på provet då har man ju läst mycket i onödan. Grattis till nytt körtkort.


Nu så kan jag ta åt mig gratulationen
Det gick som på teoriprovet.
Jag var ingen mönsterelev men hon valde att fria istället för att fälla

Bild

Så nu får man koppla släp upp till 3500 kg på kroken.
Det lär väl praktiskt räcka, det mesta jag behövt hittllis är runt 2 ton.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#82 » 15:24:17, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror väl på dragbilen hur mkt du får dra :mrgreen:

Grattis iaf :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#83 » 18:21:13, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja absolut men jag får koppla ett släp upp till 3500 kg totalvikt OM bruttovikten är OK för kroken.

Tackar :bira:
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#84 » 18:34:26, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Många kör efter devisen "Om kulhandsken passar bilens kula så är det ok!" väldigt tydligt ibland.

Hur är det med regeln om EU-släp (obromsade) som sa att bilens tjänstevikt måste vara dubbelt släpets maxvikt för att få köra 80 med last annars 40 (eller om det va 30).

Finns den kvar eller har jag drömt ihop den från början?

Släpvagnskalkylatorn funkar bra tycker jag.

/C


Regeln om hastighet finns kvar, lättaste sättet att tappa körkortet, när man tror man är laglig (med liten "EU-släp")

Härifrån: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r-du-kora/
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_

#85 » 15:30:56, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del som jag träffat anser att bruttovikten även gäller vid obromsat släp om man har BE, vilket jag inte finner några belägg för.

Alltså
Bil en Amazon med 1000 kg krok. Tjänstevikt 1170
Släp, obromsat 650kg totalvikt.

Detta får jag dra olastat i 80 eftersom släpets tjänstevikt är lägre än 1170/2 =585kg
Men lastar jag släpet så är det 40 km/h som gäller.

Enligt släpvagnskalkylatorn så spelar B eller BE ingen roll. Den ger samma svar.
Men några påstår alltså att man får lasta till brutto 585kg och köra i 80.

Det skulle ju kunna vara så men BE är ju för ett tungt släp och detta är ju ett lätt.
Någon som vet?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#86 » 15:40:22, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På transportstyrelsens hem sida står det bara om totalvikt inget om bruttovikt. Det är nog för att det ska vara lättare för polisen att ge böter utan att väga och räkna. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r-du-kora/

PS: Ska man vara säker på det om bruttovikt så måste man nog läsa vad som står i lagtexten. DS.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#87 » 15:57:09, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare sagt, så får släpvagnens bruttovikt aldrig överskrida dragbilens tillåtna släpvagnsvikt. Och det helt oavsett totalvikter, tjänstevikter, tågvikter, körkortsklasser mm.

Vilken dragbilens tillåtna släpvagnsvikt är, beror inte bara på dragkroken. Oavsett vilken vikt dragkroken är godkänd för, så kan den tillåtna släpvagnsvikten aldrig bli högre än vad som är fastställt för bilmodellen i fråga vid typbesiktning. Vissa bilar har ju tillåten släpvagnsvikt 0 (t ex äldre VW-buss med automatlåda eller Renault Zoe), man får sätta dragkrok på en sådan bil men inte just använda den till annat än att hänga cykelställ på eller möjligen dra ett efterfordon. På en del bilar kan man få den tillåtna släpvagnsvikten höjd genom olika åtgärder som i så fall är utprovade och intygade av biltillverkaren (t ex montering av förstärkta motorfästen på gamla Audi 100, en extra oljekylare för automatlådan på Volvo 740, extra elkylfläktar på vissa bilar). Det finns också bilar (t ex Citroën CX) som har två olika värden på tillåten släpvagnsvikt där det lägre gäller för vagn med påskjutsbroms, det högre för vagn med elbroms. Detta förutsatt att bilen har elbromsutrustning.

Att det dessutom i många fall finns en totalvikts- eller tågviktsbegränsning som kan vara beroende av t ex om vagnen är bromsad eller inte eller av vad föraren har för körkortsklass, är en helt annan sak.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#88 » 16:13:17, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpvagnskalkylatorn stämmer, använd den så slipper ni huvudbry.

Läser man regelverket om obromsade kärror så gör det ingen skillnad på körkortsbehörighet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jörgen.ottosson

#89 » 17:42:19, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:En del som jag träffat anser att bruttovikten även gäller vid obromsat släp om man har BE, vilket jag inte finner några belägg för.

Alltså
Bil en Amazon med 1000 kg krok. Tjänstevikt 1170
Släp, obromsat 650kg totalvikt.

Detta får jag dra olastat i 80 eftersom släpets tjänstevikt är lägre än 1170/2 =585kg
Men lastar jag släpet så är det 40 km/h som gäller.

Enligt släpvagnskalkylatorn så spelar B eller BE ingen roll. Den ger samma svar.
Men några påstår alltså att man får lasta till brutto 585kg och köra i 80.

Det skulle ju kunna vara så men BE är ju för ett tungt släp och detta är ju ett lätt.
Någon som vet?


Körkortet talar om att du får köra fordonet (eller fordonskombinationen) ......det är andra trafikregler som talar om vilken hastighet du får köra, hastighet har inget med körkortsbehörighet att göra. :laes_detta:
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ivar Risslén

#90 » 20:26:53, 27-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett att det inte är ovanligt att det lastas en eller två snöskotrar på en obromsad 750-kilos släpvagn när det ska faras till fjälls från kusten. Vanligt är hastighet 80+ kmh så det är nog tur att inte alla fordon kontrolleras utan att polisen bara kollar hastigheten på fordonen i 50 till 70 zonerna för däre mellan går det mycket snabbare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se