Som tidigare sagt, så får släpvagnens bruttovikt aldrig överskrida dragbilens tillåtna släpvagnsvikt. Och det helt oavsett totalvikter, tjänstevikter, tågvikter, körkortsklasser mm.
Vilken dragbilens tillåtna släpvagnsvikt är, beror inte bara på dragkroken. Oavsett vilken vikt dragkroken är godkänd för, så kan den tillåtna släpvagnsvikten aldrig bli högre än vad som är fastställt för bilmodellen i fråga vid typbesiktning. Vissa bilar har ju tillåten släpvagnsvikt 0 (t ex äldre VW-buss med automatlåda eller Renault Zoe), man får sätta
dragkrok på en sådan bil men inte just använda den till annat än att hänga cykelställ på eller möjligen dra ett efterfordon. På en del bilar kan man få den tillåtna släpvagnsvikten höjd genom olika åtgärder som i så fall är utprovade och intygade av biltillverkaren (t ex montering av förstärkta motorfästen på gamla Audi 100, en extra
oljekylare för automatlådan på Volvo 740, extra elkylfläktar på vissa bilar). Det finns också bilar (t ex Citroën CX) som har två olika värden på tillåten släpvagnsvikt där det lägre gäller för
vagn med påskjutsbroms, det högre för vagn med elbroms. Detta förutsatt att bilen har elbromsutrustning.
Att det dessutom i många fall finns en totalvikts- eller tågviktsbegränsning som kan vara beroende av t ex om vagnen är bromsad eller inte eller av vad föraren har för körkortsklass, är en helt annan sak.