Div frågor rörande lätta släpvagnar

I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
qqq
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet

Div frågor rörande lätta släpvagnar

#1 

Inlägg av qqq  (trÃ¥dstartaren) »

Jag håller på att renovera en lätt personbilssläpvagn från 60-talet. Den har inte varit besiktad på många år. Den är fjädrad men har inga bromsar. Det är ett hemmabygge. Tanken är att besikta den en gång för alla.
Några frågor i sammanhanget.

1. Måste den ha stänklappar ? Personbilar behöver det inte.

2. Det finns fästen för stötdämpare. Måste den då ha stötdämpare monterade ? Sådana saknas idag.

3. Beteckningar såsom tillverkningsnummer, fabrikat är på en plåt på en sidan. Måste den ha tillverkningsnummer ingraverat /stansat in någonstans ? Jag har för mig att visa bilar från typ 30-40-50 tal hade det inte, utan endast ett tillverkningsnummer på en bricka som var nitad fast någonstans på chassiet / karosseriet.

4. Kulkopplingen är av en gammal typ, och jag minns nu inte om det var någon direkt låsspärr på den. Kan besiktningen börja krångla om det ? Den är orginal och har suttit där sedan släpet byggdes.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Div frågor rörande lätta släpvagnar

#2 

Inlägg av torbjorn_forsman »

1) Tror inte det.

2) Det finns bilprovare som plötsligt har klagat över att stötdämpare saknas, på vagnar som har gått utan stötdämpare och klarat besiktningen i många år tidigare. Ur ren teknisk synpunkt så skulle jag nog vilja säga att om axeln har flerbladiga bladfjädrar eller gummifjädring, så kan den klara sig utan stötdämpare. Är det däremot frågan om fjädrar utan inre friktion (t ex ståltorsion, spiralfjädrar eller enbladiga bladfjädrar) så måste det finnas stötdämpare.

3) Om det räckte med en fastnitad skylt med numret då vagnen registreringsbesiktigades så ska det duga idag också.

4) Det finns en del gamla typer av släpvagnskopplingar som (på förekommen anledning) är förbjudna idag, andra typer som ser uråldriga ut är däremot fortfarande tillåtna. Bilder på kopplingen och uppgift om fabrikat och typ kanske kan säga en del.
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige

Re: Div frågor rörande lätta släpvagnar

#3 

Inlägg av Stridis2 »

Gällande lös plåt med chassienummer så hade P1800 detta på 61:orna, men efter bara något år så blev det stansat i chassit.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: Västernorrland
Sverige

Re: Div frågor rörande lätta släpvagnar

#4 

Inlägg av torbjorn_forsman »

Snöskotrar gick helt utan besiktning och registrering fram till någon gång på 70-talet. På hembyggen som registrerades in då, räckte det med en fastnitad plåt.

Beträffande tidiga P1800 så byggdes de ju i en brittisk fabrik (Jensen?). När den första serien levererades med båt till Göteborg, fastnade bilarna i tullen för att de totalt saknade chassinummer. De lösa plåtarna med chassinummer kanske sattes dit i Göteborgs hamn innan bilarna släpptes vidare?
qqq
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet

Re: Div frågor rörande lätta släpvagnar

#6 

Inlägg av qqq  (trÃ¥dstartaren) »

torbjorn_forsman skrev:1) Tror inte det.

2) Det finns bilprovare som plötsligt har klagat över att stötdämpare saknas, på vagnar som har gått utan stötdämpare och klarat besiktningen i många år tidigare. Ur ren teknisk synpunkt så skulle jag nog vilja säga att om axeln har flerbladiga bladfjädrar eller gummifjädring, så kan den klara sig utan stötdämpare. Är det däremot frågan om fjädrar utan inre friktion (t ex ståltorsion, spiralfjädrar eller enbladiga bladfjädrar) så måste det finnas stötdämpare.

3) Om det räckte med en fastnitad skylt med numret då vagnen registreringsbesiktigades så ska det duga idag också.

4) Det finns en del gamla typer av släpvagnskopplingar som (på förekommen anledning) är förbjudna idag, andra typer som ser uråldriga ut är däremot fortfarande tillåtna. Bilder på kopplingen och uppgift om fabrikat och typ kanske kan säga en del.
Det är gummitorsions fjädring på den.
Skruvarna till hjulen är 7/16" och 5 till antalet.
Jag får kolla närmare på kulkopplingen, men jag misstänker fordonsprovningen inte kommer att gilla den.
BigBengt
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 19:45:24, 16-04-2016
Ort: Hillared

Re: Div frågor rörande lätta släpvagnar

#7 

Inlägg av BigBengt »

Jag ägde en båtkärra med en gammal koppling där man hade en skruv som skruvades in för att låsa vid kulan. Bytte mot en nyare för det kändes otryggt.
Användarens profilbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Maskin: BM Buster 320
Ort: Ingelstad
Sverige

Re: Div frågor rörande lätta släpvagnar

#8 

Inlägg av johan.eriksson »

Med gummitorosion så finns inget krav på att dämpare ska finnas.
Angående stänkskydd så finns där lite olika krav, antingen ett fast mått eller en vinkel mot marken som ska täckas.
Gällande chassinummer så har jag för mig att det var godkänt med endast skylt fram till 1981.
Allt detta finns att läsa i TSFS 2017:54
En amatör gör vad han kan, En klåpare gör det han inte kan.

Motor ur BroBv 971

Förlåt mig, ty jag har syndat, Eller: Renovering av en Volvo N86
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer"