Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Hjälp med Motorredskap - igen!

65 inlägg • Sida 5 av 5
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

johan.eriksson

#61 » 22:44:24, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Lars B skrev:... eller kan ta last ...

Förtydligande:
"Universell" last. Typ slätt flak.
Är det däremot last i form av båt (har vi redan behandlat) eller ramper skräddarsydda efter en miningrävare så är det väl ok?
Men hur Vägverket får åka omkring med slätt flak lastandes en vält och sen bara LGF, det förstår inte jag.


:off_topic:
Inga som helst konstigheter, för ett par år sedan gick inte lastbilen Mercedes Econic inte att rega i Sverige om den hade den höga hytten, den låga var typad så den var inga problem. Vägverket ville köpa en med höga hytten för något specialbygge, nej sa MB Sverige, den går ju inte att rega. Vi ska ha en sa beställaren, sagt och gjort, dom får sin bil, men i dispensen stod det inskrivet att den enbart gällde så länge Vv ägde bilen.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Plutoism

#62 » 11:48:34, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en gammal Scania från 1985, lastbil med kran. Den går att göra trafikduglig men har inte kort för lastbil så jag undrar om det går att göra traktor av den. Läste någonstans att man inte får ha för stort flak på en traktor... den här har väl 2.4x5.5 meter eller nåt. Annars får jag väl sälja maskinen, men priset runt 50k ger inte mycket till arbetsfordon. Jag hade tänkt använda den för eget bruk och inte i firman i så fall. Tacksam för förslag.
Plutoism
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:03, 30-11-2012
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Medle-grävare 1972

Stridis2

#63 » 11:57:51, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du göra om den till A-traktor så får du max ha 0,1 m2 per 100 kg, max 1,3 m2, om jag minns rätt. Det är i alla fall inte mycket till flak. Skaffa dig ett C-kort istället. Klart trevligare att köra i 80 än 30! :mrgreen: Och A-traktorn ska maxvarva för 30!
-85, då är den ju även skattebefriad. :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Plutoism

#64 » 16:58:09, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! ^^
Börjar kanske bli gammal, men 30 med en Scania 112H låter säkrare än 80. Lastbilskort kostar väl skjortan idag? En drös med intyg behövs väl också utöver körkortet... Får se vad jag gör med åket, troligtvis försöker jag sälja den. Tack igen.
Plutoism
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:39:03, 30-11-2012
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Medle-grävare 1972

Stridis2

#65 » 19:46:22, 26-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äsch, dummheter! En hobby får kosta. Ta nu din C-behörighet. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se