Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Hjälp med Motorredskap - igen!

65 inlägg • Sida 1 av 5
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Lars B (trådstartaren)

#1 » 13:18:26, 17-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha plöjt allt (tror jag) så är det fortfarande några saker som jag inte har grepp om så jag spänner hjälmen om hakan och hoppas att jag inte missat någon trådstump.

Om ett fordon är typat som motorredskap hur framgår det?
För om jag fattat det rätt så finns det ju ingen regplåt och det hela baserar sig på chassinummer eller? Finns det fortfarande ett registreringsbevis från Transportstyrelsen (f.d VV)? Kan man kolla detta på något sätt?

Vid ett köp av ett motorredskap görs det et vanligt ägarbyte eller hur går det till?

Samt det bästa till sist... (Här brukar det börja hetta till) jag kan inte riktigt känna att jag blivit klok på hur de kortade lastbilar som man tex drar en Brøyt-grävare med skopan direkt på vändskivan ska vara typade? Finns det en laglig variant att bogsera en sådan eller är alla kombinationer bara olika grader av blunda, hoppas och se till att allt ser seriöst ut med bra belysning osv? Att det inte fungerar att dra en dolly med grävare det är nog klarlagt men vad gäller för dessa efterfordon?

Snällt om ni har några tips och råd för jag ska ev kolla på ett objekt på söndag så...

Trevlig helg på er alla! /Lars :rock_on:
Senast redigerad av Lars B 07:30:48, 18-04-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



Lars B (trådstartaren)

#2 » 22:03:13, 17-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrämde er väl inte med den 3:e frågan? 100:läsningar och ingen som köpt ett motorredskap? Visst är den 3:e frågan intressant och knivig men just nu grunnar jag mer på de två första! Kom igen nu med lite erfarenheter! :skriva:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anders Berg

#3 » 09:06:16, 18-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... när jag köpte hjullastaren, och för övrigt 218 också, så var det ju bara ett vanligt kvitto som gällde. Dom räknas väl som motorredskap och har inga ägarpapper som en bil el iknande.Jag hoppas då det är så :???: likadant när jag sålde 218, bara vanligt kvitto.

Jag har köpt tre traktor reggade lastbilar i mina dagar, och alla gånger fått ett brev från vv med frågan om hur de ska registreras. Har alla gånger försökt regga dom som motorredskap, men ej lyckats. VV har ansett att jag skulle använda dom för mycket på allmän väg, och då ska de skattas. Och det har jag gjort. Så jag har nog varit för ärlig då jag svarat på brevet, fastän jag skrev att de skulle vara plogbil på egen väg, och timmer dragare. Så man får nog vara listig.

Ang att det skulle vara olagligt att dra Bröytar som man gör. Jag vet faktiskt inte nu, men förr har det varit lagligt iaf. Bröyten blir ju ett efterfordon, och drar du det bakom en normal traktorreggad LB klarar du ju viktförhållandena trots att den ej har transportbroms. Vet ej att det ska vara nåt sådant krav på själva draganordningen så att den ej skulle vara laglig. Är ju tämligen säkert, pinne genom skopan. Jag har dock hört att, drar man den bakom en Lastbil får man bara köra 20km/h, bakom en traktorreggad LB eller liknande 30km/h. Vet ej varför. :?
Har läst nånstans, tror det var på SMP:s sida om detta, och fått uppfattningen att det iaf inte är olagligt att dra grävarn på detta sätt.

Men jag kan dock inte hänvisa till några säkra källor, man kör ju mest mot bättre vetande, och det har då hittils gått bra.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

TomasUhlin

#4 » 06:59:27, 10-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Du Lars jag har hört rykten om att det sitter affischer uppsatta i sollefteå om ngn slags maskin event i sundsvalls trakten den 24 maj, har du sett nå´tt?? :skriva:
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10

Robban_C

#5 » 07:10:59, 10-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Motorredskap har inget regnr, bara chassienummer. Tänk på gräsklippare (om dom nu ens har nåt chassienummer?).

2. Ett kvitto, precis som att köpa ett köksbord eller nåt liknande.

3. Nu måste jag fråga, varför skulle grävare på dolly vara olagligt? Jag antar att du menar en sån där vippenkärra? Det blir ju vad jag kan förstå ett efterfordon och såna är ju inte olagliga.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Henke.P

#6 » 08:44:10, 10-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är maskin visning hos lindström i indal utanför sundsvall den 24:de.
där finns det många gamla grävare o annat skoj.
idrott luktar svett. sport luktar BENSIN
Henke.P
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:59:19, 20-10-2007
Ort: timrå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM 4300
Zetor 10145
Bm Teddy
Neuson2702

TomasUhlin

#7 » 08:47:28, 10-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var det jag hörde om.
Henke kan du inte lägga in det i kalendern med vägbeskrivning o.s.v :grin:
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10

Lars B (trådstartaren)

#8 » 08:52:53, 10-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas: Nej inte sett men lovar att ta en sväng och kolla! (detta hinner bli besvarat medan jag skriver! Maskinisten sitter på all kunskap! Dit ska man nog!)

Robban:

1: Men om jag läst mig till rätt i våra fora så är det fortfarande en besiktning som avgör om tex en lastbil blivit ombyggd till något som kan typas som motorredskap, med en kran el. dyl. Så det jag inte riktigt kan greppa är hur det fungerar när man ska köpa ett sådant? För om jag köper ett registrerat fordon så finns ju ett regbevis som berättar vad fordonet ifråga är och får, men finns det inte något motsvarande så vad berättar då om vilken status fordonet har? Tex motorredskap klass 1 el 2?

2: OK

3: Jag har läst här att du inte efter ett motorredskap får dra en i sig reg.pliktig kärra vilket enligt samma diskussioner det blir om man gör en dolly av en lastbilsaxel med en dubb för Brøytens skopa till skillnad mot om du ställer skopan direkt på fordonet som drar och då blir grävaren ett efterfordon? Förvirrande men sanningen "Is out there"
Tack för engagemanget!

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#9 » 11:59:40, 10-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Jag utgick från maskiner som är motorredskap från början (grävare, lastmaskiner med mer). Lb som omreggas är jag inte fullt så insatt i.
Vad gäller frågan om motorredskap 1 eller 2 så beror väl detta bara på om dom beskattas eller inte och sånt är det ju du som ägare som avgör när du talar om vad dom ska användas till, precis som traktorer.
traktor är det ju du som anmäler att du ska använda den för transport på väg och därmed får den som kl 1 och då får betala högre skatt.
Jag tror (men är inte säker) att det är likadant med motorredskap.
Men vem kontrollerar sånt?

3. Regad kärra efter motorredskap? Okej, det kanske man inte får. Men det finns ju oregade kärror såsom spannmålare etc. Sätt en tapp i flaket på en sån då.
En spannmålare, är det en gubbe som målar en hink? :mrgreen:
Dolly med tapp, att det spricker är nog så här:
Man kan tycka att det är ett efterfordon eftersom det är gjort enkom för ett enda ändamål men principen är ju att efterfordon inte får vara fjädrade efter vad jag har förstått. Se på alla ofjädrade kupor och kompressorer som går som efterfordon.
Så en ofjädrad dolly med tapp skulle nog kunna vara efterfordon men det spricker i alla fall eftersom ett efterfordon inte får dra ett efterfordon (Broyten).

Så för att sammanfatta:
Broyten (som efterfordon) borde få dras efter motorredskap eller traktor med en tappförsedd spannmålare. Kl1 eller Kl2 har ingen betydelse så länge det är enstaka gånger. Jag vill minnas att vägkörning med traktor är ok så länge det bara är 10% av totala körningen men vem kan kolla det?
Är det ständigt återkommande så ska det ju vara rätt klass men hur många dom reglerna?
Och ja, man får ju numer dra efter motorredskap så länge man inte överstiger dess tekniska gränser eller det är bakhjulsstyrt. Dock får man egentligen inte transportera material med motorredskap (heller), bara utrustning som man själv ska använda på arbetsplatsen och Broyten får väl räknas dit.

Jag tror att detta är korrekta uppgifter men skyll inte på mig.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck

#10 » 21:19:40, 12-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför får ett efterfordon inte dra ett annat efterfordon?
Motorredskap (alltså traktor) har väl ingen begränsning på antal efterfordon?

Jag har i alla fall bevis på att jag får dra traktortåg i yrkesmässig trafik :thummar:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B (trådstartaren)

#11 » 21:58:44, 12-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he! Ja men då är ju semestern räddad då!
Iofs en Volvo i klippet men likheter finnes :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=SzYwvdmxRfA
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#12 » 22:33:16, 12-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Varför får ett efterfordon inte dra ett annat efterfordon?
Motorredskap (alltså traktor) har väl ingen begränsning på antal efterfordon? ...

Varför? Det får du fråga regelmakarna men jag är 99% säker på att ett efterfordon inte får dra ett annat efterfordon och därmed får varken traktor eller motorredskap dra mer än ett efterfordon.

Sen är jag medveten om att det är skillnad på "kan" och "får". :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck

#13 » 22:53:17, 12-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, alltså, vad jag menade med frågan varför var väl egentligen "Vilken regel säger så?"

För jag är tämligen jäkligt säker på att motorredskap får dra flera vagnar. Men jag skall låta det vara osagt om hela ekipaget isåfall räknas som ett och samma redskap...


Med "får" menar jag naturligtvis "får". Kan har inte nämnts... ännu... :D
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Robban_C

#14 » 23:00:50, 12-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:... För jag är tämligen jäkligt säker på att motorredskap får dra flera vagnar. ...
Vagnar?
Det tvivlar jag inte alls på men nu gällde det ju efterfordon, inte vagnar.
Släpvagnar, släpkärror med mer är en sak men efterfordon är en annan sak.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck

#15 » 23:16:30, 12-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det innebär alltså att en traktor/motorredskap inte får dra exempelvis en maskintrailer om dolly'n går att koppla lös..?
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se