Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Hjälp med Motorredskap - igen!

65 inlägg • Sida 4 av 5
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

BlackLuck

#46 » 07:45:32, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men alltså, jag vet inte om det här varit uppe tidigare men det känns lite lurigt.
Har tittat på en Scania som körts som motorredskap.
Hur vet jag att allt är okej, pappersmässigt. Den har ju inget regnummer..
Känns ju som att man kan ta vilken lb som helst bara och slita skyltarna av den. På med LGF-skylt bara och försäkra som motorredskap...?!
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Lars B (trådstartaren)

#47 » 10:07:47, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Men alltså, jag vet inte om det här varit uppe tidigare men det känns lite lurigt.
Har tittat på en Scania som körts som motorredskap.
Hur vet jag att allt är okej, pappersmässigt. Den har ju inget regnummer..
Känns ju som att man kan ta vilken lb som helst bara och slita skyltarna av den. På med LGF-skylt bara och försäkra som motorredskap...?!


Nu står du i samma läge som mig när jag startade den här tråden!
Så läs om från början så bör det klarna...
I korthet är det som så att du inte kan "kasta" plåtarna på vilken gamm Scania som helst över axeln och hänga på en LGF-skylt. Däremot om du hittar en som inte längre finns kvar i Transportstyrelsens register alt. redan typats som motorredskap av SMP en gång så går det bra. Detta förutsätter dock att du själv spärrar lådan och ser till att den har en kran el. dyl. så den kan utföra "ett självständigt arbet" inte bara agera dragfordon! Sedan så är ju det hela fortfarande en jätte gråzon hurvida du ö.h.t får koppla något efter ett motorredskap till skillnad mot en EPA som ju skattas och besiktigas.
Du kanske ska köpa Jöns?

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

jon anders olsson

#48 » 11:27:30, 31-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Men alltså, jag vet inte om det här varit uppe tidigare men det känns lite lurigt.
Har tittat på en Scania som körts som motorredskap.
Hur vet jag att allt är okej, pappersmässigt. Den har ju inget regnummer..
Känns ju som att man kan ta vilken lb som helst bara och slita skyltarna av den. På med LGF-skylt bara och försäkra som motorredskap...?!
Man har aldrig några papper till motorredskap, däremot så måste lastbilen vara avregistrerad och kunna utföra eget arbete, tex: kran, sen får du försäkra den som ett motorredskap, motorredskap är ju som sagt oregistrerat, så de är föraren/ägaren som ansvarar att den går att klassas som ett motorredskap! :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

skunken

#49 » 23:22:50, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en scania med en svanhals maskintreiler på gång. Tänkte rega den som A-traktor eller motorredskap men efter att läst den här tråden är jag lika förvirrad som förut men på ett högre plan.
skunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:26, 28-09-2011
Ort: wärmland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Hugh

BlackLuck

#50 » 23:37:09, 07-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

skunken skrev:Hade en scania med en svanhals maskintreiler på gång. Tänkte rega den som A-traktor eller motorredskap men efter att läst den här tråden är jag lika förvirrad som förut men på ett högre plan.


Dragare med trailer går inte att köra som motorredskap. Den skall regas som traktor. Och är det sovhytt på bilen så är det bara att glömma direkt.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

skunken

#51 » 22:45:41, 09-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Villka fordon går att regga som motorredskap då?Vad är det för kostnader (skatt försäkring) på ett A-reggat fordon?
skunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:26, 28-09-2011
Ort: wärmland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Hugh

Exs

#52 » 00:33:11, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker liv i tråden igen :)

Läste igenom dokumentet ni tipsat om och som nån annan skrev så går det upp en del ljus men man blir som ännu mer förvirrad på ett högre stadie.

Läste detta:

Bild

Jag förutsätter att jordbruk ej räknas in som yrkesmässig trafik för då hade ju typ 8 av 10 spannmålsbönder inte fått utföra sitt dagliga arbete under skördetiden :uupps: :slag: Eller är det så att politikerna tagit ytterligare ett steg mot att ingen ska kunna jobba praktiskt längre så samhället stannar?

Jag är så in i helvete trött på all byråkrati som ska vara kring allt i dagens samhälle och att allt ska diskuteras och analyseras in i all oändlighet.

Samma sak på jobbet, snubblar någon till när han går upp i en trappa bara för att han inte orkar lyfta på fötterna så ska det till analys och sen åtgärd, rapporter m.m. Ska vi bo i madrasserade celler snart också? :x

Nåväl, nu ska jag inte förstöra denna tråden mer med den diskussionen.
:back_to:

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Robban_C

#53 » 00:40:01, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yrkesmässig trafik innebär att du upplåter ditt fordon för allmänheten att hyura in för transporter.
Driver du åkeri?
Nä, då så. Lugna ner dig nu. :grin:

Men det finns ett förslag som ska behandlas till sommaren. Det handlar nåt om att kräva C-kort för traktor med kärra.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#54 » 00:45:37, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är inget 'nytt' utan gällde åtminstonde för ~25 år sedan..
Bondens egna transporter är OK, men inte att vara trädgårdsmästare åt grannfrun!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Exs

#55 » 01:01:56, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller samma sak för bondens eventuella "dräng"?

Och hur fungerar det egentligen med bönder som hjälper varandra? Exempelvis om jag skulle haft ett mycket bra spannmålsekipage och kass tröska, medan polaren har en bra tröska men kasst transportekipage. Om han då tröskar mitt mot att jag fraktar hans så borde väl även det vara olagligt? Även om man kanske inte direkt utbyter några kontanta medel så har ju polarn ändå "betalat" för transporten?

Nu var exemplet fiktivt men faktum är att olika former av detta är mycket vanligt i jordbrukssverige.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

BlackLuck

#56 » 07:21:28, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs skrev:Gäller samma sak för bondens eventuella "dräng"?

Och hur fungerar det egentligen med bönder som hjälper varandra? Exempelvis om jag skulle haft ett mycket bra spannmålsekipage och kass tröska, medan polaren har en bra tröska men kasst transportekipage. Om han då tröskar mitt mot att jag fraktar hans så borde väl även det vara olagligt? Även om man kanske inte direkt utbyter några kontanta medel så har ju polarn ändå "betalat" för transporten?

Nu var exemplet fiktivt men faktum är att olika former av detta är mycket vanligt i jordbrukssverige.


Ja, det gäller även drängen och ja, i lagens mening så är det yrkesmässig trafik om du blir inlejd av grannen.

Dessutom kör förmodligen varenda bonde olagligt när de drar sina transportsläp efter vägen. För hur många betalar skatt på de släpen? :laes_detta:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B (trådstartaren)

#57 » 07:36:08, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:Dessutom kör förmodligen varenda bonde olagligt när de drar sina transportsläp efter vägen. För hur många betalar skatt på de släpen? :laes_detta:


:thummar: Troligen lika många procent som de åkare som skattar maskintrailern som går med LGF-skylt efter traktor-reggade lastbilen...
Dubbelfel då den trailern ska ha regskylt och skattas om allt ska vara ok! :driver:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

BlackLuck

#58 » 09:15:18, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det förresten med alla hembyggda båtvagnar som vår och höst dras rätt långa sträckor ibland..?

Vi drog hem ett en rätt stor båt från Umeå för några år sedan. Vi hade tillstånd för bred transport och både för- och följebil, skyltar och belysningar. Men jag gissar att det var olagligt lika fullt...
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Lars B (trådstartaren)

#59 » 09:59:16, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä då,helt lagligt! Så även manskapsbod och tankvagn men sedan är listan i princip slut!
Allt som är fjädrat eller kan ta last är reg/skattepliktigt utan undantag i stil med "eget bruk" eller andra idéer som florerar för att döva samvetet :mrgreen:
Att sedan polisen oftast ser genom fingrarna om ekipaget är bra surrat och belyst är en annan sak. Kan ju vara bra att veta de riktiga reglerna om det behövs. Sedan så händer det ju att polisen tipsas av ägare till skattade fordonskombinationer om traktorfraktandet blir för flitigt :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C

#60 » 13:55:01, 01-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:... eller kan ta last ...

Förtydligande:
"Universell" last. Typ slätt flak.
Är det däremot last i form av båt (har vi redan behandlat) eller ramper skräddarsydda efter en miningrävare så är det väl ok?
Men hur Vägverket får åka omkring med slätt flak lastandes en vält och sen bara LGF, det förstår inte jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se