Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

10 års förnyelse av tungt körkort.

2 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 10:38:47, 06-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våra myndigheter är helt fantastiska! Fick meddelande om att det var dags att 10 års förnya det ”tunga” körkortet med olika blanketter och läkarintyg som ska fyllas i. Ordnade allt detta och skickade in i god tid (3mån. före giltighetstiden utgick) när tiden började bli knapp kontaktade jag körkortsregistret och kollade om min ansökan försvunnit på något vis.
Det var lugnt allt var på plats bara att ingen handläggare hade tid att titta på ärendet just då. Men det var ingen fara för körkortet gäller under ”liggtiden” så det var bara att köra vidare. Blev nu stoppad i en trafikkontroll och där påpekade man att min tunga behörighet gått ut. Polismannen kollade upp körkortet och i registret gäller det tills vidare!
En annan polis på plats trodde att det inte förnyades några tunga körkort alls just nu, han hade träffat på flera körkort som mitt som skulle varit utbytt under senaste året. Han trodde att det berodde på att handläggningen flyttats till någon myndighet som helt enkelt inte har personal för att hantera ärendet. :!:
Man undrar ska det vara helt omöjligt att utfärda ett nytt körkort på 7 månader när alla handlingar är på plats.
Och tilläggas bör att jag har inte blivit kontaktad av körkortsregistret över huvud taget sedan handlingar kommit på plats. När tiden började rinna ut för mitt körkort fick jag ta kontakt och kolla upp saken. :(

Detta måste vara något slags rekord i usel myndighetsutövning. :hotar2:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



en_dator

#2 » 19:54:25, 06-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan låg ju allt sånt på länsnivå, nu är det ju centraliserat till en myndighet, TS. och dom har ju inte precis ökat antalet handläggare....

Finns liknande problem med vanliga körkort också, och med bokningar till uppkörning osv .

Kul är det inte.
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se