Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Regler och Körkortskrav för traktor + vagn 20 ton

37 inlägg • Sida 3 av 3
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Robban_C

#31 » 22:59:03, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synen på Bigab:
Skit att dom inte är medvetna om däcksproblemen. Alla entreprenörer vet om att tofflorna är skit men Bigab och deras återförsäljare har aldrig hört talas om några problem. Jä*la skitsnack!


Jag skulle gärna vilja ha vikbart torn (12-15), gärna med fjädring också men det är ju en ekonomisk fråga.

Lamporna går sönder titt som tätt, tror att dom skakar sönder.
Släpkontakten har kontaktproblem men det är inte Bigabs fel, så är det ju med alla släp.
Jag skulle nog gärna ha haft lyft på bakre axeln också, då skulle olastat släp bli kortare = smidigare. Även detta är ju en ekonomisk fråga.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



stefansmark

#32 » 23:04:13, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kollega till mig har en jcb fasttrack med ett vagn efter.
Första vagnen var en bigab, den höll inte ihop länge. Rackel.
Vis av misstaget att det är dumt att snåla köpte han sedan ett Metsjö vagn på svanhals och monterade vändskiva på traktorn.
Gick som tåget, nu är dock den vagnen också på reparation...

De slutsatser jag kan dra av hans experimenterande är att det inte är en dum ide. Om det görs på rätt sätt..

En traktor är en traktor, inte en lastbil. Det spelar inte någon roll vad du för någon traktor eller vad du hänger efter traktorn, det är likförbaskat en traktor och ingen lastbil.
På rena lastbilsjobb på asfaltsväg har du inget att hämta med ett liknande ekipage.
Kompisen har klockat sitt ekipage när han har lastat i egen täkt och konstaterat att hans chaufför körde om lastbilarna och tom. varvade dem på en längre dag. Det var dock på kortare körsträcka och sämre terräng på mottagarsidan.
På minussidan en sådan gång är att det sliter hårt på utrustningen att stå på i dålig terräng för att visa att det minsann går...


Har du däremot körning där du av en eller annan anledning måste ut på en åker eller en dålig skogsbilväg så har du ett kanonekipage.
Ingen lastbilsåkare med vettet i behåll far ut och planterar bilen på en mjuk åker eller riskerar oljetråg på en sämre skogsbilsväg..
Med en traktor och vagn går det däremot alldeles utmärkt..

En annan sak också, kompisens ekipage formligen äter däck.
Nu vet jag inte hur det är med andra jordbrukstraktorer men JCB'n går ganska fort så det krävs rejäla däck för att tåla belastningen och hastigheten utan varmgång.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

oler

#33 » 21:46:57, 10-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vad som gäller ang. trafiktillstånd om jag hyr ut gårdens traktor och växlarvagn till företaget där jag jobbar för att under min arbetstid utföra enstaka och kortare transporter av jobbets grävare.
Vid denna transport tillhör ju grävaren firman där jag som kör jobbar och får ju ses som eget gods till företaget medan traktorn och vagnen inte är det.
Är alltså "utförare av transporten" och "eget gods" knutet till föraren av fordonet eller transportfordonets ägare?
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

Edholm

#34 » 01:02:34, 11-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

oler skrev:Någon som vet vad som gäller ang. trafiktillstånd om jag hyr ut gårdens traktor och växlarvagn till företaget där jag jobbar för att under min arbetstid utföra enstaka och kortare transporter av jobbets grävare.
Vid denna transport tillhör ju grävaren firman där jag som kör jobbar och får ju ses som eget gods till företaget medan traktorn och vagnen inte är det.
Är alltså "utförare av transporten" och "eget gods" knutet till föraren av fordonet eller transportfordonets ägare?


"Är alltså "utförare av transporten" och "eget gods" knutet till föraren av fordonet eller transportfordonets ägare"
Detta är väll samma person i detta fall?

Tror inte du behöver trafiktillstånd till den transporten. men däremot måste traktor vara i skatteklass 1 dvs trafiktraktor och vagnen ska också vara reggad och skattad.
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

oler

#35 » 21:45:48, 11-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edholm skrev:"Är alltså "utförare av transporten" och "eget gods" knutet till föraren av fordonet eller transportfordonets ägare"
Detta är väll samma person i detta fall?

Tror inte du behöver trafiktillstånd till den transporten. men däremot måste traktor vara i skatteklass 1 dvs trafiktraktor och vagnen ska också vara reggad och skattad.


Traktorn ägs av mina föräldrar medan när jag utför transporten är jag anställd hos en entreprenör vilken endast hyr traktor och vagn. Själva körningen gör jag ju som anställd till ägaren av grävaren (godset) och till firmans egna arbetsplats under arbetstid dock med inhyrt transportfordon.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... r/Traktor/
"Till klass II hör traktorer som uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske. Hit hör också traktorer som endast används för transporter som är begränsade till"

"så gott som uteslutande" måste väll innebära att enstaka tillfällen är ok? Läste i någon annan forumtråd om upp till 10%. Dit kan jag inte tänka mig att jag når.

Har inga planer på att driva någon slags transportverksamhet utan det mer känns smidigt att kunna utnyttja dom resurser som finns tillgängliga då det passar med jobben och avstånden.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner

Edholm

#36 » 00:03:45, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

oler skrev:
Edholm skrev:"Är alltså "utförare av transporten" och "eget gods" knutet till föraren av fordonet eller transportfordonets ägare"
Detta är väll samma person i detta fall?

Tror inte du behöver trafiktillstånd till den transporten. men däremot måste traktor vara i skatteklass 1 dvs trafiktraktor och vagnen ska också vara reggad och skattad.


Traktorn ägs av mina föräldrar medan när jag utför transporten är jag anställd hos en entreprenör vilken endast hyr traktor och vagn. Själva körningen gör jag ju som anställd till ägaren av grävaren (godset) och till firmans egna arbetsplats under arbetstid dock med inhyrt transportfordon.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... r/Traktor/
"Till klass II hör traktorer som uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske. Hit hör också traktorer som endast används för transporter som är begränsade till"

"så gott som uteslutande" måste väll innebära att enstaka tillfällen är ok? Läste i någon annan forumtråd om upp till 10%. Dit kan jag inte tänka mig att jag når.

Har inga planer på att driva någon slags transportverksamhet utan det mer känns smidigt att kunna utnyttja dom resurser som finns tillgängliga då det passar med jobben och avstånden.


2.1 Traktor klass I (trafiktraktor)
En traktor skall tillhöra klass I (21 § FSL) om den
a) har en tjänstevikt över 2 000 kg och används för transport på väg som inte är enskild om inte annat sägs i avsnitt 2.3.
b) är en till traktor ombyggd bil (s.k. epatraktor eller A- traktor).
c) är särskilt konstruerad för att användas för på- och avlastning av påhängsvagnar inom hamn- eller terminalområden eller andra liknande områden ( s. k. terminaltraktor).
Rekommendationer:
Med transport avses här alla slags transporter oavsett om det som transporteras är gods, per- soner eller något annat. Avgörande är om något transporteras. Gods lastas i regel på en släpvagn som är kopplad till traktorn. Men som transport bör också räknas om ett efterfordon dras av traktorn (t.ex. grävmaskin på egna hjul, karusellvagn, varuvagn, bostadsvagn, kompressor).
Enligt 4 § BRK är väg
1. sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. led som är anordnad för cykeltrafik,
3. gång- eller ridbana invid led eller plats som avses under 1 eller 2.
Rekommendationer:
Med väg som inte är enskild bör avses allmän väg, gata eller annan allmän plats som är upplåten för allmän samfärdsel (se specialmotiveringen till 11 a § VSL i Vägtrafikskatteutredningens betänkande, Ds Fi 1985:8, Beskattningen av traktorer).
Med "allmän väg" avses i dessa rekommendationer väg som inte är enskild.
2.2 Till traktor ombyggd bil
Bil som har byggts om till traktor (s.k. epatraktor eller A-traktor) skall tillhöra klass I oberoende av tjänstevikten och användningssättet. En sådan traktor skall alltså tillhöra klass I även om den inte används på allmän väg.
Undantagen i 22 § andra stycket FSL om transporter i lantbruk, skogsbruk etc. och om vissa begränsade transporter är inte tillämpliga på traktorer som är ombyggda bilar eller s.k. terminaltraktorer.
2.3 Traktor klass II (jordbrukstraktor)
En traktor som inte är en ombyggd bil räknas till klass II (22 § jämförd med 21 § FSL)
a) om traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg
b) om traktorn inte alls används på allmän väg
c) om traktorn används på allmän väg uteslutande eller så gott som uteslutande för transport av produkter från eller för- nödenheter för
lantbruk
skogsbruk (i fråga om skogsbruk får dock lasten sammanlagt inte överstiga 15 ton)
yrkesmässig växtodling eller
yrkesmässigt fiske eller
d) om traktorn på allmän väg används endast för transporter som är begränsade till
transport av endast traktorn med förare
transport av gods vid passage över vägen
transport av gods som är lastat på traktorn
transport vid färd till eller från arbetsplats, försäljningsställe eller dylikt
* av redskap som skall drivas med traktorn eller
* av sådant gods som behövs för driften av traktorn eller redskapet eller
* av sådant gods som behövs för föraren.
2.3.1 Så gott som uteslutande
"Så gott som uteslutande" avser traktor som normalt används i lantbruk, skogsbruk etc. (22 § andra stycket 1 FSL) och bara i ringa omfattning används för andra transporter på allmän väg. En användning som utgör högst 10 % av den totala körtiden kan anses som ringa enligt departementschefens uttalande i proposition 1986/87:50.
Rekommendationer:
I den totala körtiden bör räknas in användning både på väg och utanför väg samt både transportarbete och annan användning.
2.3.2 Produkter från lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske
Rekommendationer:
Till produkter från lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske enligt 22 § andra stycket 1 FSL bör räknas bl.a. mjölk, djur, spannmål, potatis, betor, hö, halm, timmer, ved, grönsaker, frukt, bär, plantskoleplantor, frö och fiskefångst.
Till lantbruk bör räknas uppfödning och skötsel av nötkreatur, hästar, svin, får, fjäderfä och andra husdjur för slakt och avel och för produktion av mjölk och ägg; här ingår även uppfödning och skötsel av ridoch tävlingshästar. Till lantbruk bör också kunna räknas renskötsel och pälsdjursskötsel.
Produkterna får inte vara bearbetade i större utsträckning än som normalt sker på fältet eller i skogen, ombord på fartyget eller i växthuset eller plantskolan. Varor som har framställts genom industriell bearbetning av produkterna bör inte anses som produkter från lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske. Detsamma gäller avfall från sådan bearbetning. Med produkter från lantbruk, skogsbruk etc. anses alltså inte köttvaror, djupfryst fisk, konserver, mjöl, socker, sågade bräder eller sågspån.
2.3.3 Förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske
Rekommendationer:
Till förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske enligt 22 § andra stycket 1 FSL bör räknas bl.a. utsäde, plantor, foder, gödsel, byggnadsmaterial för erforderliga byggnader på ett lantbruk, grus för skogsbilvägar och fiskeredskap.
Till förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske bör inte räknas motorredskap, t.ex. grävmaskin för skogsdikning eller maskin för lastning av kalk.


https://www.skatteverket.se/rattsinform ... 01819.html
Edholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:41, 07-12-2007
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

oler

#37 » 19:04:38, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skatteverket hade jag inte tänkt på. Tänkte att det skulle finnas hos tansportstyrelsen.
Där var ju en ganska bra redogörelse. Tackar.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se