Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Regler och Körkortskrav för traktor + vagn 20 ton

37 inlägg • Sida 2 av 3
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Robban_C

#16 » 23:10:23, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är på väg så ska du ha trafiktillståndet.
Men "kortare sträcka" reser lite frågetecken. Den får ju gå inom en arbetsplats och om arbetsplatsen råkar innehålla en vägsnutt så är det nog ok.
Om det handlar om två arbetsplatser med 500 m väg emellan så är det inte ok efter vad jag kan förstå.

Och sen har vi väl det där med att frakta eget material "inom sitt åtagande" också.

Sen är det så att de flesta dumprar (förutom lilla Hydrema och kanske lilla Bergman) inte får lasta mer än ett hörn av korgen ute på väg pga axeltrycket.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



snowblow06

#17 » 22:46:06, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Är ny här på forumet.
Jag har en liknande tanke på affärsidé som trådskaparen och jag söker nu fakta i saken om vad som krävs för att kunna erbjuda transporttjänster till olika företag, stort som smått.
Förutsättningar är firma med F-skatt, traktor Valtra 6650 med Bigab 10-14 vagn samt körkort upp till CE.
Är idén framförallt realistisk, skulle en entrepenör vara intresserad av att hyra in förare med egen maskin på timme. ser framemot bli upplyst vad som gäller och få feedback på idén.
snowblow06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 17-07-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6650

Robban_C

#18 » 22:58:09, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

F-skatt, momsregistrering, trafikförsäkring på traktorn, ansvarsförsäkring på företaget (inget krav men en stark rekommendation), registrerad och skattad kärra och traktor, trafiktillstånd.

Traktor är dyrare i drift än en lastbil, den är långsammare och en 10-14 lastar betydligt mindre än en boggibil (om du ska lasta lagligt).
Det blir svårt att få den idén att gå ihop.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

snowblow06

#19 » 23:06:23, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oki, det är en heldel att fundera över. Vad ligger skatten på för att registrera en traktor klass 2 till trafik traktor och Bigaben inreggad och klar. Samt trafiktillståendet, kostnad och skall man bara söka eller gå en kurs också motsv.
snowblow06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 17-07-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6650

Robban_C

#20 » 07:34:36, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skatten är ungefär samma som för lastbil med samma lastförmåga.
Det enda som blir billigare på traktor + kärra är att du slipper besiktningen och har lägre körkortskrav.
Trafiktillståndet kanske inte kostar några jättepengar men det kräver att du har god likviditet, dvs att du har en slant på banken. Jag minns inte exakt belopp men det är åtminstone 50 flagg eller kanske mer.

Kort sagt, ska du starta åkeri så ska du göra det med lastbil. Det finns ju liksom en anledning till att alla åkare kör med lastbil. Vore det konkurrenskraftigt så skulle dom också köra med traktor, dummare än så är dom ju inte.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Loke

#21 » 10:00:55, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Trafiktillståndet kanske inte kostar några jättepengar men det kräver att du har god likviditet, dvs att du har en slant på banken. Jag minns inte exakt belopp men det är åtminstone 50 flagg eller kanske mer.


100 000 Kr eller strax under. Snackade med en snubbe i går som sa
att reglerna ändrats något, men någonstans i närheten av 100 var
det fortfarande i alla fall.

Stålarna till trafiktillståndet är inte bara. Det går liksom inte att bara
låna 100 000 till detta då det då räknas att stålarna ska betalas
tillbaks och då är du inte solid för 100 000 längre.
Däremot kan en tjeckkredit funka genom att dessa pengar finns
tillgänglig tills man "rör" dom.

Men allt detta står nog på transportstyrelsens hemsida.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

snowblow06

#22 » 19:15:05, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken var att kanske nischa in sig på mindre transporter som lastbilsåkare inte vill eller kan ta pga åtkomstmöjlighet.
Om jag läst rätt här på forumet så får jag transportera min minigrävare på vagnen efter traktorn till och från arbetsplats för grävaren utan att ha traktorn reggad som klass 1 traktor, men behöver jag köra massor eller schakt till och från en arbetsplats jag grävare på så undrar jag om man får göra de på samma premisser som transport av grävaren dvs traktor klass 2 eller måste den då vara skattad och jag som förare ha yrkesbevis. Kör jag transporter exempelvis bara hem ett gruslass till en kund så måste jag ha skattad traktor och vagn mm... eller?
snowblow06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 17-07-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6650

Fuskmek

#23 » 20:58:29, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowblow06 skrev:
Om jag läst rätt här på forumet så får jag transportera min minigrävare på vagnen efter traktorn till och från arbetsplats för grävaren utan att ha traktorn reggad som klass 1 traktor, men behöver jag köra massor eller schakt till och från en arbetsplats jag grävare på så undrar jag om man får göra de på samma premisser som transport av grävaren dvs traktor klass 2 eller måste den då vara skattad och jag som förare ha yrkesbevis. Kör jag transporter exempelvis bara hem ett gruslass till en kund så måste jag ha skattad traktor och vagn mm... eller?


Om det stämmer det jag har läst på olika sidor om skatter så får man inte
transportera något efter en klass 2 traktor som inte har något direkt samband med jord eller skogsbruk utan att klassa om den till klass1.
http://www.skatteverket.se/rattsinforma ... 01819.html
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#24 » 21:37:19, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

snowblow06 skrev:Tanken var att kanske nischa in sig på mindre transporter som lastbilsåkare inte vill eller kan ta pga åtkomstmöjlighet. ...

Då tycker jag att du ska skaffa dig en mindre pickis med tippflak och kanske rentav en mindre kran. LT35/45 eller nåt sånt. Det kan nog vara en bättre idé.


snowblow06 skrev:... Om jag läst rätt här på forumet så får jag transportera min minigrävare på vagnen efter traktorn till och från arbetsplats för grävaren utan att ha traktorn reggad som klass 1 traktor, men behöver jag köra massor eller schakt till och från en arbetsplats jag grävare på så undrar jag om man får göra de på samma premisser som transport av grävaren dvs traktor klass 2 eller måste den då vara skattad och jag som förare ha yrkesbevis. Kör jag transporter exempelvis bara hem ett gruslass till en kund så måste jag ha skattad traktor och vagn mm... eller?

Skilj på skatten och trafiktillståndet.
Skatten:
Om tr går mindre än 10% inom jord- skogs- eller fiskebruk så ska den vara skattad. (men många är det inte)
Vagn som går på väg ska också vara skattad (men många är det inte) men jag vet inte om 90/10 gäller där också. Antagligen vet inte lagen det heller.

Trafiktillståndet:
Utan trafiktillstånd så får du inte transportera ett lass grus till en kund som ringer och beställer detta. Men du får köra ditt grus till dina jobb ute hos en kund.
Dvs transporten får inte vara huvuduppdraget, du får inte "ställa transporten till allmänhetens förfogande" som det (ungefär) heter.
Om du sen transporterar grus, möbler eller en minigrävare spelar ingen roll, det intressanta är om det är transporten i sig som är uppdraget eller om transporten bara är en mindre del av ett större uppdrag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#25 » 21:40:40, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
snowblow06 skrev:Tanken var att kanske nischa in sig på mindre transporter som lastbilsåkare inte vill eller kan ta pga åtkomstmöjlighet. ...

Då tycker jag att du ska skaffa dig en mindre pickis med tippflak och kanske rentav en mindre kran. LT35/45 eller nåt sånt. Det kan nog vara en bättre idé. ...

Tillägger att du lär nog vara knuten till en transportcentral av ett eller annat slag i varje fall som helst för att få några uppdrag. Då ska du dessutom konkurrera med dels stora lastbilar, dels med skåpbilar för de uppdrag som dessa kan ta.
Men du kan köra ut nåt/några ton grus, på flaket eller storsäck (om du har kran).

Obs, jag är 99% säker på att du måste har trafiktillstånd i alla fall, åtminstone om den går som tung lastbil, tror jag.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

snowblow06

#26 » 21:51:03, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för all information och intresse......
Nja ngn pickis eller lt35 motsv blir de inte tal om. Funderar på att kunna merutnyttja redan befintlig utrustning såsom traktor och vagn då man fått förfrågan om transporter. Hittills bara använt mig av en traktor trailer på 5 tons kapacitet för att förflytta min EC35 till olika jobb. Och nu då funderar jag på en 10-14 tons växlar vagn för att flytta grävaren med samt kunna köra massor till de olika jobben.... och även transporter. Givetvis vill man göra allt rätt och riktigt om de nu blir att min verksamhet växer.
snowblow06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 17-07-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6650

Robban_C

#27 » 22:03:38, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar du köra renodlade transporter så dröjer det inte länge tills en åkare sätter dit dig, bara så du vet.

Förslag:
Köp en 10-14 (kasta däcken, dom duger inte till nånting). Sen kör du dina egna transporter till mindre jobb och du kör dina egna schaktmassor.
Så fort du ska ha lite mer material än nåt enstaka lass så köper du transporten. Då får åkarna en del av kakan också, dom tjänar pengar på sitt och du på ditt.
Med rätt attityd kan du sen sitta i kojan i grusgropen och snacka skit och skratta med åkarna när du råkar komma dit lagom till frukost, tro mig!


Sen kan du glo lite här också om du vill:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=2806

Och här:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=17287
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

snowblow06

#28 » 22:17:59, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

....Bara så du vet......... har ingen sagt till mig innan

Jag skrev att om jag skall utöka verksamheten så skall det ske enligt boken.... inget jag vill tumma på då jag är en vän av fri och lika konkurrens. Och min tanke var inte att konkurera ut åkarna. De har jag nyttjat till de jobb jag gjort hittils och planerar att kunna göra även framöver.
snowblow06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 17-07-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6650

Robban_C

#29 » 22:36:10, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

snowblow06

#30 » 22:44:40, 24-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin
Intressant länk om lastväxlarna. Förutom däcken då som verkar vara klena i original, hur är din syn på 10-14 Bigab. Speciellt intresserad av lastningsbilderna med din maskin på flaket och diversetillbör. Ska nog få plats jag också med alla tillbehör.
snowblow06
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:38, 17-07-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6650


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se