Mattias A skrev:Det är mellan arbetsplatser, och det är enbart deras material.
Pratade precis med Transportstyrelsen o dem menade på att det krävs trafiktillstånd även om dem bara hyr in mej med maskin
tycker det verkar konstigt! ...
Jag tycker inte heller att det verkar konstigt. Då bedriver du ju en åkeriverksamhet och en sån ska ha trafiktillstånd.
Gravelman skrev:... "ditt åtagande" ...
Det där tycker jag var ett väldigt bra uttryck.
Om jag har åtagit mig att öra en grund så är transport av grus inom "mitt åtagande". Dessutom är gruset faktiskt mitt eget, jag har ju köpt ut det på mitt konto.
Nu brukar jag i och för sig oftast ta ut bilar till transporter när det blir såna volymer om det inte är väldigt korta sträckor, dom ska ju tjäna stålar dom också. Med agerandet att man tar ut en bil så fort det blir större mängder så upplever i alla fall jag att jag har en god relation till åkarna.
Skulle jag däremot åka och hämta grus på nån annans konto och transportera detta till hans arbetsplats så är det en annan sak. Förvisso är det "mitt åtagande" men det är inte en liten "bisyssla" inom mitt åtagande, det är huvudverksamheten, hela åtagandet. Dessutom är det inte mitt eget grus och därmed faller det även på den delen.
Samma sak med att transportera maskiner och utrustning:
Är det dina maskiner som är på väg till en av dina arbetsplatser så är det ok. Transporterar du maskiner för någon annans räkning så är det dags för trafiktillstånd.
Vad gäller vägtrafikskatten så är det väl som så att det hänger på hur traktorn utnytjas (på väg eller inom lantbruk etc) och på den punkten tror jag att det är många som syndar.