Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Regler och Körkortskrav för traktor + vagn 20 ton

37 inlägg • Sida 1 av 3
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Mattias A (trådstartaren)

#1 » 17:05:11, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan mitt namn är mattias. Är ny här.

Jag har en stor fundering, det är nämligen så att jag fått ett erbjudande av en Entreprenör att köra o sälja transporter åt dem med traktor + vagn.

Min stora fundering är vad krävs av mej vad gäller körkort osv?

Jag har en enskild firma registrerad.

Är tacksam för svar :buga:
Mattias A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:54, 12-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



MF135S

#2 » 18:51:42, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är vägtransporter så ska du ha traktorn skattad i Klass 1. och kärran ska vara inregistrerad.
Sen om jag inte har fel så behöver du ha en körkortsbehörighet högre än B eller ha taxi leg, detta då det är yrkesmässig trafik.

Hoppas jag inte har haft alltför många fel
MF135S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:38, 17-07-2010
Ort: Gislaved
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Massey Ferguson 135S
Scania P400 -11 Med Interconsult slamsugsaggregat

Loke

#3 » 18:54:03, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det ligger till med körkort och körkortsklasser för traktor med
vagn är jag inte tillräckligt hemma på, men du behöver säkert ett
trafiktillstånd om du ska syssla med godstransporter.
Trafiktillstånd är för övrigt inte "bara" att skaffa, det ställer en hel
del krav på den sökande vad det gäller ekonomi och och kunnande.

Här har du lite läsning:
http://www.akeri.se/files/bilder/syd/do ... 091027.pdf


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

scaniabest

#4 » 19:20:34, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska du bara köra grus och jord med tippvagn så ha den jordbruksklassad, tror inte nån bryr sig och svårt för dem att bevisa att de inte är till jordbruk
alla ni som kör flakväxlarvagn med grävare kör väl knappast med trafiktraktor klassade traktorer till de
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

dimorep

#5 » 21:19:29, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att yrkesmässigt transp. mtrl med traktorekipage kräver precis som Loke skrev yrkestillstånd. Går inte att köra många runder / dagar innan någon konkurent eller passerande åkare gör förfrågan hos Trafikverkat om tillstånd för det finnes och sen är det kört...

Att transportera egna maskiner går bra, mtrl till utförda kan t.o.m vara lite i "gråzonen", bättre att ha alla "papper" i ordning för att fixa till det efter en anmälan är svårt.

Har själv haft yrkestrafiktills. på 2 fordon så jag vet vad det innebär / krävs.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

scaniabest

#6 » 22:16:48, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Att yrkesmässigt transp. mtrl med traktorekipage kräver precis som Loke skrev yrkestillstånd. Går inte att köra många runder / dagar innan någon konkurent eller passerande åkare gör förfrågan hos Trafikverkat om tillstånd för det finnes och sen är det kört...

Att transportera egna maskiner går bra, mtrl till utförda kan t.o.m vara lite i "gråzonen", bättre att ha alla "papper" i ordning för att fixa till det efter en anmälan är svårt.

Har själv haft yrkestrafiktills. på 2 fordon så jag vet vad det innebär / krävs.

vad kostar de att ha reggat som klass 1 traktor då? och hur mycket kostar vagnen att ha reggad? blir de för dyrt så lönar de ju inte sig att köra med traktor jämfört med lastbil, kan tänka mig att syftet är att använda ekipaget som nån typ av dumper som inte går så långa sträckor
Senast redigerad av scaniabest 22:21:19, 12-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil

Robban_C

#7 » 23:00:15, 12-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

scaniabest skrev:vad kostar de att ha reggat som klass 1 traktor då? och hur mycket kostar vagnen att ha reggad? blir de för dyrt så lönar de ju inte sig att köra med traktor jämfört med lastbil ...

Det är ju det som är avsikten med reglerna. Åkartjänster ska utföras av åkare med tillhörande skatteintäkter och inte av "småskuttar med oskattade bonnatraktorer". :grin:
OBS, inget illa menat mot just dig.

Här finns det lite att läsa om bla annat körkortskraven.
http://www.maskinleverantorerna.se/medl ... r_webb.pdf

Vad gäller transport av material på väg med "bonnatraktor" (dvs klass två utan trafiktillstånd etc) gäller efter vad jag har förstått att man får köra sitt eget material. Detta avser då främst trafiktillståndet.
Skattemässigt handlar det om att traktorn bara får gå 10% på väg, i övrigt ska den gå på jordbruk, skogsbruk, fiskebruk med mer.
Alltså, vems är materialet på kärran? Är det ditt eller är det din kunds? I det senare fallet är du illa ute.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Fredrik_

#8 » 00:30:30, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte är ändrat ska det stå antingen C-D-E eller TAXI nånstans på körkortet för att det ska vara rätt..

Som tidigare sagt inte meningen de ska användas till denna typ av jobb.
Syns ju i tex Danmark att de har andra regler!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias A (trådstartaren)

#9 » 00:59:11, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar för alla svar :grin:

Japp syftet är ju att jag ska hålla mig till dem regler som finns. Ok har tänkt att både förflytta material åt uppdragsgivaren med betalning per timme, sen även framkörning av material tilll arbetsplatser åt dem. Frågan är ju då om det är andra regler om man inte säljer material åt dem, utan bara kör det. Så att det går på deras konto ? Vad tror ni?
Mattias A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:54, 12-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C

#10 » 11:25:33, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det på deras konto så är det inte du som äger materialet och då ska det vara trafiktillstånd.

Hur långa transporter är det? Dvs är det mellan två platser eller är det INOM en arbetsplats? I det senare fallet är det helt ok. Då får man göra nästan vad som helst.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mattias A (trådstartaren)

#11 » 14:46:17, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mellan arbetsplatser, och det är enbart deras material.

Pratade precis med Transportstyrelsen o dem menade på att det krävs trafiktillstånd även om dem bara hyr in mej med maskin :/
tycker det verkar konstigt! enda fallet var om jag anställs o dem hyr in bara maskinen .
Mattias A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:54, 12-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Osaka

#12 » 15:32:51, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför är det konstigt? Anställer de dig slipper du försås allt extra pappersjobb och tillstånd, men det var nog inte byggarens tanke.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gravelman

#13 » 15:35:00, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inne på samma arbetsplats spelar det ingen roll nästan hur du kör. Men annars så gäller högre behörighet på körkortet och trafiktillstånd oavsett vad du fraktar.

Undantaget är om du fraktar material som du behöver i "ditt åtagande", till exempel om du bygger ett hus så kan du få frakta dit grus och annat. Likadant kan du frakta till exempel ett trumrör om du håller på att bryta vägar.
Men du kan inte frakta dit ett trumrör till samma väg om det är en annan firma som sköter brytningen för då måste du återigen ha trafiktillstånd.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Robban_C

#14 » 16:57:35, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias A skrev:Det är mellan arbetsplatser, och det är enbart deras material.

Pratade precis med Transportstyrelsen o dem menade på att det krävs trafiktillstånd även om dem bara hyr in mej med maskin :/
tycker det verkar konstigt! ...

Jag tycker inte heller att det verkar konstigt. Då bedriver du ju en åkeriverksamhet och en sån ska ha trafiktillstånd.

Gravelman skrev:... "ditt åtagande" ...

Det där tycker jag var ett väldigt bra uttryck.
Om jag har åtagit mig att öra en grund så är transport av grus inom "mitt åtagande". Dessutom är gruset faktiskt mitt eget, jag har ju köpt ut det på mitt konto.
Nu brukar jag i och för sig oftast ta ut bilar till transporter när det blir såna volymer om det inte är väldigt korta sträckor, dom ska ju tjäna stålar dom också. Med agerandet att man tar ut en bil så fort det blir större mängder så upplever i alla fall jag att jag har en god relation till åkarna.

Skulle jag däremot åka och hämta grus på nån annans konto och transportera detta till hans arbetsplats så är det en annan sak. Förvisso är det "mitt åtagande" men det är inte en liten "bisyssla" inom mitt åtagande, det är huvudverksamheten, hela åtagandet. Dessutom är det inte mitt eget grus och därmed faller det även på den delen.




Samma sak med att transportera maskiner och utrustning:
Är det dina maskiner som är på väg till en av dina arbetsplatser så är det ok. Transporterar du maskiner för någon annans räkning så är det dags för trafiktillstånd.


Vad gäller vägtrafikskatten så är det väl som så att det hänger på hur traktorn utnytjas (på väg eller inom lantbruk etc) och på den punkten tror jag att det är många som syndar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

scaniabest

#15 » 18:45:05, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tycker en dumper är en rätt bra jämförelse i det här fallet, ska man ha tillstånd för att transportera massor en kortare sträcka till dem också?
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se