Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Äppelmustapparat färdas på väg? (bild)

29 inlägg • Sida 2 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

krokodilen

#16 » 08:41:52, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inget som skulle hindra att det är ett efterfordon.

Smacka på det som saknas enligt PDF:en du länkade till och kör sedan så det ryker! (om du lyckas med det i 30km/) :-)

Sedan är det väl själva användandet som ibland avgör lagligheten i det hela, dvs en ofjädrad och i övrigt korrekt husvagn är ett efterfordon men om du lastar prylar och kör mellan A och B ja då är det rimligen inget efterfordon längre.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#17 » 08:54:42, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte väcka den björn som sover...
Om man frågar någon om lov som har möjligheten att svara nej, för att slippa ta ansvar, så kommer den att svara nej...

Man fick när jag tog körkortet dra var F som helst bak bilen upp till max 30km/h underförutsättning att man hade en orange/röd triangelformad reflex (= detta ekipage rullar med max 30km/h) med sidorna 30cm(om jag minns storleken rätt).

Vill du fråga dem något, fråga då vilken form av släp som inte får dras enligt regelverket för icke registrerade släp med max tillåten hastighet om 30km/h - se'n har du alltid det svaret med dig i bilen när du drar "hembryggdsmaskinen" ;)

I alla yrkeskårer finns bra och andra individer. I alla yrkeskårer finns det dem som vet vad som gäller och de som tillämpar egna regler...
Att kunna visa, i skrift, gällande lagrum kanske inte tystar, men kan väcka en fundering hos den andre om den verkligen vill driva sin linje/tolkning/egna regler...

Bäst är dock att inte rota mer i regelverket. Det är 30km/h max som gäller - och att inte prata emot grinig saftblandare, så ska det säkert flyta bra ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#18 » 08:55:52, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Jag har varit nyfiken på mustning i många år men aldrig gjort något åt det. Jag hade fått för mig att man använde hela äpplen när man pressade. Ökar mängden must när man river eller minskar behovet av presskraft? Vad gör du mer med musten för att få den att hålla?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

LeifAndersson

#19 » 09:13:46, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen konst att bygga ett efterfordon i dag så det inte går att diskutera tillämpningen för länsman. Det är ju få och enkla regler. (vilket bara måste vara ett förbiseende av trafiklagstiftarna!)
Saknas det bara lastutrymme och axeln/axlarna är ofjädrad och LGF skylten bör också finnas där så är det ett efterfordon. Resten är bara brister på "fordonet" som man får stå till svars för om det inte stämmer med regelverket, men då är det trots allt ett efterfordon dock med brister som man kan bli bötfälld för! :svettas:
Men råkar det finnas fjädring eller något som kan ses som lastutrymme, då har man skitit i det blå skåpet! Då har man plötsligt gjort sig skyldig till de flesta fordonsrelaterade brott som finns. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#20 » 09:25:17, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev: :off_topic: Jag har varit nyfiken på mustning i många år men aldrig gjort något åt det. Jag hade fått för mig att man använde hela äpplen när man pressade. Ökar mängden must när man river eller minskar behovet av presskraft? Vad gör du mer med musten för att få den att hålla?


Ja det är lite intressant! Kan tänka mig att en upphettning (pastörisering) ökar hållbarheten men det tar samtidigt död på annat än bakterier.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#21 » 09:31:52, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är ingen konst att bygga ett efterfordon i dag så det inte går att diskutera tillämpningen för länsman. Det är ju få och enkla regler. (vilket bara måste vara ett förbiseende av trafiklagstiftarna!)
Saknas det bara lastutrymme och axeln/axlarna är ofjädrad och LGF skylten bör också finnas där så är det ett efterfordon. Resten är bara brister på "fordonet" som man får stå till svars för om det inte stämmer med regelverket, men då är det trots allt ett efterfordon dock med brister som man kan bli bötfälld för! :svettas:
Men råkar det finnas fjädring eller något som kan ses som lastutrymme, då har man skitit i det blå skåpet! Då har man plötsligt gjort sig skyldig till de flesta fordonsrelaterade brott som finns. :sad:


Jo där är väl några mera kritiska punkter att vara mera noggrann med.

Tycker det är konstigt (som jag skrev lite om tidigare) att de tillåter husvagn som efterfordon snacka om potentiellt lastutrymme! Men det är väl med tanke på tombolor, gatuköksvagnar mm. Fast det blir ju lätt godstransport av det hela,,, jaja PRO får väl lasta in lotterna och tältstolarna i bilen istället.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

161A

#22 » 09:37:08, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pastöriserar man det inte så jäser det, och det blir ju en trevlig dryck av det med :bira: . Sen är det stor risk att musten möglar om man inte är noga när man pastöriserar
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

krokodilen

#23 » 09:41:53, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm kan tänka mig att fräschören räknas i timmar och inte dagar för den soppan, opastöriserad!

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#24 » 09:58:32, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#25 » 10:48:50, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr020%20.htm#_ftn1
paragraf 8 gör mig fundersam gällande bromssystem:

Ska jag tolka det som att "om det finns en broms", ska bromsen fungera enligt specifikationen de anger på sidan?

Bromssystem
Övergripande krav
7 § Efterfordon som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare och har bromssystem skall uppfylla kraven i 8 §.
Krav på bromssystem
8 § Färdbromssystemet skall kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna säkert och snabbt.
Färdbromssystemet skall kunna stanna efterfordonet inom en stoppsträcka


Bild
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#26 » 11:08:06, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som hände där är att det kom klara bestämmelser om vad som gäller om efterfordonets vikt överstiger dragfordonets vikt och det krävs broms på efterfordonet. Då klargjordes mer exakt vad som krävs av effektiva bromsar, vilket inte var helt klargjort tidigare.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Sörgårdsnissen (trådstartaren)

#27 » 11:27:13, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner mig säker på att de ska gå "vägen" (<-- :lmao:) nu :)

Tack för diskussionen och vi kan fortsätta den med det som kommer upp :)

:off_topic:
krossar man inte blir ingen must, bara knak o brak i utrustningen. Krossat räcker 2 ton domkraft/ bilvev långt! Pastöriseringen upp till 73grader (fegar man har man 80grader) i en kvart, tjugo minuter dödar nog en o en annan enzym och smakar blir annorlunda. Rivet, styrkan och aromen blir lite barnslig men man slipper fylla frysen (frysarna :)

Som sagt, frysen gör de mesta av hållbarheten här hemma. Ska bygga ett värmekärl för att pastörisera bättre o slippa stå vid spisen tänkte jag.
Sörgårdsnissen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:59:49, 08-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

lagun49

#28 » 11:29:37, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den must jag gjort och pastöriserat håller mer än ett år i kylskåp.
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Orsa

#29 » 12:37:00, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det inte är kul att ha pressen efter sej. Det har man ju hört från SCA exempelvis.

Det visar sej ofta fruktlöst att försöka sitta kvar i toppen när det blåser nåt längre tag. Det suger väl musten ur de drabbade till slut.
Sen sitter dom och jäser i egen vinkällare.

Efterfordon röstar jag på. :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se