Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Krav på vinterdäck

29 inlägg • Sida 2 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

LeifAndersson

#16 » 00:06:08, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Men det måste också finnas en polis som kontrollerar detta.
Och på järnvägen finns det tydligen ingen polis överhuvutaget?


Om du satt dig i en lastbil och åkte igenom detta land så insåg du att det är ingen brist på poliser. :!: Personligen skulle jag absolut också föredra om de bevakade järnvägen!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



VHK116.1 (trådstartaren)

#17 » 00:39:05, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poliser finns det men det verkar som de oftast är på någon
mack och fikar istället för att övervaka trafiken. Jag har inte
så bråttom och håller fartgränserna med minst 5km/h marginal.
Och när det är 2+1 väg så ligger bakomvarande så nära ibland
så att jag nästan kan se deras ilska och missnöje med min lagliga
hastighet. Varför har alla så bråttom?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dimorep

#18 » 07:14:59, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag personligen är för en utökad vinterutr.lag (vinterhjul eller annan hjälputrustning) för tunga fordon här i landet. Men då ska det gälla ALLA tunga fordon, oavs nationalitet.
Kommer givetvis till att ge en ökad kostnad för åkarna, som i sin tur drabbar oss alla (konsument och företagare) då nästan allt vi köper har fraktats minst en gång med lastbil. Men förh.vis så håller det "utlandsbilarna" bort, då det blir för dyrt för de att ha vinterutr. bara för de milen de kör på svenska vägar.

Räcker inte med bara snökedjor (eller liknande) på drivaxelen, då det oftast är 6 st axlar till på ett ekipage som måste ha väggrepp (inte minst lastbilens framaxel) för att det ska bli ett "säkert vinterekipage".
All heder åt de åkarna / chafförerna som ställer bilarna på en p-ruta då de själva tycker att det är för dåligt väglag för att kunna framföra fordonet på ett säkert sätt! :buga:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#19 » 07:47:54, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför många har så bråttom ja säj de! På 2-1 väg har jag egna trix, låt alla som vill blåsa på på 2-fil. Sen på 1-fil så öser jag på så "jag" inte är en propp. Låt folk köra på å sitt inte å lek polis för det kan vara nån som har bråttom!

Tillägg: rekommenderar dej VHKxxx att göra en test med GPS så du får veta hur fort din bil går gentemot hastighetsmätaren, då får du raka besked om slitna däck osv. Kanske det är du som ligger å ställer till för andra på vägen?
Senast redigerad av 63an 08:07:51, 14-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#20 » 08:11:10, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:... Låt folk köra på å sitt inte å lek polis för det kan vara nån som har bråttom!

Word! :thumme:
För ovanlighetens skull håller jag med dig. :mrgreen:

Och om man nu kommer ut på 2-sträcka (eller på motorväg) och stämplar för att köra om, varför ska då nödvändigtvis vissa förare av nyare Audi eller BMW (bland annat) behöva gasa för att jag inte ska komma om?
Tål dom inte att deras fina hitlerkälke blir omkörd av en Saab? Eller av ett gammalt Renaultskåp?
Har dom så jä*la liten k*k att dom måste hävda sig på det viset?

Och vad är det för dumheter att inte släppa in fordon på vägen som är på "påkörningsfilen" (heter det så?)?
Ligger man på motorväg (och troligen även på motortrafikled) så är man skyldig att underlätta för den som ska in på vägen från en påkörningssträcka.
Har hänt mig två gånger bara senaste veckan.

Nu kom vi en bra bit från ämnet här. Åter dit vi ska:
Vinterdäck på tunga fordon vore nog bra men som sagts tidigare, hur fungerar det med utländska trafiken? Bylingen kommer bara att kunna göra stickprover och det tar för lite så att säga.
Självklart kan bylingen sätta dit dom som står still i uppförsbackarna men då är det dels redan för sent, dels är det väl tveksamt om bylingen kommer att kunna ta sig tid med det när vägen blockeras av lastbilar, bilar och bärgare.
Det jag alltså menar är det gamla vanliga att lagar inte gör full nytta om dom inte efterlevs.

Ang tågen:
Det är inget lagbrott att ha stillastående tåg (även om väntande passagerare på stationerna tycker det) så varför ska ni börja blanda in bylingen i det?
Däremot kan jag hålla med om att det är beklagligt (rent ynkligt) att dom köpt in tåg som inte klarar vintern och att dom inte har resurser att hålla växlar och spår rena från snö och is. Man ska ju komma ihåg att om ett tåg tillverkat i Italien (är det väl?) stannar så drabbas inte bara det tåget, det drabbar åtskilliga tåg längre bak i tidtabeller också och det kan även drabba tåg som går i motsatt riktning (om det är enkelspår). Dvs svensktillverkade tåg drabbas också, trots att dessa borde vara förberedda för vinterväder.

Vad gäller fjärrtransporter på väg så anser ju jag att dessa borde gå på järnväg istället. Mycket bättre för miljön och bättre för vägarna men det förutsätter ju fungerande tåg.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#21 » 08:16:32, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att du håller med men det tycker jag du ska sluta med per omgående! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Robban_C

#22 » 08:17:43, 14-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det får ju absolut inte bli nån vana. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#23 » 00:00:44, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket liv det kan bli om en sådan självklar sak som vara givet av sig självt! Har man vinterväglag så skall man ha vinterdäck! Alla fordon!!

Det är väl för faen bara att låta bylingen skicka en praktifjant med ett stort block med körförbudsdekaler och klistra direkt vid färjelägen och vid Öresundsbron? Borde vara där de flesta kommer in i landet...
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#24 » 07:48:25, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med dig men jag tror inte en praktikant har befogenhet att göra sånt, hur uppenbart brottet än är.
Och för övrigt tror jag inte att sommardäck överhuvudtaget ger körförbud. Det ger nog bara böter.

Det som en praktikant skulle duga till vore att stå på färjelägren i förväg och informera om vad som gäller från och med datum si och så.

Hur är det med varors fria rörlighet inom EU? Och den fria konkurrensen?
Kolliderar vinterdäcken med det? Dvs vilken lag har högst prio så att säga?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#25 » 08:14:03, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Vilket liv det kan bli om en sådan självklar sak som vara givet av sig självt! Har man vinterväglag så skall man ha vinterdäck! Alla fordon!!

Det är väl för faen bara att låta bylingen skicka en praktifjant med ett stort block med körförbudsdekaler och klistra direkt vid färjelägen och vid Öresundsbron? Borde vara där de flesta kommer in i landet...


:thummar: Ja jag kan inte förstå vad problemet skulle vara, vi har ju andra bestämmelser som trafikanterna förväntas följa. Påträffas ett fordon med allvarliga brister förbjuds vidare förd till bristerna avhjälps. (körförbud)
Att kräva vinterhjul på rullande axlar kan kanske betraktas som handelshindrande. (löstrailers som rör sig över stora områden) Men ett krav på vintergodkända däck på styrande och drivande axlar borde vara fullt möjligt att genomföra. Och på det lägga de norska kraven att snökedjor ska medföras och också vara möjliga att montera på ekipaget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#26 » 08:20:33, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi vänder på det...

-Släpps en svensk budbil med last påväg söderut i Europa ens in i Tyskland om den har dubbdäck?
-Släpps lastbilar ens in i Norge (eller över alperna) utan att kunna visa upp att de har snökedjor med sig till x-antal axlar? (Såg att Leif A. hann skriva det samtidigt..)

NÄÄ!!

Men i Sverige ska alla transp. som utförs med tunga utl.reggade fordon få köra helt utan att omfattas av våra interna landsregeler, för annars är det inte fri konkurans inom EU... :???:
Senast redigerad av dimorep 08:24:21, 15-05-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

63an

#27 » 09:27:42, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men snälla alla vet ju att svenskarna är "så" anpassningsbara! Vi får ta de med en klackspark om E-4an är blockerad några sammanlagt veckor varje år på grund av att tradarna far på tvären i backarna. Keep smiling!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#28 » 09:43:49, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Men snälla alla vet ju att svenskarna är "så" anpassningsbara! Vi får ta de med en klackspark om E-4an är blockerad några sammanlagt veckor varje år på grund av att tradarna far på tvären i backarna. Keep smiling!


Kalla det gärna anpassningsbara, men min åsikt är att vi är jä**igt undfallande och livrädda för "storebror".
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#29 » 09:42:56, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hur blev det med det där nu då?
Blev det färre problem för tung-trafiken ?
Det har varit märkligt tyst i etern om detta...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se