63an skrev:... Låt folk köra på å sitt inte å lek polis för det kan vara nån som har bråttom!
Word!
För ovanlighetens skull håller jag med dig.
Och om man nu kommer ut på 2-sträcka (eller på motorväg) och stämplar för att köra om, varför ska då nödvändigtvis vissa förare av nyare Audi eller BMW (bland annat) behöva gasa för att jag inte ska komma om?
Tål dom inte att deras fina hitlerkälke blir omkörd av en Saab? Eller av ett gammalt Renaultskåp?
Har dom så jä*la liten k*k att dom måste hävda sig på det viset?
Och vad är det för dumheter att inte släppa in fordon på vägen som är på "påkörningsfilen" (heter det så?)?
Ligger man på motorväg (och troligen även på motortrafikled) så är man skyldig att underlätta för den som ska in på vägen från en påkörningssträcka.
Har hänt mig två gånger bara senaste veckan.
Nu kom vi en bra bit från ämnet här. Åter dit vi ska:
Vinterdäck på tunga fordon vore nog bra men som sagts tidigare, hur fungerar det med utländska trafiken? Bylingen kommer bara att kunna göra stickprover och det tar för lite så att säga.
Självklart kan bylingen sätta dit dom som står still i uppförsbackarna men då är det dels redan för sent, dels är det väl tveksamt om bylingen kommer att kunna ta sig tid med det när vägen blockeras av lastbilar, bilar och bärgare.
Det jag alltså menar är det gamla vanliga att lagar inte gör full nytta om dom inte efterlevs.
Ang tågen:
Det är inget lagbrott att ha stillastående tåg (även om väntande passagerare på stationerna tycker det) så varför ska ni börja blanda in bylingen i det?
Däremot kan jag hålla med om att det är beklagligt (rent ynkligt) att dom köpt in tåg som inte klarar vintern och att dom inte har resurser att hålla växlar och spår rena från snö och is. Man ska ju komma ihåg att om ett tåg tillverkat i Italien (är det väl?) stannar så drabbas inte bara det tåget, det drabbar åtskilliga tåg längre bak i tidtabeller också och det kan även drabba tåg som går i motsatt
riktning (om det är enkelspår). Dvs svensktillverkade tåg drabbas också, trots att dessa borde vara förberedda för vinterväder.
Vad gäller fjärrtransporter på väg så anser ju jag att dessa borde gå på järnväg istället. Mycket bättre för miljön och bättre för vägarna men det förutsätter ju fungerande tåg.