Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

hastighet på olika maskiner

44 inlägg • Sida 3 av 3
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

cad59

#31 » 22:39:13, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Svar till mimeck jag läste det finstilta i den nya lagen så står det att släpvagnarna skall vara godkända för 50 om dom skall dras efter dessa traktorer, Tror nog(eller vet) att dom inte köper nya kärror utan dom drar nog :driver: runt på sina gamla hemmagjorda lastbilsrövar utan ljus så länge det går.

Borde kanske ha besiktning på dem oxå?
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd



Aqualize

#32 » 22:52:26, 10-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Jo jag håller med om att det finns en risk att 15 åriga gödseldrängar kommer att flänga runt med en stor modern traktor som gör minst 50 o göra trafiken farlig, men felet är ju att alla bönder kan inte äga lastbilar med släp betala dyr skatt,trafikavgift o ha ce kort,gårdarna blir större o större samt avstånden växer.hur skall problemet lösas?
Det kan låta lite gammalmodigt men om traktorreggade lastbilar för att dra trailers med,om dom också omfattades gällande 50 km då kunde ju dessa användas för spannmålstransporter ,utsäde,balar mm. Dom är ju fjädrade o har bromsar på alla hjulen inkl trailer om man följer lagen. blir lägre däckkostnad än jordbrukstraktor, ett alternativ hade varit bes vartannat år på dragbilen för kontroll, jag ser ju hellre en dragare med ordentlig trailer i 50 på vägen än en traktor med 3 vingliga vagnar bakom i 50.

Gödseldrängarna, du tänker på olaglig körning alltså?
Jo visst det kommer väl hända, man kan bara hoppas på viss egenkontroll från lantbrukarna. I.o.m. att det krävs B-körkort för Traktor B så spelar det ingen roll var traktorn är, sitter det en utan behörighet vid ratten så är fallet klart, inget dividerande om "jag körde bara 40". Är även brottsligt för den som anställer eller på annat vis tillåter obehörig att köra maskinen.
Sen så lär väl försäkringsbolagen gärna hugga på det här. Blir det någon olycka så lär de ju klaga på det och sänka/vägra ersättningen.



Ja det är synd att för många bönder i Sverige tar lättvindigt på trafiksäkerheten. Det finns rätt många fler hål i bältet att dra åt gällande lagarna för jordbruksfordon. Krav på eftermontering av olika saker, sätta maxbredd på fordonen (by by dubbelmontage). Själv har jag satt reflexer och LGF-skylt på gamla Gisebobalvagnar som jag köpt för några år sedan, ska montera komplett bakre färdbelysning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Göran Ekman

#33 » 07:55:34, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fungerar det med besiktning av traktorer/ redskap iandra länder?
Tror att det inte används dubbelmontage i England om det beror på lag eller vägbredden på landsbygden som begränsar traktorernas bredd vet jag inte
Om en strikt tillämpning av bredderna att jordbruksredskap ska ha samma max bredder som övriga fordon på våra vägar skulle genomföras är det en risk/möjlighet att det är hejdå för svenskt jordbruk exvis.en skördetröska utan skärbord ligger ju på runt 4m .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

DH Service

#34 » 08:30:02, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undra vad som krävs för att regga något fordon till traktor b,
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

stegmaster

#35 » 09:48:09, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Undra vad som krävs för att regga något fordon till traktor b,


Antar att det krävs godkänningspapper från tillverkaren.



255cm er vel maks va en traktor får vara på väg här i Norge va jag vet. Dock kan vel redskap vara upp til 330cm före större åtgärder måste göras,
Så stora Fendtar (typ 1000 serie) får ju utrustas med "sykkelhjul" för at komma ner i dessa 255cm, då dom vel er ca 270-280cm med riktiga sulor.


Inga besiktning av traktor/redskap här i Norge( endast bilar och lastbilar), åtminstone.
Måste gud förbjuda att detta endras, för jag har en hög MC/moppe och traktor/redskap, och närmaste besikningst, finns 6 mil bort, så då får man ju sluta jobba på riktig, och sen jobba heltid med att besiktiga sina fordon. :mrgreen:

En kul lösning om man måste köra mycket med dubbelmontasje. :eek:

Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

DH Service

#36 » 10:35:41, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bara funderar över regga traktor B, för här i sverige kan man ju nästan bygga vad som helst o få det godkänt i alla fall i bilväg.
DH Service
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:32:26, 25-01-2015
Ort: Vänersborgs kommun.
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: IH 1246. Bm 350 Boxer.FMV 1600. Volvo bm 4300, Hymac 580c Mobilt arborrverk för entrepenadmaskiner /industri.

Aqualize

#37 » 10:56:23, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service, jag tror du får stilla dig det här blir något mer konkret. Än är väl inte ändringarna i lagarna klubbade även om lagrådsremissen är "sista stoppet" vad jag förstår. Sen ska praktiska saker ordnas. Mitt förslag är att du ställer en välformulerad fråga i "Fråga SMP"-tråden
Fråga Svensk Maskinprovning
Låg aktivitet där nu men kanske får man svar. SMP lär ju vara ett företag som hanterar typbesiktningar för Traktor B så de borde ha koll (borde=har de inte det idag tycker jag de borde följa med och se var det här nya om Traktor B landar i).





Tänkte också på tröskorna men sådant kan jag tro är lite svårare att förbjuda. Dubbelmontage är ju enklare - de säger åt bönderna att montera dem på åkern och ta av dem när de ska köra på väg och struntar i att det inte tidsmässigt går att göra det.

Tänkte på Tyskland gällande det där med maxbredden. Men inte helt enkelt att hitta fakta på vad som gäller (kan inte tyska längre heller). Men i Tyskland är de väl glada i banddrivna maskiner (för markpackningen) och koncepten som fendt trisix (2007 de presenterade den! Trodde det inte var så många år sedan) och Deutz-Fahr agroXXL kommer ju därifrån. Man ser ju att det är för att få fler drivhjul men behålla "smal" bredd.

stegmaster, de där 3D-modellerna, finns det något mer att läsa om det? Eller till och med verklig modell?
Ibland ser man ju 3D-modeller från industridesignexamensarbeten (och dylikt) som i realiteten inte skulle fungera.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

qqq

#38 » 16:24:38, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DH Service skrev:Undra vad som krävs för att regga något fordon till traktor b,

Vad är en traktor b ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#39 » 18:59:04, 11-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:stegmaster, de där 3D-modellerna, finns det något mer att läsa om det? Eller till och med verklig modell?


Har tyvärr ingen aning.
Hittadet dom bara då jag googla dubbelmontasje(eller mer korrekt tvillinghjul som man kaller det här i Norge).
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

stegmaster

#40 » 21:48:45, 13-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:
stegmaster, de där 3D-modellerna, finns det något mer att läsa om det? Eller till och med verklig modell?
Ibland ser man ju 3D-modeller från industridesignexamensarbeten (och dylikt) som i realiteten inte skulle fungera.


https://www.youtube.com/watch?v=PzYc3ZuhUKo :???: :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

mimeck

#41 » 18:03:20, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju fungera på en asfaltsplan i alla fall. Undrar om dom gjort nått riktigt test i verkligheten.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#42 » 18:32:10, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl nödvändigt o få upp farten på traktorerna då det snart överallt, till o med på byvägarna om trädkramarna och pärmbärarna får bestämma kommer att utrustas med vajerrräcke... är mindre kul kan jag intyga o komma tuffandes på 70-100 vägar i en 25-30 km i timmen och det är vajer på alla håll... och pga kostnadsskäl är enfiligt...

Som försvar till bönderna så kan jag väl säga att i mina hemtrakter så har så vitt jag vet dom riktiga bönderna bra med bromsar o lysen på sina maskiner, ser en något lik komma tuffandes så är det härikring oftast någon hästtattare o liknande som är ute o kör med sitt skit.

Dagens jordbruk är så uppskruvat så det är oftast nyare maskiner som gäller, då stillestånden kostar på tok för mycket för driften, så oftast är det nyare, alt äldre väl hållna grejer som är ute o åker på både vägar och åkrar.

Sen så får en ju som arbetsgivare idag med en oerfaren maskinförare verkligen få dom att förstå det här med levande kraft åt alla håll, när jag körde så vart ju en 6-8 kubik i tunnan normalt, nu är det ju 18-30 kubik plus vikten på tunnan, så ja, en får ju tänka lite längre än näsan räcker, åldern på föraren spelar enligt mig ingen roll, det är vad som finns under hårfästet som avgör, så även när det gäller förarbevis osv, du kör inte med behörigheten, utan med huvudet, utan det sistnämda så går det så där, oavsett vad certifikaten säger.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Fuskmek

#43 » 18:46:14, 11-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en äldre tråd då jag råkade snubbla på en sak som jag inte sett tidigare. Har ju personligen inget annat intresse än teoretiskt av 50 traktorer då det kan vara bra att veta vad som gäller regelmässigt vid diskussioner i fika rummet.

Kontrollbesiktning:

Traktor a – nej.
Traktor b – inte idag men krav på kontrollbesiktning kommer att införas för traktor b våren 2018 (tvingande krav inom EU)
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/



Det kanske har varit uppe tidigare men då har jag väl missat detta.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Aqualize

#44 » 21:15:46, 11-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det inte varit uppe (kontrollbesiktning). Jag höll rätt hård koll på det här i slutet av förra året (när tråden skrevs) men hade inte läst det.

I övrigt undrar jag allt hur de där skrivit sidan som länkades.
Äldre traktorer (före 2003) och bil ombyggd till traktor (A-traktor) ska vara begränsade till en hastighet av högst 30 km/h.

2003??? Var väl långt före det som 40 km/h traktorer blev godkända? Var det inte i samband med EU-inträdet/strax efter?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se