Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Typskylt släpvagnsaxel

7 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Flirre76b (trådstartaren)

#1 » 12:20:10, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har denna skylt på min husvagnsaxel.
Vad menas med...
zul achslast kg 1350
perm axle capacity 1500
Är axeln godkänd för 1350 eller 1500kg? =)

Bild
Flirre76b
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:08, 31-07-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 13:23:18, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högsta axelbelastning (axeltryck) 1350 kg. Sedan tillkommer kultrycket så får man vagnens totalvikt.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Flirre76b (trådstartaren)

#3 » 16:24:07, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det bör gå att öka lastvikten med 140kg då?

Skattevikt, kg: 1310
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1210
Totalvikt, kg: 1310
Ursprunglig totalvikt, kg: 1310
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 100
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1210
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 100
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1350
Flirre76b
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:08, 31-07-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#4 » 16:40:48, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det till 90kg. Draganordningen är nog belastad så mycket det är möjligt redan, så du får nöja dig med vad axeln tillåter. Det är inte mödan värt, du måste ha intyg från tillverkaren på att något är förstärkt och om tillverkaren ställer upp med det så kostar intyget en bra slant sedan måste du utföra själva förstärkningen (troligen byta påskjut) och utföra reg.bes. :sad:

Tillägg: Kollade siffrorna lite, det är rätt med 140kg. Jag räknade på 1300 kg axeltryck. ( finns inga axlar i dag på 1350kg.)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Flirre76b (trådstartaren)

#5 » 16:59:45, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ska man behöva modda något på vagnen då grejorna redan håller som sitter där?
Påskjuten och dyl är godkänd för 2000kg och kul tryck 100kg

Axeln 1350kg och har idag bara 1210kg och enl Kabe så är det oftast axeln som sätter begränsningen.
Så 1350-1210=140kg. Bara för att man lastar mer behöver ju inte kultrycket bli högre.
Den har idag sinnesjukt kultryck. 130kg normal lastad och fulltankad. Men slänger man då in förtältet längst bak i sängen och tömmer vattentanken till 10% så får man ned trycket till 80kg. Men då är det 50kg överlast i vagnen = 50% överlast...
Vore ju trevligt att kunna åka utan att oroa sig. Samt att även kunna sätta ett cykelställ bak på vagnen för att få den mer balanserad.

(Med normalt lastad är bara det nödvändigaste och allt som är tungt är bakom axeln utom det i kylen.)

Skattevikt, kg: 1310
Tjänstevikt (faktiskt vikt), kg: 1210
Totalvikt, kg: 1310
Ursprunglig totalvikt, kg: 1310
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 100
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 1210
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 100
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 1350
Flirre76b
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:08, 31-07-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#6 » 01:48:43, 01-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flirre76b skrev:Varför ska man behöva modda något på vagnen då grejorna redan håller som sitter där?

Det är något som du får fråga de som skriver regelverket om. Min uppfattning är att de inte vill att totalvikter ska ändras öht. och anpassar regelverket därefter! :sad: Det sades t.o.m. att det skulle bli omöjligt med de nya bestämmelserna, men det visade sig att det trots det är är möjligt med lite god vilja, men konstruktionen i övrigt måste garanteras av tillverkaren. Och det medför rätt höga kostnader i övrigt när behörig har vett att ta bra betalt för det! I princip måste det intygas att hela vagnen är godkänd för den nya totalvikten, och det lustiga är att det även gäller vagnar som tidigare blivit sänkta i totalvikt och bara ska "återställas", när en försvagning också måste ligga till grund för den ändringen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

cekstam

#7 » 09:43:00, 01-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flirre76b skrev:Varför ska man behöva modda något på vagnen då grejorna redan håller som sitter där?
Påskjuten och dyl är godkänd för 2000kg och kul tryck 100kg...


Det är nog resten av chassiet/kärran dom vill ha intyget för. Axeln ser man ju som sagt direkt vad den är god för, men det den sitter fast i är lite mer svårbedömt.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BigBengt, BM Jens och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se