12 inlägg •
Sida 1 av 1I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
- Bevakas av: 1
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 1446
ls76 (trådstartaren)
#1 » 16:36:57, 05-09-2015
Diskussionen delad från denna tråd:
Sökes: Äldre lastväxlarbil...MN skrev:För eget bruk på den egna gården för i huvudsak körning av grus för anlägging av skogsbilsvägar, spannmål etc. Kommer se allmän väg ytterst sällan.
2 axlad? Nja vi snackar minst 3 axlar (en styraxel fram och boggi bak). Hyttmodell oväsentlig.
MN
Då gäller inte skattebefrielse tyvärr.
Hälsn. Bosse
-
ls76
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
- Ort: Påskallavik (Oskarshamn
- Maskintyp: Lastbil
#2 » 16:41:58, 05-09-2015
???
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#3 » 18:20:14, 05-09-2015
MN skrev:???
MN
Skulle tro att han menar att skattebefrielse är bara för nöjeskörning. Det du beskriver är yrkesmässig trafik.
-
Mike59
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 08:07:27, 09-07-2010
- Ort: Örnsköldsvik
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: Sunward SWE70B, Liugong 915E, Scania R480, Volvo L50D,
MF4335, MF35, Hägglunds GS250, Stahlwerk CUT120. Bjm350
#4 » 20:07:55, 05-09-2015
Är det yrkesmässig körning att köra grus från egen täkt till egen skogsväg på sin egen väg?
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#5 » 20:09:38, 05-09-2015
Nä!
-
PerJohansson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
- Ort: Fageråsen
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55
ls76 (trådstartaren)
#6 » 21:35:03, 05-09-2015
Han bedriver ju näringsverksamhet som skogsägare och ska använda bilen i rörelsen.
Hälsn. Bosse
-
ls76
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
- Ort: Påskallavik (Oskarshamn
- Maskintyp: Lastbil
#7 » 21:57:44, 05-09-2015
Det blir inte yrkesmässigt förrän man tar betalt för själva transporten. Om man kör sitt eget material till sig själv finns det ingen utomstående att ta betalt från. Detta har behandlats otalet gånger i forumet.
-
PerJohansson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
- Ort: Fageråsen
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55
ls76 (trådstartaren)
#8 » 17:49:34, 06-09-2015
Likaväl är bilen inte skattebefriad när den används på det sättet.
Hälsn. Bosse
-
ls76
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
- Ort: Påskallavik (Oskarshamn
- Maskintyp: Lastbil
#9 » 20:05:15, 06-09-2015
OK, kan vi skippa juridiken och återgå till ursprungsärendet?
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
ls76 (trådstartaren)
#10 » 21:51:46, 06-09-2015
Trampade visst på en öm tå men det får jag ta, problemet för oss som håller på med att renovera och bevara dessa gamla trotjänare (som vi haft som våra arbetsplatser en gång i tiden)och sen köra med vid rallyn och andra evenemang så folk får se hur transportnäringen utvecklats från de första lastbilarna fram till 80talet, är att fler och fler skaffar en mer än 30 år gammal lb. för att komma undan med skatten och skaffar en veteranförsäkring, genast kostar den inte 1000:-/året att ha inregad och påställd. Risken är att det blir som i en del länder nere i europa att om den ska vara klassad som veteran får den inte ta någon last alls och ska särskilda regplåtar. Det här är en av anledningarna till mina åsikter om vad s.k. veteranlastbilar ska användas till, det finns flera miljön t.ex. Betalas däremot skatt och vägavgifter och vanlig försäkring är det inget hinder i mina ögon men skulle inte tro det blir lika intressant att köpa en gammal bil då. Som lite extra krydda så är alla lb. över 3.5ton + släp tvungna att besiktas varje år , inte vart annat som alla andra veteraner. Bes.kostnad för boggiebil förra hösten 1750.- enaxlad kärra1200.- Tunga släp blir aldrig skattebefriade, ex. 10 ton totalvikt ca. 4500.- året
Hälsn. Bosse
1 person gillar det här inlägget.
-
ls76
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
- Ort: Påskallavik (Oskarshamn
- Maskintyp: Lastbil
#11 » 06:56:35, 07-09-2015
Bosse: Jag skrev "gärna skattefri" men detta är inte ett krav. Huvudskälet för en äldre bil är mindre mängd elektronik som kan och kommer att strula.
MN
-
MN
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
- Ort: Europa
#12 » 08:17:35, 07-09-2015
Snälla upplys mig hur det fungerar. Jag har fått för mig att på lastbilar under 12 (?) ton betalar man relativt hög skatt men ingen vägtrafikavgift. På bilar över detta betalar man låg skatt men vägtrafikavgift som är ganska dyr. När bilen blir veteran så slipper man skatten men inte vägtrafikavgiften. Har bilen drag så har jag fått för mig att gränsen var 8 tons vikt på bilen innan man fick vägtrafikavgift.
Stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten igen?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
Stridis2
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
- Ort: Nordvästra Skåne
- Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst