Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

När får man bara köra i 40 km/h?

12 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 21:23:11, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en bil som får dra 1500 kg bromsat men bara 580 kg obromsad, bilen väger 1490 kg
(tjänstevikt) Detta innebär att jag får dra min 750 kg obromsade kärra i 80 km/h men så fort jag lastar den så blir det 40 km/h vilket innebär att kärra plus en tom jeepdunk så får jag inte köra en meter på motorvägen (grön bil, gul kärra enligt TS). Min nya bil får också dra 1500 kg men hela 750 kg obromsad, denna bilen väger 1480 kg (10 kg mindre än min gamla) Däremot får den också bara gå i 40 km/h med last fast den blir grön på både bil och kärra enligt TS. (det spelar ingen roll om jag har B, nyare B eller BE i nåt av fallen)
Vilka parametrar finns det för att kunna räkna ut detta själv?
Allt enligt Transportstyrelsens hemsida "släpvagnskalkylator".
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



EE

#2 » 21:45:11, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kommer det sig att du ens får dra kärran med bil ett, tänker på att den fick dra 580 kg obromsat och ditt släp väger mer?

Jag har inget svar mer än att jag vill påstå att det verkar vara en farsartad regeldjungel...
Det där med 40kmh med last måste vara omöjligt att följa upp för de som vill ge eventuella böter!

Vad händer om man kör fortare än dessa 40 kmh då? Blir det böter för fortkörningar eller överlass eller vadå?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 23:14:23, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det blir "för olovlig körning utan giltigt körkort" eller nåt åt det hållet...
Om man blir stoppad på motorväg är man rökt hur man än gör.
Fler förslag!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#4 » 23:22:02, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

EE

#5 » 23:27:45, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med 40 kmh måste vara någon kvarleva från sextiotalet och de bromssystem som fanns då? Om du kör 80 eller 40 kmh med så pass liten last har ingen betydelse för bromssystemet på en modern bil som är byggd för att klara av autobahninbromsningar.

Gäller dessa 40 kmh för samtliga obromsade släp?

Edit: jo, jag borde googla själv på detta. Oftast enklare än att fråga i tråden :)
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 07:42:05, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror: I mitt fall så får bilen dra 750 kg obromsat (kan vara ett avrundat värde) och min kärra har totalviken 750 kg, men min bil har tjänstevikten 1480 kg, halva vikten blir 740 kg, det borde stått 740 kg obromsat då det ändå inte finns något körkort som berättigar till 10 kg mer än halva bilens tjänstevikt.
Skall jag behöva registrera om mitt släp till en 740 kg totalvikt tro?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#7 » 09:14:20, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

?

Nått som inte stämmer här...
Kan du kopiera texten som ger dig dessa spännande hastighetsförslag, och länken till sidan ?


Gällande 40km/h - det är den lägsta tillåtna hastigheten på motorväg och motortrafikled. Kravet är att fordonet är typgodkänt för minst 50km/h. Av detta skäl få man inte framför EU-moppe på motorväg och motortrafikled.
Frågan i detta fallet är om ekipaget skall betraktas typgodkänt för max 40km/h eller om det är dragfordonets registrerade typgodkännande som gäller...

Så, det är nått som inte stämmer i frågeställningen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

v240tic

#8 » 10:44:10, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min onkel dro på camping til Sverige med en Combi-Camp Teltvogn på 200kg og ble bøtelagt av politiet for å ha kjørt fortere enn 40km/h på E6 sør for Strömstad. Ble en kjapp retur til Norge, der det i alle fall er tillatt å dra den i 60 (og 80 dersom den veier mindre enn 300kg)
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

magloman

#9 » 11:00:45, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror: I mitt fall så får bilen dra 750 kg obromsat (kan vara ett avrundat värde) och min kärra har totalviken 750 kg, men min bil har tjänstevikten 1480 kg, halva vikten blir 740 kg, det borde stått 740 kg obromsat då det ändå inte finns något körkort som berättigar till 10 kg mer än halva bilens tjänstevikt.
Skall jag behöva registrera om mitt släp till en 740 kg totalvikt tro?


Ja det skulle ju göra det lagligt iaf o köra 80 med last.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#10 » 13:01:03, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magloman har koll :)
Att typa om släpet kostar väl kring 1000kr? Vad ligger överträdelsebiljetten på?
Välj billigast alternativ med minsta mängden besvärande konsekvenser.

Har själv kollat med TS o när de sa det kom jag ihåg det. Har inget eget intresse av obromsade släp - anser dem vara en styggelse vilka borde banlysas från allmän plats, men det är bara min högst egna åsikt om fordonsslaget (baserat på en del effekter jag fått bevittna...).

I båda exemplen är tyvärr dragfordonens tjänstevikt för liten i förhållande till släpets totalvikt.

Finns inga trafikpoliser sedan 2016-01-01 - kåren har tagit bort av myndigheten.
Så,... vem ska då beivra?...

Du får köra på motorväg och motortrafikled med fordonskombinationen, eftersom typgodkännandet för dragfordonet gäller fordon som klarar att framföras i högre fart än 50km/h.
Att det sedan är förenat med vådlig fara att köra så långsamt på dylika vägar, det är en helt annan sak ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#11 » 13:40:49, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja byter man släpet till ett bromsat så är det ok med 750kg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#12 » 14:08:50, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Sverige är fantastiskt...

Min personliga åsikt:
Släp = körkort för det.
Körkort för släp = alla möjliga kombinationer som behörigheten kan medge och fordonet tillåter (dvs BE med + )
=> inga tveksamheter vad som gäller - står i fordonshandlingen; punkt slut.
Alla dessa undantag, beräkningsgrunder, olika regler och villkor... allt det orsakar är förvirring, lagbrott och oskyldiga som kommer i kläm...

Hört påståtts att i Finland är det så: släp = E, inget E = inget släp. Dvs klara raka enkla puckar. Är detta också verkligheten i Finland?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: David, Luleå och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se