Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Ägarbyta på momsad maskin motorredskap ?

26 inlägg • Sida 1 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

DNBM (trådstartaren)

#1 » 00:02:37, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite pinsamt det här . Det gnager lite i mig efter genomförd affär . Har allt gått rätt till undrar jag och jag vet inte vem jag ska fråga . Det är lite halvpinsamt tycker jag .
Är det inga ägerbyte papper på momsad maskin ? Registrerad ägare typ av nått slag ?
Allt jag har nu är bara ett kvitto på köpet med organissations nr och så .
Jag har läst mig till att det ska räcka så . Men jag vill fråga er som är mera van vid hur det ska gå till då detta är första gången jag köpt en momsad maskin . Motorredskap utan reggplåt . Bondtraktor med regg plåt kanske har ägarbyte papper med hur är det med motorredskap som traktorgrävare och så :huh:
Det är lite skämmigt det här och halvpinsamt och ställa frågan . Men jag vill höra så inget är glömt , I så fall får jag kontakta säljaren och fixa till så det blir rätt . :klia:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983



LeifAndersson

#2 » 05:59:00, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som du köper en grep eller spade, inga reg.papper på de heller!
Det ska vara ett ordentligt kvitto med uppgifter på säljaren, viktigast är momsregistreringen. Det är allt. :thumme:
Att sedan säljaren ska bevisa att maskinen är betald är en annan sak, är det restskuld på den så kan du få betala den! Så ett ordentligt kvitto och att säljaren kan styrka att den är betald är det viktiga!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#3 » 07:43:03, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan man kolla att en maskin är fullbetald ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Johan76

#4 » 07:57:15, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur kan man kolla att en maskin är fullbetald ?
Göran i Björnarbo

Det kan man inte.
Johan76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:00, 19-02-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

LeifAndersson

#5 » 08:34:16, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste försöka ta reda på vem förra ägaren är och kolla med honom om han fått betalt. Har ägaren lyckats belåna den under resans gång så är det omöjligt att kolla och ingen kan begära mer än att du kollar med förra ägaren. Och har ägaren ett banklån på maskinen så spelar det ingen roll, då är det sällan själva maskinen som är säkerhet för lånet.
Risken finns egentligen bara för restskuld om säljaren ordnat finansiering med endast maskinen som säkerhet.
Och ja, dyrare nyare maskiner är "livsfarliga" att köpa om man inte kontaktar förra ägare. Vill inte säljaren uppge vem han köpt den av så får man helt enkelt avstå affär. :sad:
Det är ju pyrt om man betalt en maskin kontant och på det får gamla ägarens finansiering att betala också! :sad: :ohnej:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

DNBM (trådstartaren)

#6 » 08:46:27, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Leif :thumme:

Hahhaha Köpa spade :lmao:


Jag talade med en kvinna jag känner som jobbat på LRF konsult tror jag det heter tidigare .
Hon är pensionär nu . Men hon sa att det var mycket viktigt att säljaren sedan verkligen
betalar in momsen med sedan . Hon sa att det har hänt att säljare sedan struntat i det .
Hon förklarade det här med momsregistrerat organisations nr och så att det var viktigt att få med
på papper så det har jag . Men sen så har jag klurat runt detta om det var nått mera men då vet jag det
nu då att det inte är det .

Med vänlig hälsning
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

DNBM (trådstartaren)

#7 » 08:51:05, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Man måste försöka ta reda på vem förra ägaren är och kolla med honom om han fått betalt. Har ägaren lyckats belåna den under resans gång så är det omöjligt att kolla och ingen kan begära mer än att du kollar med förra ägaren. Och har ägaren ett banklån på maskinen så spelar det ingen roll, då är det sällan själva maskinen som är säkerhet för lånet.
Risken finns egentligen bara för restskuld om säljaren ordnat finansiering med endast maskinen som säkerhet.
Och ja, dyrare nyare maskiner är "livsfarliga" att köpa om man inte kontaktar förra ägare. Vill inte säljaren uppge vem han köpt den av så får man helt enkelt avstå affär. :sad:
Det är ju pyrt om man betalt en maskin kontant och på det får gamla ägarens finansiering att betala också! :sad: :ohnej:



Samma helvete gäller då man ska köpa bil . Men där är det lättare att kolla för då står det i reggpapperen om den är på kredit eller ej .
Mycket viktigt att kolla där . Står där kredit så gör ingen affär !
Ja det gäller säkert alla registrerade fordon .
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

LeifAndersson

#8 » 09:15:14, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om säljaren betalar in momsen eller inte är inte köparens problem, men man måste kolla så han är skyldig att göra det,dvs. att han är registrerad för moms. Visar det sig att säljaren inte är det så nekas ditt momsavdrag och du kan även påföras avgifter för att du yrkar avdraget felaktigt!
Det där är egentligen inget problem om man bara gör en enstaka affär, det är bara att kontakta skattemyndigheten så får du svar på om säljaren är momsregistrerad. Men gör men lite fler affärer så blir det både bökigt och tidsödande. Då måste man köpa tjänster för att enkelt och snabbt kolla upp sådant. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#9 » 11:27:05, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl lämpligt att maskinmärke, modell och serienummer finns med på kvittot.
Är det maskin med besiktningskrav i din verksamhet så måste det följa med en svensk instruktionsbok också. Utan den kan du inte förnya en godkänd besiktning.
I övrigt som tidigare sagts.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Ekman

#10 » 12:44:53, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT men när är det besiktnings krav på en maskin?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mats i Myrhult

#11 » 12:47:20, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Lite OT men när är det besiktnings krav på en maskin?
Göran i Björnarbo


Finns listor eller förteckningar på Arbetsmiljöverket över vilka typer av maskiner (inte märken) och användningsområden där besiktningskrav gäller.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

DNBM (trådstartaren)

#12 » 12:50:16, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joo då det finns med på kvittot . Maskin är köpt i huvudsak till privat verksamhet . Den hör hemma på en skogsfastighet nu .
Komplett original instruktionsbok medföljde faktiskt i mycket gott skick .
Maskinen har nyligen varit besiktigad . Men det har gått ut nu .
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

jörgen.ottosson

#13 » 13:07:54, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krav på besiktning för motorredskap (utan reg.skylt) är "arbetsmiljö-fråga" ......det är inte en "trafiksäkerhetsfråga" som med personbilar.

Enkelt förklarat så ska maskinen därför vara besiktade om de brukas på en "arbetsplats" .....men det finns inget krav på besiktning för att köra efter väg.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult

#14 » 13:19:39, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kostar visserligen ett par tusenlappar per år att besikta en maskin, men man behåller ju maskinens andrahandsvärde mycket bättre om man fortsätter besikta.
Dessutom är man i mycket bättre läge om det händer en olycka.
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

tracker

#15 » 16:35:05, 26-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

+att du ändå måste ta ut dom för en brandskyddskontroll för att brandförsäkringen ska gälla, om inte så är det enklare att få ut ersättnibg om man har den...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se