Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Hembyggd skogsmaskin.

1 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 12:31:05, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sedan en tid varit ägare till en äldre jordbrukstraktor som blivit avregistrerad, har påbörjat modifieringar för att bygga om den till en mindre skotare och undrar hur fasen jag ska göra för att få in den i rörelsen? Att registrera in den igen som jordbrukstraktor verkar vara en bökig process, och då den mest troligt aldrig kommer att se en odlingsbar markplätt igen, och aldrig vare sig transporteras eller köras på allmänna vägar igen så känns det lite onödigt.

Som nybliven (relativt) markägare och FA skattare så skulle det naturligtvis vara ekonomiskt fördelaktigt att kunna ta in den privata maskinen i rörelsen och åtminstone få göra avdrag för drivmedel, oljor och övriga kostnader för tex reservdelar. Antar att det är mera komplicerat när det gäller ett motorfordon gentemot en motorsåg.

Kan jag på något enkelt sätt registrera om den som motorredskap och på så vis få ett bevis på att den i alla fall existerar? Har för nuvarande inte ens ett chassinummer på åbäket. Alternativet är att använda ett Fergusonlik jag har stående som bulvan, men det känns fel (och är förmodligen olagligt så att det skriker om det)
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452




Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se