jörgen.ottosson skrev:GeneralLastbil skrev:jörgen.ottosson skrev:Det är ju svårt att svara på utan att se exemplet.
Hej igen. Här hittade jag ett exempel där tillåten lastvikt diffar med uträkningen med 10 ton:
....
..10kg ...jag skulle tro att det är ett fel.
( i det fallet är totalvikten och axelvikterna (viktfördelningen, var på släpet lasten ligger) det viktiga, det är det du blir bötfälld på..... tillåten last kan du bara praktiskt använda till att jämföra med vikter på fraktsedlar ed. för att uppskatta vad din bruttovikt (=ca tjänstevikt + last just nu) är, och för att undvika att den överstiger totalvikten......eller om du kör på BK2, BK3 så du inte överskrider den högsta tillåtna totalvikten för den vägen. )
Här måste det ju handla om en felskrivning i regbeviset, det är bara att ta totalvikt minus tjänstevikt så får du tillåten lastvikt. Sedan har du begränsningar som anger max bruttovikt för olika fordon och fordonskombinationer att ta hänsyn till. T.ex 26ton för 3-axlig bil, 32ton för tridembil, 38ton för 4-axlig
vagn och 64ton för bil och vagn. Exemplen avser BK1-väg.
Vi kan ta ekipaget jag kör som en övning
.
3-axlig bil fulluftad, teknisk totalvikt 27000kg, begränsning 26000kg för 3-axlig bil med vägvänlig fjädring, minus tjänstevikten 13540kg ger tillåten lastvikt 12460kg. 4-axligt släp totalvikt 36000kg minus tjänstevikten 6780kg ger tillåten lastvikt 29220kg. Totalt får jag alltså lasta 41680kg. Dessa värden måste jämföras mot max 64ton på BK1-väg och som du ser är det inget problem i det här fallet, totalt kommer jag upp i 62ton.
Hade jag däremot haft en
axel till på ekipaget hade det varit begränsningen 64ton som hade bestämt den tillåtna lastvikten. Om vi tänker oss att bilen haft tridemboggi istället, totalvikt 32000kg och samma tjänstevikt så hade vi fått en tillåten lastvikt på (32000-13540=) 18460kg om man kör med bara bilen. Kopplar man ihop bil och släp får man räkna 64000-13540-6780=43680kg tillåten lastvikt trots att ekipaget tekniskt tillåter en lastvikt på 47680kg.
Förstår du på ett
ungefär hur jag menar?
Sedan måste jag hålla med Leif Andersson, du ska kunna få svar av din handledare om vad som gäller och hur man räknar.
Edit: Måste inflika att innan några smartingar i Bryssel fick för sig att mixtra med regbevisen så kunde man se om man hade vägvänlig boggi genom ett värde som kallades y-konstant, om det värdet var 1,0 eller lägre så fick man ha 19000kg boggitryck. Sedan fanns även N-värdet som angav var lasten skulle placeras för att få rätt viktfördelning. Tydligen var denna information värdelös för slipsknutarna så den togs helt enkelt bort.