Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Tillåtna lastvikter

18 inlägg • Sida 1 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

GeneralLastbil (trådstartaren)

#1 » 00:01:54, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går en lastbilsutbildning just nu, och sitter och pluggar lite på tillåtna lastvikter. Jag har några frågor angående detta:

1. "Tillåten lastvikt" i registreringsbeviset, vad innebär det egentligen? Den är ofta samma som resultatet av uträkningen man ska göra (detta: http://www.lastbilsteori.se/lastvikt.html), men ibland skiljer den... Det låter ju som att man inte ska behöva räkna, men tydligen så måste man ändå om man vill ha en korrekt siffra. Så vad innebär "Tillåten lastvikt" egentligen?

2. Tex här http://www.lastbilsteori.se/axeltryckstabell.html står det:
Avståndet mellan axlarna är 1,3 meter eller mer men inte 1,8 meter och drivaxeln är försedd med dubbelmonterade hjul och luftfjädring eller likvärdig fjädring, eller varje drivaxel är försedd med dubbelmonterade hjul och vikten överstiger inte 9,5 ton på någon av axlarna

Men vägvänlig fjädring står ju inte alltid i registreringsbeviset... Men det finns väl ändå? Typ alla har väl det idag? Och det står ju aldrig om drivaxeln har dubbelmontage... Ska man ut och titta då? Om det är en annerlunda bil så kanske man har flera drivaxlar, eller så sitter driven bakom boggien istället... Krångligt... =( Man kan inte räkna med att typ alla tunga lastbilar har dubbelmonterade drivhjul och luftfjädring idag? Och om det hade varit ett släp så hade man inte valt den, då ett släp inte har en drivaxel?
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 09:00:29, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är sådant du ska lära dig på din utbildning, det är därför du är där! Inget du ska behöva söka utanför utbildningen, och inget du ska försöka hitta utanför heller. Utbildningen ska var upplagd så den tar upp det som är relevant i dagens förarprov och YKB, skaffar du uppgifter utanför det så strular det bara till det. Det är viktigt att du ger de svar de söker och lär dig förstå frågeställningarna, en massa intryck utifrån ställer bara till det! Så ta upp det som du är osäker på inom utbildningen där det finns en utbildningsledare som har grepp på utbildningen och ser till så du tänker "rätt" i sammanhanget!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

GeneralLastbil (trådstartaren)

#3 » 20:20:02, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har frågat runt lite, men inte fått något svar jag fattar riktigt. Tänkte fråga här och se hur ni ser på oklarheterna. Jag har alltså fått C redan, men vill förstå det hela riktigt tills när jag sen kommer ut i arbetslivet. Så att jag inte kör för tungt och tvingas böta / blir av med körkortet.
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Hymas 89

#4 » 20:59:16, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorgligt med utbildning om inte sådana enkla frågor kan få svar.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

stefansmark

#5 » 21:10:42, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Tillåten lastvikt är det du får lasta på bilen tills dess att du uppnår skattevikten på bilen. Vad du sedan får lasta i praktiken beror på vilken väg du är på, bk1, bk2 och vilka axelavstånd du har.
En del lastbilar har väldigt hög max lastvikt enligt registreringsbeviset men väldigt låg tillåten lastvikt, det är då ofta gruvbilar eller dispensfordon som klarar av väldigt stora lastvikter men som ändå får lasta väldigt lite på allmän väg..

2. Det går inte att anta att alla bilar har vägvänlig fjädring idag. Det säljs fortfarande många bilar utan vägvänlig fjädring och du får inte heller glömma alla äldre bilar som fortfarande är i trafik.

Jag håller med Leif, fråga din kursledare. Han ska kunna förklara det för dig på ett enkelt sätt, om inte annat finns det informationsbroschyrer som du får när du går YKB. Sedan är det så att frågar du många personer får du många svar, det finns många som tror sig veta utan att riktigt veta.
Det är inte alltid enkelt att räkna på axeltryck osv, jag är inte heller något proffs så ta inte mina svar som något facit.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

GeneralLastbil (trådstartaren)

#6 » 21:12:43, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle uppskatta svar om det nu är enkelt...
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil

ÅÄÖ

#7 » 21:13:13, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det står ganska klart och tydligt beskrivet i den första text du länkar till...
Du måste skilja på vad BILEN tål, respektive vad UNDERLAGET = VÄGEN tål. (Tänk belastning på en bro så blir det enklare)
Finns ju byggen som inte kan framföras ens olastade på allmän väg, utan dispenser!

Annars är ju de officiella sidorna 'Körkortsportalen' och 'Yrkestrafiken' inte så dumma, men självklart kan det behövas lite läsförståelse där med.
Nog enklare med orginalets 'Bruttoviktstabell' där du går in med just de mått du har på ekipaget du sitter i

Sedan kan du kanske ta upp diskussion vid YKB'n!?

2 personer gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

GeneralLastbil (trådstartaren)

#8 » 21:17:24, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefansmark skrev:jag är inte heller något proffs så ta inte mina svar som något facit.


Uppskattar ändå din tanke i det hela. Tack.
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil

GeneralLastbil (trådstartaren)

#9 » 21:27:52, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÅÄÖ skrev:Tycker det står ganska klart och tydligt beskrivet i den första text du länkar till...
Du måste skilja på vad BILEN tål, respektive vad UNDERLAGET = VÄGEN tål. (Tänk belastning på en bro så blir det enklare)
Finns ju byggen som inte kan framföras ens olastade på allmän väg, utan dispenser!

Annars är ju de officiella sidorna 'Körkortsportalen' och 'Yrkestrafiken' inte så dumma, men självklart kan det behövas lite läsförståelse där med.
Nog enklare med orginalets 'Bruttoviktstabell' där du går in med just de mått du har på ekipaget du sitter i

Sedan kan du kanske ta upp diskussion vid YKB'n!?


Jag förstår att vad bilen tål = maxlast, och trodde då att vad vägen tål (BK1) = tillåten maxlast. Men så är ju inte fallet, och tyckte stefansmark förklarade det ganska bra med skatteviktens inblandning. Utan man måste räkna.

Jag har googlat runt, om jag hade hittat så hade jag givetvis inte frågat.
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#10 » 21:37:43, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det som inte stämmer ? (när stämmer inte räkneexemplen med regbeviset?)

Står det i regbeviset så ska det stämma, men du ska ju som yrkesförare kunna räkna ut det själv ( om det inte står)
Jag antar att du noterat att man räknar inte bara på BK1-väg utan även andra bärighets klasser (BK=bärighets klass för vägen) .....är det det som "inte stämmer" ? ( att det blir fler "tillåtna lastvikter" än vad som står i regbeviset pga. att man räknar på fler bärighetsklasser än som står där?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

GeneralLastbil (trådstartaren)

#11 » 21:53:50, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några exempel i min tungbok då Tillåten lastvikt i registreringsbeviset inte stämmer överens med uträkningarna för BK1. Dessa är färdiga uträkningar, så jag har inte räknat fel. De är dock oftast väldigt lika, kan diffa tex 10 ton eller så. Lärare har även själv sagt att Tillåten lastvikt inte alltid stämmer för BK1. Den kan stämma, men ibland inte.
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson

#12 » 22:02:32, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju svårt att svara på utan att se exemplet.

Jag antar att det är ett fall när bilens konstruktion sätter gränsen, och inte vägens bärighetsklass. ( = "max lastvikt" är lägre än "tillåten lastvikt" enligt tex. BK1)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

GeneralLastbil (trådstartaren)

#13 » 22:52:21, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, såg nu att dessa exempel i boken var för BK2 och BK3! Men vi har suttit och räknat på andra exempel (BK1) i skolan där det var så har jag för mig... Tror inte det var som du skrev, men kan mycket väl ha fel. Jag får ta fram dessa papper imorgon kanske och forska lite mer i det här.

Återkommer med vad jag kommit fram till. Tack för all input förresten. :bira:
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil

stefansmark

#14 » 23:07:31, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt transportstyrelsen.se

Tillåten lastvikt
Vanligen tillåts ett fordon att lasta enligt den uppgift som ges i fältet Max lastvikt. För vissa fordon är dock bruttovikten (tjänstevikt + last vid tillfället) begränsad, ibland av tekniska skäl men oftast enligt de regler om viktbestämmelser som gäller för för att köra på vägar med bärighetsklass 1 (BK1-väg). I dessa fall gäller denna vikt istället som tillåten lastvikt för fordonet. Läs mer.

Det där kan vara lite tjorvigt, förut stod det tillåten lastvikt på BK1 väg på registreringsbeviset, det står inte så längre.
Den vikt som anges där är teoretisk och begränsas sedan av axelavstånd etc. vid färd på BK klassad väg.

Det kan faktiskt vara så att det är ett fordon som är svårt att lasta för att få rätt axeltryck beroende på utformning/placering av skåp, lastväxlare, kranar och då går det helt enkelt inte att lasta enligt registreringsbeviset...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

GeneralLastbil (trådstartaren)

#15 » 14:20:15, 26-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det är ju svårt att svara på utan att se exemplet.

Hej igen. Här hittade jag ett exempel där tillåten lastvikt diffar med uträkningen med 10 ton: http://spunit.tk/x/DSC_0372.jpg.

stefansmark skrev:förut stod det tillåten lastvikt på BK1 väg på registreringsbeviset, det står inte så längre.

Ja, jag har lagt märke till att det står ibland och ibland inte... Så det är nytt att det inte står, visste jag inte.

stefansmark skrev:2. Det går inte att anta att alla bilar har vägvänlig fjädring idag. Det säljs fortfarande många bilar utan vägvänlig fjädring och du får inte heller glömma alla äldre bilar som fortfarande är i trafik.

Ok. Så man får alltså titta under Övriga uppgifter i registreringsbeviset då? Om där inte står någon om vägvänlig fjädring så finns det alltså inte, det måste alltså stå där om det finns?
GeneralLastbil
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:22, 23-10-2016
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se