Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Grävmaskin, trailer och traktor

22 inlägg • Sida 2 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Loke

#16 » 14:38:41, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Davids Trädvård skrev:Nu är det så att jag vill ta vara på så mycket det går för att göra virke och ved, funderar starkt över att skaffa en veteran lastbil med kran o tipp och ta c körkort.

Tänk på att om lastbilen ska användas i tjänsten (yrkesmässigt) så blir det full skatt och vägavgifter, samt att den också ska vara försäkrad på rätt sätt, detta oavsett om den är veteran eller inte. Om du tex tänker sälja ved/flis och kör ut till kund så krävs kanske även trafiktillstånd för fordonet.

Det kan vara så jäkligt att om du gör upp med en kund att forsla bort ris/ved efter en trädfällning så krävs det ovan skrivna även om du ska använda dig av flisen/veden själv. Det kan bli sån tolkning om du tagit betalt för trädfällningen och sen transporterat bort resterna även om du fått riset av kunden, det är upp till dig att bevisa att du bara tagit betalt för själva fällningen av trädet och sen fått riset/veden.....

Sen hur det fungerar i verkligheten är en annan femma, men tänk alltid på att problemen bara är ett telefonsamtal bort om någon förgrämd liten avundsjuk jävel får för sig något.

Det kan vara väldigt snårigt om man är företagare, lätt att regler tolkas ofördelaktigt från myndigheternas sida om handläggaren är på risigt humör.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



OLA56

#17 » 18:19:13, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ett lite försök till svar på inlägg 13 och 15

Inlägg 13:
Se inlägg 9:
16 § Till skatteklass I hör
...
...
4. en till traktor eller till motorredskap klass II ombyggd bil

Så en omyggd bil (A-traktor) hänförs till skatteklass I (trafikskattad traktor).

Släpfordon, som dras av traktorer skatteklass I, skall vara registrerade (och skattade).

Se lag SFS2001:558 12§. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010558.htm

12 § Följande fordon ska med de undantag som anges i 13–16 och 18 §§ vara registrerade i vägtrafikregistret för att få brukas.
..
..
4. Släpvagnar som dras av traktorer skatteklass I, motorredskap klass I eller tunga terrängvagnar.




Registrering som förutsättning för rätt att bruka fordon

12 § Följande fordon ska med de undantag som anges i 13–16 och 18 §§ vara registrerade i vägtrafikregistret för att få brukas.
1. Bilar, motorcyklar, mopeder klass I, traktorer, motorredskap klass I och terrängmotorfordon.
2. Motorredskap klass II när de används
a) för persontransport på en väg som inte är enskild, om det sker i annat fall än vid passage över vägen, vid färd kortaste sträcka till eller från ett arbetsställe för fordonet eller liknande, eller undantagsvis vid färd kortare sträcka i andra fall än som nu har nämnts,
b) för transport av gods i andra fall än som avses i 2 kap. 17 § vägtrafikskattelagen (2006:227) på en väg som inte är enskild.
3. Släpfordon som dras av bilar.
4. Släpvagnar som dras av traktorer skatteklass I, motorredskap klass I eller tunga terrängvagnar.
5. Släpvagnar som dras av ett sådant motorredskap klass II som används på det sätt som anges i 2, om motorredskapets tjänstevikt är över två ton eller om motorredskapet är en bil som byggts om till motorredskap. Lag (2015:792).

Till inlägg 15.

Körkortsbehörigheter har inget med skatteklasser att göra

OLA56

1 person gillar det här inlägget.
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Berit

#18 » 19:15:18, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur noga är det med skatteklasser i Arjeplog :grin:
Det är väl om nån konkurrent anmäler . :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Eucharn (trådstartaren)

#19 » 19:29:56, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:Men hur noga är det med skatteklasser i Arjeplog :grin:
Det är väl om nån konkurrent anmäler . :vissla:
Ja du, om det hade varit så enkelt. Folk kan vara precis lika illvilliga här som i övriga Sverige.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

jörgen.ottosson

#20 » 21:31:43, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är flera lagstiftningar du ska "navigera rätt inom" ....

Körkortslagen (som talar om vilket fordon du får köra)

Yrkestrafik lagen (som talar om när du får köra, och under vilka förutsättningar...)

och Skattelagen (som talar om hur fordonet du kör ska beskattas beroende på hur det brukas...)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Eucharn (trådstartaren)

#21 » 04:18:10, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det är flera lagstiftningar du ska "navigera rätt inom" ....

Körkortslagen (som talar om vilket fordon du får köra)

Yrkestrafik lagen (som talar om när du får köra, och under vilka förutsättningar...)

och Skattelagen (som talar om hur fordonet du kör ska beskattas beroende på hur det brukas...)
Ja jag menar det.. En annan kan ju knappt handla på mataffären utan assistans så hur fan ska detta gå? Tur det finns dyra konsulter man kan anlita :)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Eucharn (trådstartaren)

#22 » 15:50:09, 23-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade faktiskt något som var skrivet om detta på vanlig svenska

Saxat från Svensk Åkeri-tidning:
När krävs inte c-kort

– Att transportera något åt sig själv är aldrig yrkesmässig trafik. Det gäller inte heller det egna företaget, exempelvis sådant man säljer, tillverkar, monterar eller bygger med. Det är bara transportuppdrag åt andra som kräver tillstånd för yrkesmässig trafik.

– Transporter med traktor av produkter från, eller förnödenheter för, lantbruket har ett särskilt undantag i yrkestrafikförordningen. Dessa transporter är därmed inte yrkesmässig trafik, ens om man utför dem mot betalning för andra lantbrukares räkning.

– Motorredskap klass II, exempelvis hjulburna grävskopor, omfattas inte av de reglerna – även om man har ett släp bakom.


Sedan är det väl en tolkningsfråga vem som äger flisen som hamnar i kärran. Enligt mig är det min flis till jag säljer den till någon annan, och en produkt av min verksamhet.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se