Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Grävmaskin, trailer och traktor

22 inlägg • Sida 1 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 21:06:59, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man vid yrkesmässig transport numera behöver c-behörighet har jag väl förstått, men nu tycker jag att jag famlar i gråzonen.

Hur är det om jag drar min egen maskin på trailer, fram till en arbetsplats, för att där utföra arbete? Själva transporten tjänar jag inget på, ej heller är det avtalat med kund att denne ska betala något. Affärsidén är stubbfräsning medelst grävmaskin, i samband med trädfällning - tar en fast summa för bortforsling all grönmassa, men har inget för själva transporten så att säga.

Kuskar jag runt med full timmervagn, cirkus åtta ton, så verkar då ingen bry sig nämnvärt, trots avsaknad av bromsar på vagnen. Släpa fem ton grävmaskin verkar dock vara känsligare, eller?
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



busholle

#2 » 09:50:03, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att du kan förlita dig på undantaget som gäller att flytten inte är din huvudsakliga verksamhet utan något som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete på platsen.

Detta är som du förstått lurigt och det blir inte enklare av att reglerna är snarlika men inte identiska för transporttillstånd, ykb och färdskrivarkrav.

Du skriver inte det men jag antar att det gäller transport med traktorfordon?

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Eucharn (trådstartaren)

#3 » 10:28:45, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är transport med traktorfordon (30km 4WD jordbrukare) med bromsad maskintrailer.

Tack för input i frågan i alla fall. Ska försöka få tag i någon som kan tolka regelverket åt mig, har pratat med företagarföreningen på orten som skulle hjälpa mig att luska ut detta.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

bert

#4 » 12:24:39, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med busholle iom transporten inte är huvudsysslan
Är samma vid grustransport om du håller på med ett grävprojekt och hämtar själv vad du behöver
Men hämtar du bara ett lass på uppdrag åt grannen då behövs det

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Eucharn (trådstartaren)

#5 » 12:47:45, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt snårigt regelverk.. Huvudsysslan är som inte transporten utan trädfällning och stubbrytning/fräsning, men läser man lite krokigt och vinklat så kan man hamna farligt nära om man tar ut en etableringskostnad för maskinen - nu är jag ingen expert på att tolka juridiska dokument, men som tur är finns det proffs att anlita.

Har inte problemet nu, utan det ligger i framtiden - och ska jag då budgetera in att utöka körkortsbehörigheten så blir det en betydligt kostsammare investering. Marknaden finns, det gäller bara att ta sig ut till den :)
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

bert

#6 » 17:10:12, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja är det de iom du kör ut den åt dig själv?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Davids Trädvård

#7 » 17:21:53, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,
Jag sitter i en väldig likt situation, fäller mycket träd som oftast ska köras bort, riset upp till dia 15 stoppar jag i flismaskinen och fliset tar jag på bil flaket, problem löst. Stockar brukar jag anlita någon för när kunden är villig att betala och mängden tillåter det.
Nu är det så att jag vill ta vara på så mycket det går för att göra virke och ved, funderar starkt över att skaffa en veteran lastbil med kran o tipp och ta c körkort.
Som jag förstått det så länge jag kör virke/stock till mig själv borde jag klara mig utan YKB, det blir nog en redig investering ändå bara att ta c korket
Är jag dumsnäl och borde fixa ykb med detsamma då får ni skrika till !!
Känner att jag inte ska fälla träd hela mitt liv, kanske bra att investera i framtiden och bli chaufför istället, verkar inte vara brist på arbete i denna branch i alla fall..
David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr

Berit

#8 » 18:27:20, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man följa reglerna så finns det 2 skatteklasser på traktorer
Dom som används inom jordbruket är skattebefriade men övriga ska skattas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

OLA56

#9 » 20:08:10, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs: Vägtrafikskattelag (2006:227), - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060227.htm

2 kap. Fordonsskatt
Skatteplikt
1 § Följande fordon är, om annat inte följer av 2 §, skattepliktiga om de är eller bör vara registrerade i vägtrafikregistret och inte är avställda eller endast tillfälligt registrerade:

1. motorcyklar,
2. personbilar,
3. bussar,
4. lastbilar,
5. traktorer,
6. motorredskap,
7. tunga terrängvagnar, och
8. släpvagnar.

Särskilt om beskattningen av EG-mobilkranar, traktorer, motorredskap och tunga terrängvagnar
Indelning i skatteklasser
15 § Traktorer, vissa motorredskap samt tunga terrängvagnar delas i skattehänseende in i skatteklass I och skatteklass II.
16 § Till skatteklass I hör
1. traktorer som har en tjänstevikt över 2 ton och som används för transport på andra vägar än enskilda, om inte något annat följer av bestämmelserna i 17 §,
2. motorredskap som har en tjänstevikt över 2 ton och som används för transport av gods på andra vägar än enskilda, om transporterna inte är begränsade till sådana som anges i 17 §,
3. tunga terrängvagnar som används för transport av gods på andra vägar än enskilda, om transporterna inte är begränsade till sådana som anges i 17 § första stycket 1, 2 a, 2 b eller 2 d,
4. en till traktor eller till motorredskap klass II ombyggd bil, och
5. traktorer som är särskilt konstruerade för att användas för på- och avlastning av påhängsvagnar inom hamn- och terminalområden eller andra liknande områden.
17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna

1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
2. används endast för transporter som är begränsade till
a) transport av endast traktorn med förare,
b) godstransport vid passage över en väg,
c) transport av gods som är lastat på traktorn,
d) transport vid färd till eller från en arbetsplats, ett försäljningsställe eller dylikt av redskap som skall drivas med traktorn eller av sådant gods som behövs för driften av traktorn eller redskapet eller som behövs för dess förare. Till skatteklass II hör också
1. traktorer och tunga terrängvagnar som inte hör till skatteklass I, och
2. motorredskap som, utan att höra till skatteklass I enligt 16 § 4, har en tjänstevikt som inte överstiger 2 ton.




17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna

1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
Att du kör en 8-tons skogskärrra är helt OK enl. ovanstående.

En grävmaskin är ingen produkt från eller förnödenhet för lantbruk, skogsbruk osv. enl 17§ punkt 1.

Ta och diskutera detta med din revisor, hur du skall göra.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Eucharn (trådstartaren)

#10 » 00:24:01, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta ett snack nästa vecka då jag bokat möte, kanske har jag fått allt om bakfoten (vilket inte vore första eller sista gången....). Får se vad de säger, annars får vi ta till reservplanen.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

backmouse

#11 » 03:39:33, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läste min YKB (fick göra den långa på 1 månad). Så diskuterades det mycket angående yrkesmässigt.
Det jag fick veta var att jag får flytta min grävare till ett nytt jobb. Men jag kan inte ta betalt för etablering.
Kör jag något typ grus eller rör som kunden skall betala. Ja då är det yrkesmässig trafik.

Sen nämndes att detta gäller max 50km från var ditt företag utgår ifrån.
Men lite oklart om detta med 50km gäller.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

Joe

#12 » 09:23:49, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

17§ 2d) Är grävmaskinen (stubbfräsen) eldriven och elverket drivs av traktorn så är det nog ok... Beroende på definitionen "redskap".
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

gute84

#13 » 09:34:30, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

många i stor städer flyttar maskiner med A traktor reggade lastbilar är det samma sak där?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Eucharn (trådstartaren)

#14 » 10:00:07, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:17§ 2d) Är grävmaskinen (stubbfräsen) eldriven och elverket drivs av traktorn så är det nog ok... Beroende på definitionen "redskap".


Så kan man också se det:) Fick bara en bild i huvudet av en gigantisk gruvtruck med en lika stor stubbfräs monterad....

Anledningen till hela diskussionen är att det vore så himla mycket smidigare att ha en grävmaskin med sig, tänk bara om man kör fast med traktorn?? Dessutom är det roligt att gräva, även på fritiden. Som det ser ut nu, och som nu jag i min enfald tolkar regelverket så blir det nog stubbfräs i 3p-lyften, eller byta maskin till en med frontlyft och PTO för i baken hänger redan flishuggen. Finns alternativ - har sett fräsar som hänger i lastaren, men de såg lite klena ut. Kommer att köra med fast pris så det ska helst gå fort som attan, och är det färska barr-stubbar med 70+ dia som ska ner till under marknivå för att trädgårdstraktorn hänger upp sig på den så går det tungt.
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Eucharn (trådstartaren)

#15 » 13:52:48, 22-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Inser att jag har för mycket fritid till att gå och klura på sådanhäringa problematik...

Ska som kanske förstått utöka rörelsen en del, med förhoppningen att inom ett par år köra heltid, har redan jobb upp över öronen men för att kunna leva på det måste jag kunde erbjuda mera, helt sonika för att kunna ta mera betalt :grin: För att sammanfatta vad som sagts i denna tråd så stolpar jag upp det, och försöker göra mig begriplig, har svårt att förstå mig själv ibland, men vi kör på (i ingen ordning alls..):

backmouse skrev:När jag läste min YKB (fick göra den långa på 1 månad). Så diskuterades det mycket angående yrkesmässigt.
Det jag fick veta var att jag får flytta min grävare till ett nytt jobb. Men jag kan inte ta betalt för etablering.
Kör jag något typ grus eller rör som kunden skall betala. Ja då är det yrkesmässig trafik.

Sen nämndes att detta gäller max 50km från var ditt företag utgår ifrån.
Men lite oklart om detta med 50km gäller.


Kan inte tänka mig att 50km stämmer. Är det så kan jag skrinlägga planerna direkt, dra täcket över huvudet och stämpla resten av livet. Bor 50km från närmaste granne. Etableringskostnaden för maskinen kan man väl dessutom 'gömma' i något annat på fakturan, men åter igen så känns det lite som om man ligger lite utanför lagens råmärken..

OLA56 skrev:17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna

1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
Att du kör en 8-tons skogskärrra är helt OK enl. ovanstående.

En grävmaskin är ingen produkt från eller förnödenhet för lantbruk, skogsbruk osv. enl 17§ punkt 1.

Ta och diskutera detta med din revisor, hur du skall göra.

OLA56


Skatteklass har väl inget med körkortsbehörigheter att skaffa, eller är jag ute och cyklar? 3-4tkr i skatt per år är väl ändå överkomligt med tanke på vad man betalar för min gamla smutsiga diesel-fransyska som jag kuskar runt i när jag är på jobb redan nu. Visst, pengar är pengar men i detta fall är det väl en ren teknikalitet.

Obs! ingen kritik, bara tänker lite högt :)
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se