Sida 1 av 2

Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 21:06:59, 20-08-2017
av Eucharn
Att man vid yrkesmässig transport numera behöver c-behörighet har jag väl förstått, men nu tycker jag att jag famlar i gråzonen.

Hur är det om jag drar min egen maskin på trailer, fram till en arbetsplats, för att där utföra arbete? Själva transporten tjänar jag inget på, ej heller är det avtalat med kund att denne ska betala något. Affärsidén är stubbfräsning medelst grävmaskin, i samband med trädfällning - tar en fast summa för bortforsling all grönmassa, men har inget för själva transporten så att säga.

Kuskar jag runt med full timmervagn, cirkus åtta ton, så verkar då ingen bry sig nämnvärt, trots avsaknad av bromsar på vagnen. Släpa fem ton grävmaskin verkar dock vara känsligare, eller?

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 09:50:03, 21-08-2017
av busholle
Jag tror att du kan förlita dig på undantaget som gäller att flytten inte är din huvudsakliga verksamhet utan något som krävs för att du ska kunna utföra ditt arbete på platsen.

Detta är som du förstått lurigt och det blir inte enklare av att reglerna är snarlika men inte identiska för transporttillstånd, ykb och färdskrivarkrav.

Du skriver inte det men jag antar att det gäller transport med traktorfordon?

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 10:28:45, 21-08-2017
av Eucharn
Ja det är transport med traktorfordon (30km 4WD jordbrukare) med bromsad maskintrailer.

Tack för input i frågan i alla fall. Ska försöka få tag i någon som kan tolka regelverket åt mig, har pratat med företagarföreningen på orten som skulle hjälpa mig att luska ut detta.

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 12:24:39, 21-08-2017
av bert
Jag håller med busholle iom transporten inte är huvudsysslan
Är samma vid grustransport om du håller på med ett grävprojekt och hämtar själv vad du behöver
Men hämtar du bara ett lass på uppdrag åt grannen då behövs det

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 12:47:45, 21-08-2017
av Eucharn
Som sagt snårigt regelverk.. Huvudsysslan är som inte transporten utan trädfällning och stubbrytning/fräsning, men läser man lite krokigt och vinklat så kan man hamna farligt nära om man tar ut en etableringskostnad för maskinen - nu är jag ingen expert på att tolka juridiska dokument, men som tur är finns det proffs att anlita.

Har inte problemet nu, utan det ligger i framtiden - och ska jag då budgetera in att utöka körkortsbehörigheten så blir det en betydligt kostsammare investering. Marknaden finns, det gäller bara att ta sig ut till den :)

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 17:10:12, 21-08-2017
av bert
Nja är det de iom du kör ut den åt dig själv?

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 17:21:53, 21-08-2017
av Davids Trädvård
Hej på er,
Jag sitter i en väldig likt situation, fäller mycket träd som oftast ska köras bort, riset upp till dia 15 stoppar jag i flismaskinen och fliset tar jag på bil flaket, problem löst. Stockar brukar jag anlita någon för när kunden är villig att betala och mängden tillåter det.
Nu är det så att jag vill ta vara på så mycket det går för att göra virke och ved, funderar starkt över att skaffa en veteran lastbil med kran o tipp och ta c körkort.
Som jag förstått det så länge jag kör virke/stock till mig själv borde jag klara mig utan YKB, det blir nog en redig investering ändå bara att ta c korket
Är jag dumsnäl och borde fixa ykb med detsamma då får ni skrika till !!
Känner att jag inte ska fälla träd hela mitt liv, kanske bra att investera i framtiden och bli chaufför istället, verkar inte vara brist på arbete i denna branch i alla fall..
David

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 18:27:20, 21-08-2017
av Berit
Ska man följa reglerna så finns det 2 skatteklasser på traktorer
Dom som används inom jordbruket är skattebefriade men övriga ska skattas.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/Traktor/

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 20:08:10, 21-08-2017
av OLA56
Läs: Vägtrafikskattelag (2006:227), - http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060227.htm

2 kap. Fordonsskatt
Skatteplikt
1 § Följande fordon är, om annat inte följer av 2 §, skattepliktiga om de är eller bör vara registrerade i vägtrafikregistret och inte är avställda eller endast tillfälligt registrerade:

1. motorcyklar,
2. personbilar,
3. bussar,
4. lastbilar,
5. traktorer,
6. motorredskap,
7. tunga terrängvagnar, och
8. släpvagnar.

Särskilt om beskattningen av EG-mobilkranar, traktorer, motorredskap och tunga terrängvagnar
Indelning i skatteklasser
15 § Traktorer, vissa motorredskap samt tunga terrängvagnar delas i skattehänseende in i skatteklass I och skatteklass II.
16 § Till skatteklass I hör
1. traktorer som har en tjänstevikt över 2 ton och som används för transport på andra vägar än enskilda, om inte något annat följer av bestämmelserna i 17 §,
2. motorredskap som har en tjänstevikt över 2 ton och som används för transport av gods på andra vägar än enskilda, om transporterna inte är begränsade till sådana som anges i 17 §,
3. tunga terrängvagnar som används för transport av gods på andra vägar än enskilda, om transporterna inte är begränsade till sådana som anges i 17 § första stycket 1, 2 a, 2 b eller 2 d,
4. en till traktor eller till motorredskap klass II ombyggd bil, och
5. traktorer som är särskilt konstruerade för att användas för på- och avlastning av påhängsvagnar inom hamn- och terminalområden eller andra liknande områden.
17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna

1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
2. används endast för transporter som är begränsade till
a) transport av endast traktorn med förare,
b) godstransport vid passage över en väg,
c) transport av gods som är lastat på traktorn,
d) transport vid färd till eller från en arbetsplats, ett försäljningsställe eller dylikt av redskap som skall drivas med traktorn eller av sådant gods som behövs för driften av traktorn eller redskapet eller som behövs för dess förare. Till skatteklass II hör också
1. traktorer och tunga terrängvagnar som inte hör till skatteklass I, och
2. motorredskap som, utan att höra till skatteklass I enligt 16 § 4, har en tjänstevikt som inte överstiger 2 ton.




17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna

1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
Att du kör en 8-tons skogskärrra är helt OK enl. ovanstående.

En grävmaskin är ingen produkt från eller förnödenhet för lantbruk, skogsbruk osv. enl 17§ punkt 1.

Ta och diskutera detta med din revisor, hur du skall göra.

OLA56

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 00:24:01, 22-08-2017
av Eucharn
Ska ta ett snack nästa vecka då jag bokat möte, kanske har jag fått allt om bakfoten (vilket inte vore första eller sista gången....). Får se vad de säger, annars får vi ta till reservplanen.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 03:39:33, 22-08-2017
av backmouse
När jag läste min YKB (fick göra den långa på 1 månad). Så diskuterades det mycket angående yrkesmässigt.
Det jag fick veta var att jag får flytta min grävare till ett nytt jobb. Men jag kan inte ta betalt för etablering.
Kör jag något typ grus eller rör som kunden skall betala. Ja då är det yrkesmässig trafik.

Sen nämndes att detta gäller max 50km från var ditt företag utgår ifrån.
Men lite oklart om detta med 50km gäller.

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 09:23:49, 22-08-2017
av Joe
17§ 2d) Är grävmaskinen (stubbfräsen) eldriven och elverket drivs av traktorn så är det nog ok... Beroende på definitionen "redskap".

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 09:34:30, 22-08-2017
av gute84
många i stor städer flyttar maskiner med A traktor reggade lastbilar är det samma sak där?

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 10:00:07, 22-08-2017
av Eucharn
Joe skrev:17§ 2d) Är grävmaskinen (stubbfräsen) eldriven och elverket drivs av traktorn så är det nog ok... Beroende på definitionen "redskap".


Så kan man också se det:) Fick bara en bild i huvudet av en gigantisk gruvtruck med en lika stor stubbfräs monterad....

Anledningen till hela diskussionen är att det vore så himla mycket smidigare att ha en grävmaskin med sig, tänk bara om man kör fast med traktorn?? Dessutom är det roligt att gräva, även på fritiden. Som det ser ut nu, och som nu jag i min enfald tolkar regelverket så blir det nog stubbfräs i 3p-lyften, eller byta maskin till en med frontlyft och PTO för i baken hänger redan flishuggen. Finns alternativ - har sett fräsar som hänger i lastaren, men de såg lite klena ut. Kommer att köra med fast pris så det ska helst gå fort som attan, och är det färska barr-stubbar med 70+ dia som ska ner till under marknivå för att trädgårdstraktorn hänger upp sig på den så går det tungt.

Re: Grävmaskin, trailer och traktor

InläggPostat: 13:52:48, 22-08-2017
av Eucharn
Okej. Inser att jag har för mycket fritid till att gå och klura på sådanhäringa problematik...

Ska som kanske förstått utöka rörelsen en del, med förhoppningen att inom ett par år köra heltid, har redan jobb upp över öronen men för att kunna leva på det måste jag kunde erbjuda mera, helt sonika för att kunna ta mera betalt :grin: För att sammanfatta vad som sagts i denna tråd så stolpar jag upp det, och försöker göra mig begriplig, har svårt att förstå mig själv ibland, men vi kör på (i ingen ordning alls..):

backmouse skrev:När jag läste min YKB (fick göra den långa på 1 månad). Så diskuterades det mycket angående yrkesmässigt.
Det jag fick veta var att jag får flytta min grävare till ett nytt jobb. Men jag kan inte ta betalt för etablering.
Kör jag något typ grus eller rör som kunden skall betala. Ja då är det yrkesmässig trafik.

Sen nämndes att detta gäller max 50km från var ditt företag utgår ifrån.
Men lite oklart om detta med 50km gäller.


Kan inte tänka mig att 50km stämmer. Är det så kan jag skrinlägga planerna direkt, dra täcket över huvudet och stämpla resten av livet. Bor 50km från närmaste granne. Etableringskostnaden för maskinen kan man väl dessutom 'gömma' i något annat på fakturan, men åter igen så känns det lite som om man ligger lite utanför lagens råmärken..

OLA56 skrev:17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna

1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
Att du kör en 8-tons skogskärrra är helt OK enl. ovanstående.

En grävmaskin är ingen produkt från eller förnödenhet för lantbruk, skogsbruk osv. enl 17§ punkt 1.

Ta och diskutera detta med din revisor, hur du skall göra.

OLA56


Skatteklass har väl inget med körkortsbehörigheter att skaffa, eller är jag ute och cyklar? 3-4tkr i skatt per år är väl ändå överkomligt med tanke på vad man betalar för min gamla smutsiga diesel-fransyska som jag kuskar runt i när jag är på jobb redan nu. Visst, pengar är pengar men i detta fall är det väl en ren teknikalitet.

Obs! ingen kritik, bara tänker lite högt :)