Okej. Inser att jag har för mycket fritid till att gå och klura på sådanhäringa problematik...
Ska som kanske förstått utöka rörelsen en del, med förhoppningen att inom ett par år köra heltid, har redan jobb upp över öronen men för att kunna leva på det måste jag kunde erbjuda mera, helt sonika för att kunna ta mera betalt
För att sammanfatta vad som sagts i denna tråd så stolpar jag upp det, och försöker göra mig begriplig, har svårt att förstå mig själv ibland, men vi kör på (i ingen ordning alls..):
backmouse skrev:När jag läste min YKB (fick göra den långa på 1 månad). Så diskuterades det mycket angående yrkesmässigt.
Det jag fick veta var att jag får flytta min grävare till ett nytt jobb. Men jag kan inte ta betalt för etablering.
Kör jag något typ grus eller rör som kunden skall betala. Ja då är det yrkesmässig trafik.
Sen nämndes att detta gäller max 50km från var ditt företag utgår ifrån.
Men lite oklart om detta med 50km gäller.
Kan inte tänka mig att 50km stämmer. Är det så kan jag skrinlägga planerna direkt, dra täcket över huvudet och stämpla resten av livet. Bor 50km från närmaste granne. Etableringskostnaden för maskinen kan man väl dessutom 'gömma' i något annat på fakturan, men åter igen så känns det lite som om man ligger lite utanför lagens råmärken..
OLA56 skrev:17 § Till skatteklass II hör sådana traktorer som avses i 16 § 1, om traktorerna
1. uteslutande eller så gott som uteslutande används för transport av produkter från eller förnödenheter för lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske, under förutsättning, när det gäller skogsbruk, att lasten sammanlagt inte överstiger 15 ton, eller
Att du kör en 8-tons skogskärrra är helt OK enl. ovanstående.
En
grävmaskin är ingen produkt från eller förnödenhet för lantbruk, skogsbruk osv. enl 17§ punkt 1.
Ta och diskutera detta med din revisor, hur du skall göra.
OLA56
Skatteklass har väl inget med körkortsbehörigheter att skaffa, eller är jag ute och cyklar? 3-4tkr i skatt per år är väl ändå överkomligt med tanke på vad man betalar för min gamla smutsiga diesel-fransyska som jag kuskar runt i när jag är på jobb redan nu. Visst, pengar är pengar men i detta fall är det väl en ren teknikalitet.
Obs! ingen kritik, bara tänker lite högt