Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Regler då grannar hjälper varndra

30 inlägg • Sida 2 av 2
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

bengt jansson

#16 » 17:40:37, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok , då är vi andra oseriösa då ! Å andra sidan har ts fått lite att beakta och sedan ta egna beslut
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800



gute84

#17 » 17:46:12, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gårdsförsäkring borde ju täcka en del
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Mikkel

#18 » 18:16:14, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en sk Medhjälparförsäkring som komplement till gårdsförsäkringen. Alltid något. Åtminstone på hemmaplan. Men är olyckan framme så är det ju ett elände ändå för den som drabbas. Om någon vill låna ett gammalt redskap eller traktor så borde man kanske ha ett avtal att det sker på egen risk med vetskap om riskerna i annats fall borde man inte låna ut aĺls.
Ja, jag vet, skriva avtal med grannen....det blir ju aldrig av.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

OLA56

#19 » 18:59:00, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad det gäller grävmaskiner, så gäller (kortfattat och förenklat)
Alla grävmaskiner, över 1,5tons tjänstevikt, som används i någon form av firma skall var besiktigade inom tre år från det att CE-intyget är daterat.
Firma - kvittar om man bara gör "egna" jobb. Gör man avdrag för utgifter i deklaration, moms - så används den i någon firma = besiktningspliktigt.
Vad en privatperson gör, (på fritid), för sina surt förvärvade skattade pengar, i sin egen trädgård, är en annan sak.

Obesiktigad maskin i någon form av firma :
Arbetsmiljöverket - sanktionsavgift minst 40 000.

Händer en olycka - Betalar försäkringsbolaget ut skadebelopp??

Hörde talas om en person som köpt en ny husvagn - XC60+ husvagn (för 430 000kr).
Efter en halv mil så gick det åt skogen. La ekipaget (bil+husvagn) på sidan - bägge totalt skrot.
Försäkringsbolaget betalade för bilen. Eftersom han ej hade behörighet för tungt släp - fick han ingenting för husvagnen - Ej giltigt körkort för aktuell kombination, olovlig körning etc. 430 000 åt skogen....
Försäkringsbolagen är bra - men de försöker alltid att hitta kryphål, så de slipper betala ut.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#20 » 20:37:54, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en anekdot som passar in här. Hörde av en filur när jag var och kika på en traktor för ett tag sen.

Snälle farbror granne (till han me traktorn å sälja) hade köpt ett lass me singel till lite ditten och datten på tomten och vägen fram. En granntant i närheten undrade snällt om hon kunde få en lite skopa till rabatter och annat småplock. Visst kunde hon det. Farbrorn skulle bara rulla tvärs över vägen och tippa av en skopa på uppfarten. Från ingenstans runt kröken kommer en mopedist som ett jehu och brakade rakt in den halvsänkta skopan. :ohnej:
Att moppen var trimmad, framfördes på fel sida och föraren dessutom var packad som varuhuset NK 23:e december, spelade tydligen ingen roll, det var gubben som blev vållande. Den stora olyckan, så att säga, var ju att gubbskrället hade inte försäkrat traktorn så han fick betala hela serven själv! Ny moppe, sjukhusvistelser, sveda och värk etc. Antar att det rullade iväg en bit, inte allt för långt från 50'000 kr, totalt. Bara för några in(snålade?)/avglömda hundralappar på försäkring.

Så om inte annat för att skydda sig från halvblinda, heldumma fyllon, i trafiken, se till att försäkra ekipaget för böfvelen!

//R
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

ls76

#21 » 20:56:52, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Traktor med släp kräver C kort om det räknas som yrkesmässig transport.

Då ska släpet vara registrerat, traktor blir då klass I också
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

HARA CAWAY

#22 » 21:21:38, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:
Towil skrev:Traktor med släp kräver C kort om det räknas som yrkesmässig transport.

Då ska släpet vara registrerat, traktor blir då klass I också
Hälsn.
Bosse


Aldeles rktigt.
Traktor och kärra är dessutom en fordonskombination vilker kräver trafiktillstånd vid transport av gods för annans räkning.
Enbart traktor med konstruktiv hastighet av max 40 km i timmen kräver inte trafiktillstånd,men fordonskombination kräver det.

Ett undantag som kan nyttjas vid transport av gods för annans räkning är gods som används av fraktföraren
(chaffören) själv i den det dagliga arbetet, och som ej är den huvudsakliga inkomstkällan är undantaget.

Alltså om jag gräver hos annan än mig själv så kan jag köra tex enstaka gruslass som jag förbrukar själv.
Hämta material som rör och brunnar m.m

Jag ska ha c körkort samt klass 1 traktor och kärra om jordbrukstraktor används.
Senast redigerad av HARA CAWAY 08:09:33, 12-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

roddjer

#23 » 23:04:34, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu blir nå strul mellan grannfolk i nån situation, på nåt vis, hur "tungt" väger det om det kanske saknas korrekta förarbevis på respektive fordon/redskap? Några teorier? Måste ju finnas hur många som helst som t.ex. "kan gräva", som det heter, har maskiner och maskinvana så det räcker men lik förbannat inget förarbevis för sin brutalt hydralbestyckade tingest. Vad riskerar denne i så fall, om någon vill rida paragrafer och kontakta fjärsman, "olovlig körning"?!? :uupps:

Känns viktigare att all utrustning är rätt typad, besiktad, godkänd etc (och i bra skick naturligtvis..)

//R
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jörgen.ottosson

#24 » 23:15:29, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

....förarbevis för maskiner är "arbetsmarknad-/arbetssäkerhets-regler" har inget med privat användning att göra. (och inte polisen heller...)

...körkort är "lag" så det bryr sig polisen om. (så kör du en traktor så ska du ha minst traktorkort)

...försäkringar har villkor, och de kan innehålla krav på förarbevis /körkort och tex. nykterhet för att gälla....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

roddjer

#25 » 23:34:40, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:....förarbevis för maskiner är "arbetsmarknad-/arbetssäkerhets-regler" har inget med privat användning att göra. (och inte polisen heller...)

...körkort är "lag" så det bryr sig polisen om. (så kör du en traktor så ska du ha minst traktorkort)

...försäkringar har villkor, och de kan innehålla krav på förarbevis /körkort och tex. nykterhet för att gälla....


Mmm, Ok. Det är inte så mycket "lag och rätt" i ett förarbevis utan mera "säkerhet" om ni missförstår mig rätt.. Skall va en slags garant att man inte är stans klantarsel bakom reglagen på vad det nu är man har förarbevis för. Är det tänkt i alla fall.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg

#26 » 23:52:35, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:ok , då är vi andra oseriösa då ! Å andra sidan har ts fått lite att beakta och sedan ta egna beslut

Det får stå för dig.

Frågan gällde:
"... Kan det bli fullständigt tokigt om något skulle hända?"
All övrig text i inledande inlägg var förklarande och inget annat.

Fullständigt tokigt = man blir ovänner och/eller man drabbas av betydande kostnader.
Eller avser TS annat med frågan ?
När det gäller användande av redskap, i detta fall traktor(?), så är regelverket snällt. Värre blir det genast med motorsåg!...

Tokigt blir det när man inte kommer överrens, eller något går sönder...o går en homo erecti non sapiens sönder gör det väl inte så mycket "lite spill får man räkan med", men går en homo erecti sapiens sönder, då dj.* vaknar hela samhället och alla dess olika myndigheter !

De svar som lämnats har många gånger snarare adresserat när man är överrens och drar jämt, men det är ju inte rimligtvis ändock vad frågan gäller heller?

Svaret på den generella frågan kan bara bli ett tills dess frågan preciseras mera, och svaret är då:
- JA -
Med JA avses att det kan går käpprätt åt H på alla sätt, vänskapsmässigt, grannmässigt, juridiskt och kostnadsmässigt.


Låt mig ta ett exempel från vardagen i min närhet.
En snäll medmänniska hjälpte en granne som befann sig i stor nöd och sjukdom med att se till att hemmet blev i topp skick. Bilder togs löpande. Förhandlingar gjordes dagligen om vad som skulle göras och hur. Allt flöt perfekt medans den sjuka grannen var på sjukan. Grannen kom hem. Allt var frid och fröjd. Se'n kom smällen. "jag måste byta lås" "du får stå för kostnaden" 2500kr kostar låsbyte.
Den snälla medmänniskan hade hjälpt grannen helt utan ersättning - och fick som tack för det ett hot om kostnad för nytt dörrlås!
Tack och lov så har det nog rett ut sig nu, men så här illa kan det gå - över "skit saker".
Grannen kom hem med 11 (ja, elva) olika mediciner som den skall ta samtidigt! (=> psykoser, vanföreställningar, halucinationer, osv - jag fick se vilken "coctail" idioterna förskrivet, dvs man hade -inte- konsulterat läkemedelsläkare och reviderat i "gift listan" utan bara lagt till och lagt till...).
Så svaret på frågan är: JA !
Hade frågan varit ställd på annat sätt så hade svaret sannolikt också kunna vara ett annat.

När man hjälper någon annan så finns där alltid någon som är avundsjuk och beredd att ställa till med ett helvete. Den faktorn måste man alltid ha med i beräkningarna när man byter tjänster. Det kan vara familjemedlem, släkting, granne, någon i grannskapet, "leka polis", bråkmakare, osv etc mm

Vid fokus på osämja - skit händer. Red upp det innan!
Var helt klara över ansvar om något går på tok (sönder - maskin/människa/djur).
Klarar man inte att ersätta den man hjälper för om det går sönder, låt då bli!
Ex.,
Granne till mig insisterade på att hjälpa mig fälla en liten ek. Jag protesterade, men grannen har jobbat i skogen o det har inte jag. Grannen klantade sig och skadade min 10m's aluminium stege. Gissa vem som får stå för kostnaden... grannen slapp hjälpa mig fälla något därefter! Idag är en alu-stege inte så dyr, men på -den- tiden var de "en förmögenhet".

Omvänt ex.,
- jag skulle hjälpa en kille fixa justering på kopplingsvajern på en precis nylackad motorcykel.
Tången åkte ur handen på mig (är känslig för kyla o det var för kallt)...
=> jag sa på en gång. "lämna in tanken på omlackning - jag betalar!"
Nu fick jag inte ens ersätta skadan, men det är en annan historie.
Poängen är:
... Kan det bli fullständigt tokigt om något skulle hända?

JA !
Senast redigerad av dc_lindberg 12:51:11, 12-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kungsis (trådstartaren)

#27 » 00:01:25, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren :grin: . Jag har fått lite att fundera på. Det pratas ju om och delas upp i privat, entreprenad och lantbruk. Kan man säja att det är privat körning så länge det är i eget lantbruk/företag. Det blir ju ett ändock en produkt som levereras och som jag får betalt för (skörd/skog/värdeökning fastighet). Och om jag vill blanda in grannpojken som hjälper mig ibland. Jag har ju lantbruk (företag, fast med specialregler) och har någon annan som kör åt mig. Ingen betalning ( :vissla: ), utan han tycker bara att det är roligt. Är jag arbetsgivare då och med allt vad det innebär?
Sedan så tänker jag direkt på all vedförsäljning som görs (av andra :cool: ) och levereras med traktor. Det är ju sådant som säljs och bör väl isf kräva c-kort eller? Eller är det skillnad om något utgörs, vad man skulle kunna säga, ett fåtal gånger och ej påverkar huvudnäringen?

Med vänlig hälsning
Kungsis

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Fuskmek

#28 » 09:39:14, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.akeritidning.se/svensk-akeri ... e-skillnad

Citat från artikeln men det kan ju ha kommit nyare regler senare. :klia:


"När krävs inte c-kort

– Att transportera något åt sig själv är aldrig yrkesmässig trafik. Det gäller inte heller det egna företaget, exempelvis sådant man säljer, tillverkar, monterar eller bygger med. Det är bara transportuppdrag åt andra som kräver tillstånd för yrkesmässig trafik.

– Transporter med traktor av produkter från, eller förnödenheter för, lantbruket har ett särskilt undantag i yrkestrafikförordningen. Dessa transporter är därmed inte yrkesmässig trafik, ens om man utför dem mot betalning för andra lantbrukares räkning.

– Motorredskap klass II, exempelvis hjulburna grävskopor, omfattas inte av de reglerna – även om man har ett släp bakom."

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#29 » 09:41:57, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kungsis skrev:Tack för svaren :grin: . Jag har fått lite att fundera på. Det pratas ju om och delas upp i privat, entreprenad och lantbruk. Kan man säja att det är privat körning så länge det är i eget lantbruk/företag. Det blir ju ett ändock en produkt som levereras och som jag får betalt för (skörd/skog/värdeökning fastighet). Och om jag vill blanda in grannpojken som hjälper mig ibland. Jag har ju lantbruk (företag, fast med specialregler) och har någon annan som kör åt mig. Ingen betalning ( :vissla: ), utan han tycker bara att det är roligt. Är jag arbetsgivare då och med allt vad det innebär?
Sedan så tänker jag direkt på all vedförsäljning som görs (av andra :cool: ) och levereras med traktor. Det är ju sådant som säljs och bör väl isf kräva c-kort eller? Eller är det skillnad om något utgörs, vad man skulle kunna säga, ett fåtal gånger och ej påverkar huvudnäringen?

Med vänlig hälsning
Kungsis


För att "reda ut" det måste du läsa flera lagstiftningar.

Yrkestrafiklagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20120210.htm

...
3 § Förordning (EG) nr 1071/2009 och denna lag ska även tillämpas på företag som yrkesmässigt bedriver godstransporter på väg med lätta lastbilar eller personbilar med en högsta tillåten vikt av 3,5 ton.
...
10 § Traktortåg eller tung terrängvagn får vid yrkesmässiga gods-transporter endast föras av den som har körkort med behörigheten C eller CE.


Yrkestrafikförordningen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2012-237

2 § Bestämmelserna i förordning (EG) nr 1071/2009, yrkestrafiklagen (2012:210) och denna förordning ska inte tillämpas på företag som uteslutande bedriver
1. transporter med utryckningsfordon,
2. transporter av döda,
3. transporter av snö och is samt av sand, vägsalt, flis eller annat material i samband med snöröjning eller halkbekämpning,
4. transporter som endast avser sådan renhållning som en kommun är skyldig att tillhandahålla,
5. transporter som endast gäller bärgning av fordon med bilar som är särskilt inrättade för detta ändamål,
6. transporter av sockerbetor, potatis, grönsaker, frukt och bär till förädlingsindustrier och transport därifrån av biprodukter som uppkommit vid bearbetningen av dessa produkter, eller
7. transporter med traktortåg i jordbruket eller skogsbruket av produkter från eller förnödenheter för dessa näringar.


dvs. så länge som du inom ditt "jordbruk" håller dig till undantagen ovan, så kan du köra .....men det är inte "privat" för den skull det är närigsverksamhet, även om det inte är "yrkesmässig trafik" enligt lagen. ( så du har fortfarande ett "arbetsgivar ansvar" för din verksamhet, och du inte gör jobbet själv)

Det krav som ställs på förarbevis kommer i från kollektivavtal för bygg och transport (och jag kommer inte i håg exakt hur lydelsen är) och från Arbetsmiljöverket som kräver att den som använder maskiner och lyftarnordningar ska ha "dokumenterad praktisk och teoretisk färdigheter" och ska ha arbetsgivarens (och arbetsplatsens) skriftliga tillstånd att utföra jobbet/använda maskinen. ( och det löser de flesta arbetsgivare med att föraren har ett förarbevis (TYA eller BYN) och att man skriver ut ett körtillstånd. )
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Kungsis (trådstartaren)

#30 » 00:17:34, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först får jag tacka för mycket bra svar :grin: . Det är bara att konstatera att det inte är lätt att leva och försöka utföra något arbete såsom icke anställd. Och att man noga ska akta sig för att blanda in andra personer. Samt att man ska ha bra vänner som är noga valda.

Med vänlig hälsning
Kungsis

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se