bengt jansson skrev:” När det gäller besiktningspliktiga grävmaskiner som du under vissa förhållanden får bruka själv utan besiktning, ”
Vilka vissa förhållanden ?
Har du i övrigt några fall där någon dömts för att låna ut sin maskin och något gått snett , till en granne/ kompis ?
Har du en gammal grävare i trädgården och lägger om trädgårdslandet eller fixar lite allmänt i din ensamhet så går det utanför besiktningskravet när det är mer ett arbetsmiljökrav, men lånar du ut den så blir det en helt annan sak, oavsett vad den ska användas till!
Och beträffande vållande så har jag faktiskt ett tråkigt exempel! En bonde lånade en
traktor av en granne som hade den till husbehov, det ville sig inte bättre än att bonden skadade sig när han kom i kläm i en oskyddad detalj. Ägarens försäkring ställde inte upp när maskinen var uppenbart farlig och han dömdes senare till böter för vållande av kroppsskada när bondens försäkringsbolag polisanmälde det hela när de fick stå för ersättning via försäkringar han hade själv och de försökte nog komma undan genom att lägga skulden på traktorägaren personligt! Tror att traktorägaren kom undan med böter och bondens försäkringsbolag trots allt tog kostnaden efter lite dividerande. Men det blev en väldigt underlig situation för alla parter, och tydligen så insåg försäkringsbolaget att det var nog lämpligt att vara lite tillmötesgående även om de kanske kunnat slå ifrån sig och lämpa över ansvaret på någon annan. Så lånar du ut en pryl så har du ansvaret för att den inte orsakar skada pga. defekter på maskinen! Det behöver inte nödvändigtvis vara personskador, orsakar den t.ex oljeskada och inte varit i skick så kan det bli svårigheter! Med maskiner som inte behöver besiktas ökar ägarens ansvar för bruksskicket!
Risken att något ska hända är ju liten, och så länge inget händer är ju allt frid och fröjd. Men när det som inte får hända ändå händer, det är då kvarnarna börjar mala och allt kan hamna på sin spets!
Det kan alltid var problematiskt att låna ut motorfordon om något går snett, när det mesta gällande fordonet hamnar under ägaransvar och föraren "bara" ansvarar för sina egna handlingar.