Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Körkort BE Behörighet & Diverse relaterat

269 inlägg • Sida 15 av 18
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

jörgen.ottosson

#211 » 16:23:47, 20-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:
jörgen.ottosson skrev:
.... :klia: ...men även "Max samanlagda bruttovikt" är väl en tågvikt (om ekipaget är maxastat)


Jo.. Förvisso. OM..
..men om bilen är olastad så kan du inte lasta upp släpet mer för att hålla tågvikten. Det gäller ju inte körkortet för.
....


Jag för stod vad du menade.... :klia: ....men du motsäger ju dig själv i innlägget sedan....

Fredrik_ skrev:....
När bilen är fullastad väger den 1880kg, max tågvikt (Sammanlagd bruttovikt) 2690kg Då får alltså det som hänger bakom endast väga 810 kg!
Olastad bil får däremot dra en vagn som väger 1420kg..
...


Som jag ser det så det som blivit enklare: Att hitta en släp som få dras bakom bilen på B-kort. (utan att få böter/olovlig körning "på reggbevisen")

Det som blivit svårare: När man nu får dra släpen, hur mycket får man lasta? (i bilen och på släpet....då kommer nog böterna på vågen i stället....överlast :grin: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



Fredrik_

#212 » 17:28:09, 20-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först handlade det om vad körkortet tillät, och sedan vad bilen tillåter..
Två olika inlägg om olika saker som du nog drog ihop till samma..
I båda fallen fanns alla siffror med att jämföra mot. (Utom släpen iofs)

Så visst har det blivit enkelt nu :grin:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

stegmaster

#213 » 22:37:46, 20-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såher ser det ut för min Chevy Tahoe i Norge med dessa nya eu reglar. :help:
Tur at man aldrig kollat detta förr. :vissla:
Huva, "hele" 574kg. :uupps:
Kolla kultrycket med en badvikt skrivar dom, vem har en badvikt som kan visa 364 kg?? :lmao:

Du har valgt: førerkortklasse B
Du kan trekke tilhenger med denne bilen.
Tilhenger med bremser
Maks tillatt totalvekt: 574 kg
Denne finner du i tilhengerens vognkort.

Maks aktuell totalvekt: 750 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Begge begrensningene må overholdes.

Høyeste tillatte hastighet er 80 km/t.


Tilhenger uten bremser
Maks aktuell totalvekt: 454 kg
Aktuell totalvekt = tilhengers egenvekt + last.

Høyeste tillatte hastighet er 60 km/t. Hvis tilhengeren med last veier mindre enn 300 kg, er høyeste tillatte hastighet 80 km/t.
* Bilens tilhengerfeste må ikke belastes med mer enn 364 kg trykk. Du kan måle dette vekttrykket ved å legge en badevekt mellom tilhengerens kopling og bilens tilhengerfeste. Er vekten for høy, kan du prøve å laste hengeren annerledes og flytte tung last lenger bak i hengeren.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

jos4561

#214 » 07:21:56, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hoppsan min 245a var höjd med 70 kg men amazonen har en ny vikt på b kort på 3500kg :uupps: dom som inte ens tål det dom var godkända för förr utan att bakändan börjar hänga från hjulhusen :klia:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Michael Meier

#215 » 07:41:21, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:....


Fredrik_ skrev:....


lägg ner båda två, oavsett. :insomnia:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Myhran

#216 » 09:14:39, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Fredrik_ skrev:
Och från Transportstyrelsen -

Ett fordons viktbegränsningar är avgörande för vad som är tillåtet att dra. Bilens högsta släpvagnsvikt och högsta tågvikt som är fastställda av tillverkare får inte överskridas. Det kan till exempel innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpet är godkänt för, säger Olof Stenlund.

Grejer i bilen minskar vad man får lasta på släpet...


Så som jag tolkar det så har inte släpets totalvikt på pappret nån betydelse utan det är den tillfälliga bruttovikten för stunden som är avgörande.

Maxdragvikt är ju vad som gäller för draget och bilen, alltså vad man får dra på E-kort inte hur mycket totalvikt släpet är reggat för man får hänga på kroken.
De ska ju enligt min tolkning inte ha nån betydelse längre med de nya reglerna.

Dessa regler har ju vart på E-kort sedan tidigare men gäller nu även B om jag förstått det rätt.
Alltså det enda man behöver ha koll på är släpets tjänstevikt och hur mycket man kan lasta på de innan man kommer upp i den vikt man får dra bakom bilen på B-kort.


Bara för att man har tagit bort att släpet får väga mer än bilens tjänstevikt förändrar det inget med hur mycket man får köra på B-körkort. Ett B-körkort är fortfarande totalviktsbaserat och det gäller även mot det tillverkaren skriver att draget klarar mig veterligen.
Hade man haft BE så får man köra ett släp med bruttovikt bakom.
Den vikt som står som släp vid B-kort är enbart en teoretisk uträkning upp till 3500kg. Och eftersom totalviktsbaserat nu får överskrida tjänstevikten så kommer man att få väldigt tokiga siffror i den rutan. Ex den lilla micron hade säkerligen en tillåten dragvikt på B-kort som låg på ca 1000kg eller så innan ändringen men tillverkaren godkänner bara 350kg. Det stod dock fortfarande att du fick dra 1000kg på B-kort.

För att få dra bruttovikt krävs BE.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

bôsht

#217 » 15:54:10, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vart det ju en total missuppfattning då från det att dem började ge ut info om de nya "reglerna" långt innan dem trädde i kraft.
Men varför förenkla nånting när man har chansen, tänk så enkelt de hade vart med bruttoviktsbaserad släpvagnsvikt även på B-kort.

Häng på vilken jä*vla kärra som helst men se till så inte bruttovikten blir högre än bilens tjänstevikt.
Hur enkelt som helst att förstå, men näe då allt i de här landet ska vara mer krångligt än det behöver vara. :klia:
Den fyrkantiga klotsen skulle i det trekantiga hålet eller hur va de nu....
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#218 » 15:59:30, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:Hur enkelt som helst att förstå, men näe då allt i de här landet ska vara mer krångligt än det behöver vara. :klia:
Den fyrkantiga klotsen skulle i det trekantiga hålet eller hur va de nu....


Det håller sysselsättningen i byråkratin uppe. Och vi galningar som väljer deras arbetsgivare har inte vett att välja några andra. :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Fuskmek

#219 » 16:15:15, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Här är min gamla pickup. Som jag har förstått det kan jag dra ett släp på max 2040kg totalvikt men lastat till bara 1500kg brutto. Då den sammanlagda totalvikten är 3500kg eller mindre. Detta är egentligen ingen nyhet. Det nya är att jag kan dra ett släp med en totalvikt som överstiger tjänstevikten på bilen,då jag tidigare kunde dra ett släp på bara 1070kg.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

bôsht

#220 » 19:51:02, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Här är min gamla pickup. Som jag har förstått det kan jag dra ett släp på max 2040kg totalvikt men lastat till bara 1500kg brutto. Då den sammanlagda totalvikten är 3500kg eller mindre.


Det är säkert här utökat B kommer in då, skulle inte förvåna mig för fem öre.
Att ska man få dra de där extra kg man fick över tjänstevikten så måste man väl ha kod 96 bakom B.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Fuskmek

#221 » 19:59:08, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Fuskmek skrev:Här är min gamla pickup. Som jag har förstått det kan jag dra ett släp på max 2040kg totalvikt men lastat till bara 1500kg brutto. Då den sammanlagda totalvikten är 3500kg eller mindre.


Det är säkert här utökat B kommer in då, skulle inte förvåna mig för fem öre.
Att ska man få dra de där extra kg man fick över tjänstevikten så måste man väl ha kod 96 bakom B.


Nej som jag förstår det är det då sammanlagda totalvikten överstiger 3500kg men inte 4250kg man behöver utökat B kort.

Tillägg


Bild
Senast redigerad av Fuskmek 20:17:19, 21-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Myhran

#222 » 09:43:44, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varken B eller 4250 kortet är bruttoviktsbaserad. För att få köra något släp med bruttovikt så krävs BE kort precis som förr!
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Fuskmek

#223 » 09:58:10, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:Varken B eller 4250 kortet är bruttoviktsbaserad. För att få köra något släp med bruttovikt så krävs BE kort precis som förr!


Nu förstår jag nog inte vad du menar med bruttoviktbaserat.
B kortet ger behörighet till sammanlagd totalvikt upp till 3500kg.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

bôsht

#224 » 15:07:59, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:
Myhran skrev:Varken B eller 4250 kortet är bruttoviktsbaserad. För att få köra något släp med bruttovikt så krävs BE kort precis som förr!


Nu förstår jag nog inte vad du menar med bruttoviktbaserat.
B kortet ger behörighet till sammanlagd totalvikt upp till 3500kg.


Häng på vilken kärra som helst oavsett totalvikt på pappret, men se till att bruttovikten på släpet inte överstiger det som bilen får dra.

Alltså du får hänga på ett släp med totalvikt 3500kg bakom en bil som bara får dra 1200kg exempelvis, om släpet då väger 500kg har du ju 700kg över till att lasta.


Jag är allvarligt lite tjurig över dessa nya regler, fattar inte varför allt ska vara så svårt att göra lätt :???:
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Fuskmek

#225 » 15:22:43, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Fuskmek skrev:
Myhran skrev:Varken B eller 4250 kortet är bruttoviktsbaserad. För att få köra något släp med bruttovikt så krävs BE kort precis som förr!


Nu förstår jag nog inte vad du menar med bruttoviktbaserat.
B kortet ger behörighet till sammanlagd totalvikt upp till 3500kg.


Häng på vilken kärra som helst oavsett totalvikt på pappret, men se till att bruttovikten på släpet inte överstiger det som bilen får dra.

Alltså du får hänga på ett släp med totalvikt 3500kg bakom en bil som bara får dra 1200kg exempelvis, om släpet då väger 500kg har du ju 700kg över till att lasta.


Jag är allvarligt lite tjurig över dessa nya regler, fattar inte varför allt ska vara så svårt att göra lätt :???:


Jo om man säger det så är det ju ett måste med BE kort men det jag tidigare tänkte på var mitt exempel med min lilla pickup som totalvikten sammanlagt stannar på 3500kg med ett släp med en totalvikt på 2040kg men lastat till en bruttovikt på 1500kg, vilket jag nu får dra efter den.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se