Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Körkort BE Behörighet & Diverse relaterat

269 inlägg • Sida 16 av 18
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Myhran

#226 » 17:59:41, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Fuskmek skrev:
Myhran skrev:Varken B eller 4250 kortet är bruttoviktsbaserad. För att få köra något släp med bruttovikt så krävs BE kort precis som förr!


Nu förstår jag nog inte vad du menar med bruttoviktbaserat.
B kortet ger behörighet till sammanlagd totalvikt upp till 3500kg.


Häng på vilken kärra som helst oavsett totalvikt på pappret, men se till att bruttovikten på släpet inte överstiger det som bilen får dra.

Alltså du får hänga på ett släp med totalvikt 3500kg bakom en bil som bara får dra 1200kg exempelvis, om släpet då väger 500kg har du ju 700kg över till att lasta.


Jag är allvarligt lite tjurig över dessa nya regler, fattar inte varför allt ska vara så svårt att göra lätt :???:


Tycker att de är den rätta vägen att gå! Tycker personligen att alla som vill köra släp skall ha körkort för det! Ta bort möjligheten att köra släp med enbart B-kort! Är väl enklast för novisa att bara ha en vilt att tänka på istället för 2. Har du totalviktsbaserat så får du ju inte köra mer än vad det står, du behöver inte hålla koll på släpvikten totalviktsbaserat och bruttovikten på lasten.
Med vänlig hälsning, Christoffer
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54



Myhran

#227 » 18:02:14, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:
bôsht skrev:
Fuskmek skrev:
Myhran skrev:Varken B eller 4250 kortet är bruttoviktsbaserad. För att få köra något släp med bruttovikt så krävs BE kort precis som förr!


Nu förstår jag nog inte vad du menar med bruttoviktbaserat.
B kortet ger behörighet till sammanlagd totalvikt upp till 3500kg.


Häng på vilken kärra som helst oavsett totalvikt på pappret, men se till att bruttovikten på släpet inte överstiger det som bilen får dra.

Alltså du får hänga på ett släp med totalvikt 3500kg bakom en bil som bara får dra 1200kg exempelvis, om släpet då väger 500kg har du ju 700kg över till att lasta.


Jag är allvarligt lite tjurig över dessa nya regler, fattar inte varför allt ska vara så svårt att göra lätt :???:


Jo om man säger det så är det ju ett måste med BE kort men det jag tidigare tänkte på var mitt exempel med min lilla pickup som totalvikten sammanlagt stannar på 3500kg med ett släp med en totalvikt på 2040kg men lastat till en bruttovikt på 1500kg, vilket jag nu får dra efter den.

Vad tillåter tillverkaren dig dra på kroken då?
Om det finns en av tillverkaren satt vikt för vad Max dragvikt är på kroken är det den som gäller för totalvikten på släpet.
Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Fuskmek

#228 » 18:31:06, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:
Vad tillåter tillverkaren dig dra på kroken då?
Om det finns en av tillverkaren satt vikt för vad Max dragvikt är på kroken är det den som gäller för totalvikten på släpet.
Med vänlig hälsning,


Som det visar på det tidigare utdraget från transportstyrelsen 1500kg,men det jag är lite envis med är att det inte gäller släpets totalvikt utan den aktuella släpvikten (bruttovikten) som bilen får dra, men det gäller att hålla sig under släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet.


Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

bôsht

#229 » 18:46:06, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:
Tycker att de är den rätta vägen att gå! Tycker personligen att alla som vill köra släp skall ha körkort för det! Ta bort möjligheten att köra släp med enbart B-kort! Är väl enklast för novisa att bara ha en vilt att tänka på istället för 2. Har du totalviktsbaserat så får du ju inte köra mer än vad det står, du behöver inte hålla koll på släpvikten totalviktsbaserat och bruttovikten på lasten.
Med vänlig hälsning, Christoffer



Tycker tvärtom, det är för mycket regler om totalvikter.
Bruttoviktsbaserat är i min värld bra mycket enklare.
Låna polarens biltransport för att köra hem kylskåpet istället för att hyra kärra på macken exempelvis.
För det är ju i sista änden ändå den tillfälliga bruttovikten på släpet som avgör hur ekipaget blir att köra.
Inte en teoretisk totalvikt på ett papper.


Men jaja nu är de som de är och ingen har fått tycka till bland dem som berörs verkar det som.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Myhran

#230 » 18:47:08, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:
Myhran skrev:
Vad tillåter tillverkaren dig dra på kroken då?
Om det finns en av tillverkaren satt vikt för vad Max dragvikt är på kroken är det den som gäller för totalvikten på släpet.
Med vänlig hälsning,


Som det visar på det tidigare utdraget från transportstyrelsen 1500kg,men det jag är lite envis med är att det inte gäller släpets totalvikt utan den aktuella släpvikten (bruttovikten) som bilen får dra, men det gäller att hålla sig under släpvagnens maximala totalvikt vid B-behörighet.


Bild

Jag förstår hur du vill mena men, tror inte att den regeln tror jag inte har ändrat sig, detta har ju även tidigare funnits på vissa bilar ex passat där man fått dra 1500kg men kroken är bara reggad på 1200kg. Denna bil får man inte köra med ett släp på B-kort som väger 1500kg pga kroken tillåter Max totalvikt på släpet på 1200kg. Denna regel har mig veterligen inte ändrats, ända sättet att få köra ett släp och basera sig på bruttovikt tror jag fortfarande är enbart på ett riktigt BE. Men de är ju bara att köra och hoppas på de bästa. Själv skulle jag inte göra det iaf!
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Myhran

#231 » 18:52:10, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Myhran skrev:
Tycker att de är den rätta vägen att gå! Tycker personligen att alla som vill köra släp skall ha körkort för det! Ta bort möjligheten att köra släp med enbart B-kort! Är väl enklast för novisa att bara ha en vilt att tänka på istället för 2. Har du totalviktsbaserat så får du ju inte köra mer än vad det står, du behöver inte hålla koll på släpvikten totalviktsbaserat och bruttovikten på lasten.
Med vänlig hälsning, Christoffer



Tycker tvärtom, det är för mycket regler om totalvikter.
Bruttoviktsbaserat är i min värld bra mycket enklare.
Låna polarens biltransport för att köra hem kylskåpet istället för att hyra kärra på macken exempelvis.
För det är ju i sista änden ändå den tillfälliga bruttovikten på släpet som avgör hur ekipaget blir att köra.
Inte en teoretisk totalvikt på ett papper.


Men jaja nu är de som de är och ingen har fått tycka till bland dem som berörs verkar det som.

Varför jag tycker alla skall ha körkort tycker jag är solklar! För 99% av de som kör kan inte surra, de kan inte lasta och de kan framförallt inte backa!

Sen vet de inte att man inte får köra annat än fordon på en biltrailer om den inte är reggad med flak godslåda, och inget annat än djur i en djurtransport.
Så mer körkortskrav på folket!!
Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Fuskmek

#232 » 19:02:51, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:
Jag förstår hur du vill mena men, tror inte att den regeln tror jag inte har ändrat sig, detta har ju även tidigare funnits på vissa bilar ex passat där man fått dra 1500kg men kroken är bara reggad på 1200kg. Denna bil får man inte köra med ett släp på B-kort som väger 1500kg pga kroken tillåter Max totalvikt på släpet på 1200kg. Denna regel har mig veterligen inte ändrats, ända sättet att få köra ett släp och basera sig på bruttovikt tror jag fortfarande är enbart på ett riktigt BE. Men de är ju bara att köra och hoppas på de bästa. Själv skulle jag inte göra det iaf!



Nej reglerna har inte ändrats nu samma gällde även tidigare men med borttagandet av kravet på tjänstevikten på bilen har det blivit mycket tydligare nu. Eller rättare sagt krångligare! :smile:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

bôsht

#233 » 19:13:03, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:Varför jag tycker alla skall ha körkort tycker jag är solklar! För 99% av de som kör kan inte surra, de kan inte lasta och de kan framförallt inte backa!

Sen vet de inte att man inte får köra annat än fordon på en biltrailer om den inte är reggad med flak godslåda, och inget annat än djur i en djurtransport.
Så mer körkortskrav på folket!!
Med vänlig hälsning,


Också fullt medveten om vad en kärra får lasta för saker och inte så de var väl ett dåligt exempel, men du förstår principen jag är ute efter, enkelheten med vikterna.

Sen om folk kan backa eller inte har ju inget med saken att göra på de viset,
finns yrkesförare med CE behörighet som inte heller kan backa eller surra last, allt handlar ju om den enskilde individens engagemang,
och så är det med allt, har man inget intresse i att göra nånting ordentligt brukar resultatet också bli därefter.
Men att minst en lektion i B-kortsutbildningen innehåller körning och backning med kärra vore ju en början i alla fall.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#234 » 19:37:18, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ju ett försök här att sammanfatta

Tror detta ska stämma :
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=54421
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fuskmek

#235 » 19:42:52, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tjatar väl om b kortens bruttovikter men här är en länk till ett svar som jag hoppas visar något av det jag tjatar om! :grin:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... vagn-38837
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Truk

#236 » 20:33:59, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:

Sen vet de inte att man inte får köra annat än fordon på en biltrailer om den inte är reggad med flak godslåda, och inget annat än djur i en djurtransport.
Så mer körkortskrav på folket!!
Med vänlig hälsning,


Har du någon länk till där det står?
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

dimorep

#237 » 20:59:52, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:
Myhran skrev:Varför jag tycker alla skall ha körkort tycker jag är solklar! För 99% av de som kör kan inte surra, de kan inte lasta och de kan framförallt inte backa!

Sen vet de inte att man inte får köra annat än fordon på en biltrailer om den inte är reggad med flak godslåda, och inget annat än djur i en djurtransport.
Så mer körkortskrav på folket!!
Med vänlig hälsning,


Också fullt medveten om vad en kärra får lasta för saker och inte så de var väl ett dåligt exempel, men du förstår principen jag är ute efter, enkelheten med vikterna.

Sen om folk kan backa eller inte har ju inget med saken att göra på de viset,
finns yrkesförare med CE behörighet som inte heller kan backa eller surra last, allt handlar ju om den enskilde individens engagemang,
och så är det med allt, har man inget intresse i att göra nånting ordentligt brukar resultatet också bli därefter.
Men att minst en lektion i B-kortsutbildningen innehåller körning och backning med kärra vore ju en början i alla fall.

Trycker också att det skulle vara obligatoriskt med E-behörighet för att få framföra släp, oavs vikt (eller viktförh. till dragbilen). :thumme:

Heter ju att man inte får framföra ett fordon (eller fordonskombination) om man inte med säkerhet kan göra det på ett trafiksäkert sätt (och det inkluderar även saker som lastning, surning och backning..). Och självklart behövs det övning för det och inte som i dag att det bara är att koppla ett släp (så länge vikterna stämmer) och ut och köra med det så fort B-kortet är utfärdat... :???:

Inte riktigt rätt att lägga till "släpkörning" i den vanliga B-korts utbild. heller, för varför fördyra det ännu mer för de som inte vill ha möjligheten till att dra släp?
Då återstår bara att ha släputbildningen separat, för de som önskar det. :driver:
Senast redigerad av dimorep 21:01:21, 22-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Johanolof

#238 » 21:22:46, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

"och inget annat än djur i en djurtransport"

Var står det att man inte får köra något annat än djur i ett hästsläp?

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

bôsht

#239 » 22:16:11, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:"och inget annat än djur i en djurtransport"

Var står det att man inte får köra något annat än djur i ett hästsläp?


På hästtransporter står det såhär:

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: För transport av djur (70)

Finns det utrymme för exempelvis Sadlar, så står det under tilläggsuppgifter.

Och biltransporter såhär:

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: För transport av fordon (66)


Ska man dra det så långt att E behörighet krävs för att överhuvudtaget få dra en kärra, så är det ju bättre för trafiksäkerheten att införa ett körkort med villkoret Sommar.
För folk som inte klarar av vissa manöverprov på en halkbana, inget "prova på" som det är idag utan man måste klara vissa grejer, gör man inte de så har man inte i vinterväglag att göra. :wink:
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Nordling Roger

#240 » 22:55:17, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska jag tolka det här på min volvo 940

har altid varit 1490 kg på Bkort förut, får jag dra 1600kg nu på B?


Skattevikt, kg: 1490
Tjänstevikt, kg: 1490
Totalvikt, kg: 1900
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1600
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 410
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se