269 inlägg •
Sida 18 av 18I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
- Bevakas av: 16
- Bokmärkt av: 0
- Visningar: 55478
#258 » 23:08:58, 25-03-2013
Allt för att 'förenkla' körkortsreglerna...
Förstått att det i husbilskretsar varit efterfrågan på 'C1', men att inga körskolor kan tillhandahålla lämpliga bilar
-
Fredrik_
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
- Ort: Skogen NNO om Stockholm
- Maskintyp: Ej angivet
#259 » 23:18:03, 25-03-2013
japp
stackars poliser som måste plugga in detta....eller så skiter dom i det o kollar nykterhet och att man överhuvudtaget har kökort.
Verkar vara mest så häromkring. Har kört mycket med släp men aldrig blivit ifrågasatt vad skiten väger och vilken typ av behörighet som krävs osv.
Man får blåsa sen kollar dom körkort. sen 'bra!, åk!'
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#260 » 07:12:16, 26-03-2013
Det är ju bra att polisen använder sunt förnuft och inte nitiskt "överkontrolerar" ekipage som ser vettiga ut. På så vis finns ju mer tid över att beivra sådan som är klart olämpligt...
Deus ex machina
-
jörgen.ottosson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
- Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
- Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
#261 » 13:23:38, 26-03-2013
bôsht skrev:Tycker tvärtom, det är för mycket
regler om totalvikter.
Bruttoviktsbaserat är i min värld bra mycket enklare.
Låna polarens biltransport för att köra hem kylskåpet istället för att hyra
kärra på macken exempelvis.
För det är ju i sista änden ändå den tillfälliga bruttovikten på släpet som avgör hur ekipaget blir att köra.
Inte en teoretisk totalvikt på ett papper.
Men jaja nu är de som de är och ingen har fått tycka till bland dem som berörs verkar det som.
Ja det måste ju vara säkrare(enklare) att köra ett tomt 2,5-3 tons släp än att dra på ett släp som väger 1500kg men nu blev det ju inte så tyvärr,det är bara BE som är Bruttoviktsbaserat
magloman skrev: japp
stackars poliser som måste plugga in detta....eller så skiter dom i det o kollar nykterhet och att man överhuvudtaget har kökort.
Verkar vara mest så häromkring. Har kört mycket med släp men aldrig blivit ifrågasatt vad skiten väger och vilken typ av behörighet som krävs osv.
Man får blåsa sen kollar dom körkort. sen 'bra!, åk!'
Polisen behöver inte plugga in något,ev datorn i bilen o det har dom väl redan i de flesta bilarna,dom kan ju använda"slävagnskalkylatorn"
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
-
Truk
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
- Ort: Piteå
- Maskintyp: Baklastare
- Maskin: 218
#262 » 10:18:44, 16-05-2015
Någon som har tagit utökad B???
-
gehl
- Fler än 100 inlägg
-
- Blev medlem: 20:18:10, 05-12-2010
- Ort: Möklinta
- Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
- Maskin: Bobcat x334
Gehl 4610
Liebherr A360
MF 178
Zetor 8011 Crystal
#263 » 15:52:19, 16-05-2015
Jepp, tog en körlektion sedan var det dags för uppkörning. Gick fint men uppkörningsgubben var ingen rolig prick
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
-
Nickebonne
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
- Ort: Halland
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs
#264 » 15:16:45, 01-12-2021
Lite gammal tråd kanske. Men den hör ju ihop med den kalasbra sidan om körkort och släpvagnar.
En fråga...
Läste på något annat ställe att man har strukit reglerna om totalvikt och numera alltid räknar brutto. Och att det därför numera även står tågvikt i bilens uppgifter. Stämmer detta?
Jag tog B96 kort för ett par år sedan för att kunna anväda bilens hela dragförmåga på 1600kg. Innan (med bara B fick jag bara dra 1240kg)
Dvs (om jag använder fel uttryck)
Min bil får dra 1600kg.
Bilen väger max 2260kg
Max tågvikt angiven till 3860kg
Detta betyder: MAX 1600kg på kroken. Oavsett körkort.
Men det betyder också att jag kan koppla på ett släp med maxvikt på 3500kg men att jag då troligen inte kan lasta mer än kanske ett paket muffins för att inte komma över en bruttovikt på vagnen på 1600kg.
/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre.
If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
-
Knut.Karlsson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
- Ort: Öland
- Maskintyp: Ej angivet
#265 » 15:22:04, 01-12-2021
Man räknar fortfarande med bilen och släpets totalvikter tillsammans om du inte har BE.
Så med B96 får det vara 4250kg.
Det finns diskuterat otaliga gånger redan. Används transportstyrelsens släpvagnskalkylator så ser du.
B med utökad behörighet (B-96):
Max tågvikt 4250kg (både bil+släpets totalvikter)
Tågvikten kan oxå vara maxbegränsad(mest på nyare fordon)
Körkortsbehörigheter [B,BE,B-96] och lagliga fordon därtill
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#266 » 15:31:45, 01-12-2021
Okej, blev mest nyfiken för det verkade självklart på annan plats på internet.
Man måste ju dubbelkolla allt. Jag har inget behov av detta ändå men det är inte fel att vara välunderrättad. Så man kan briljera på fikarasten.
/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre.
If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
-
Knut.Karlsson
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
- Ort: Öland
- Maskintyp: Ej angivet
#267 » 15:37:02, 01-12-2021
Ja det är rörigt, speciellt när det ändras ibland, så därför dom tagit fram släpvagnskalkylatorn.
-
magloman
- Moderator
-
- Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
- Ort: Karlskoga
- Maskintyp: Traktorgrävare
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430
#268 » 23:43:15, 01-12-2021
Dock är det inte säkert att släpvagnskalkylatorn visar rätt. Jag vet ett släp (med en totalvikt på 1700 kg) som man inte fick framföra med någon bil och någon körkortskombination.
Det är inte heller godkänt att hävda för polisman att kombinationen är godkänd för mig att köra eftersom kalkylatorn påstår så.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
Stridis2
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
- Ort: Nordvästra Skåne
- Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
#269 » 10:24:30, 02-12-2021
Som med allt körkortsmässigt är det en eget ansvar att kunna. Sen ska man ibland kunna argumentera för ordningsmakt om de inte har kunskap eller tolkar annorlunda. Om man då kan sin sak är det ofta inget problem. Men om man samtidigt är medveten om att man fuskar så brukar det vara svårt att diskutera bort.
Det finns många som undertolkar släpvagnsregler till sin förmån och försöker sen övertyga andra att de har lika rätt som de tror. En del är inte någon idé att diskutera med. Det är ju inte jag som får böter och deras stora bilar är ju egentligen inte någon trafikfara så.
En bekant försökte övertyga polisen med att ”men det är ju en xc70 den får ju dra hur mycket som helst!” Han fick ordna en ersättningschaufför på plats medan polisen väntade ut dem så att han inte skulle köra vidare själv. (Med de kollade aldrig körkortet på killen som kom och tog över ratten:D )
-
David, Luleå
- Fler än 500 inlägg
-
- Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
- Ort: Luleå
- Maskintyp: Traktor
- Maskin: Massey Ferguson 550
Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster