Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Trafikverket, vilken värdelös anstalt det är.

46 inlägg • Sida 2 av 4
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

jonnordvall

#16 » 23:32:34, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dålig insyn i transportlinjerna men nog tror jag dom examinerar sina elever där. Trodde iaf så men nu blev jag osäker. Va nog så iaf för några år sedan.. Men detta vet nog någon yngre medlem här på maskinisten som gått programmet nyligen

Tror vi står inför en stor reformation Ang körklrtsutbildningar för iaf b.
Csn lån är troligen på g.
Sedan kommer det troligen att bli lite mer liknande Norge. Med fler obligatoriska moment innan körprov.
På gott och ont. Men tror trafikverket insett det ohållbara i dagen kö situation och ändringar kommer det att bli.. Men troligen tar det lång tid Och ingen vet riktigt ännu vartåt det lutar.

Sedan Har vi ju en regel som inte alltför många vet om. Ett kk utfärdat inom ESS får bytas rakt av mot ett svensk kk.
Men kk från alla andra länder får användas ett år efter permanent uppehållstillstånd.. vilket kan leda till att personer med körkort från alla andra länder ibland kör både 1 och 2 och 8 år efter dom kommit hit. Utan någon som helst utbildning eller något avlagt prov:/
Med det inte sagt alla alla från andra på det kör dålig bil:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Krister W.

#17 » 23:45:56, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parallellen med Svensk Bilprovning (SBP) är att enda fördelen som uppstod när SBP av-statligades är att det numera vanligtvis är enkelt att få en besiktningstid på en station i närheten som passar en. Med kort varsel (1-2 veckor ).
Några år innan privatiserandet skulle jag besiktiga en husvagn. Vi var i början på sommaren, några veckor innan midsommar och jag ville ha den godkänd till början av Juli för att kunna använda den under semestern. Fick till slut napp på en station uppe i Dalsland, Åmål, endast 20 mil hemifrån! Fick bli en liten minisemester dit upp! :mrgreen:
Sen privatiseringen har jag aldrig upplevt några sådana problem. Nackdelen dock är väl att priset för tjänsten multiplicerats med en faktor 3 eller nå't. :aaargh:

Kanske ändå vore något, att privatisera förarprovstjänsterna? :klia:
Med Trafikverket som kontrollorgan för "operatörerna"...
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Towil

#18 » 09:36:41, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Har dålig insyn i transportlinjerna men nog tror jag dom examinerar sina elever där.

En del gör det andra inte.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Toost

#19 » 10:08:50, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ett sidospår i debatten men, är det inte märkligt att:
man anser att man kan köra bil efter att ha tagit , säg 10 lektioner totalt,
men ingen fan skulle tro att de kan spela saxofon efter 10 lektioner.
Och sen bokar de uppkörning, som de bommar på.

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W.

#20 » 12:13:53, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:ett sidospår i debatten men, är det inte märkligt att:
man anser att man kan köra bil efter att ha tagit , säg 10 lektioner totalt,
men ingen fan skulle tro att de kan spela saxofon efter 10 lektioner.
Och sen bokar de uppkörning, som de bommar på.


Fast det är väl ingen som påstår att man kan köra bil ok efter 10 lektioner, bara att man förhoppningsvis klarar förarprovet...
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

johan.eriksson

#21 » 13:11:31, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körkortet är inget bevis på att man är en fulländad bilförare, bara att man får fortsätta övningsköra på egen hand.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#22 » 13:24:53, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog själv AB 1986, året när körskicklighetskravet på MC lättades.
Skulle -samma- nivå på körskicklighet krävas för B som för A, så skulle vägarna vara öppna och lediga för oss med A ;-)

Hur körskicklighetskraven är för C och D vet jag inte, ej heller för E. Saknar erfarenhet av uppkörning för dem.
Kravet för A, översatt till B, skulle resultera i att möjligen 3-5% av alla som kör upp under sin livstid skulle bli godkända - när man som A förare tänker på det och vet vad som släpps igenom får man sig en tankeställare...

Uppkörningstider fanns det gott om på 80-talet. Under 90-talet skapades konstgjorda köer och efter 2000 verkar det som om Staten funnit på en ny mjölk ko... å då blir det som i sagans värld (var det Bröderna Grimm som skrev ?) om han som slaktade kossan för att komma åt mjölken. En version på hönan som värpte guldägg...
Med dagens cyklister i städer och byar, så...hm...kan man med gott samvete kräva A-kort, för tung MC, för att få framföra trampcykel!...men att inse behovet av körkort för cyklister är kanske inte fullt lika politiskt populärt/ideologiskt rätt... å andra sidan "störst går först" å bryter man mot den oskrivna lagen, så kan naturlagarna göra sig påminda ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#23 » 15:55:40, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ändrades 1986?
Jag har b sedan jag var 18 och a sedan jag var 23. Kan inte minnas att något av proven var det minsta svåra.
Tycker man körproven är för svåra eller hårda tror jag man är för dåligt förberedd eller har andra personliga förutsättningar som missgynnar.
Bil hade jag kör kört några är innan men mc körde jag endast på skolan och jag blev förvånad över hur lätt det var inför provet.
Teoriproven ramlade jag dock in med endast något eller några poäng över g:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

63an

#24 » 16:08:51, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnad Ja!1954 så gjorde jag Lätt mc-prov i Ö-vik å alltid uppkörning på en lördag å inga gågator existerade, vi var 2 st som gjorde provet, bilskoleläraren tjatade att vi skulle köra fort å växelvis visa att vi kunde göra omkörningar de slutade med att jag hade rökt en cigg innan de kom till parkeringen! Inspektörn kollade på oss å sa att de var fan vad ni kör fort men nu ska du starta å vända på gatan å parka på samma ställe Han var bara ute efter om vi skulle ta foten från innerpedalen sånt gick vi inte på sen var de bil å blev de 20min. provrepa i Ö-vik igen! Läraren var samma gubbe å jag fick en åthutning för att jag kom med egen bil å parkera bredvid körskolebilen :skratta3: men annars gick de bra med provet! Bilkörkortet med alla utlägg kostade 87.50 skr! Kändes vettigt. Lastbilskortet fick jag genom att jag körde inlånade lastbilar till besiktning från I21 Sollefteå...räckte alltid upp handen när 2 frivilliga åberopades å den dagen hade jag tur! Längre fram fick man lastbilskort om man skickade in intyg å grannen hade åkeri så klart jag behövde de! Sedan har fanatikerna på Transport gett sej fan på att de skulle dra in körkorten helt plötsligt men husläkaren frågade ut mej om livets djävligheter osv. så sen skrev han bara ett brev så fortfarande har jag lastbil men troligen ingen kärra! Vore ju bra om alla blindstylen försvann från vägarna men har man inget försäkringsärende eller belastning som ex.v rattfylla eller nåt rent kriminellt i ryggsäcken då dras man över en kam! Gjorde en taktisk grej när jag var till läkaren, jag tog hojen! :thummar:
Sen kan man tycka att tradarchaffisar vid en viss ålder borde slippa de här YKB har de yrkeskört 10-15 år så är ju EU/Transportstyrelsen sluta gorma för bevisligen kan chaffisarna sin sak! :shake_hands:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

qqq (trådstartaren)

#25 » 16:33:26, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Göteborgstrakten 10 lediga uppkörningstider fram till juli 18. Den första om 2 månader...
Vill man göra kunskapsprovet för CE i Ystad så har de 4 lediga tider i dec 18...
I Malmö 2 lediga tider för körprov i år... samt hela 5 tider för kunskapsprov under hela året 2018,alla i december.
"Hittade inga lediga tider i Kristianstad. Sök på en annan ort eller välj ett nytt tidsintervall."
Växjö har faktiskt hela 11 lediga uppkörningstider under hela 2018... wow :grin:
Sämre för smålänningarna: "Hittade inga lediga tider i Jönköping. Sök på en annan ort eller välj ett nytt tidsintervall."
Linköping kan stoltsera med en ledig tid för kunskapsprov i december 2018.
Sundsvall: "Hittade inga lediga tider i Sundsvall. Sök på en annan ort eller välj ett nytt tidsintervall."
Umeå kan skryta med 2 lediga tider fram juli.
skellefteå är värre med hela 3 lediga tider fram till juli.
Piteå 5 ocj luleå stoltserar med 6 lediga uppkörningstider fram tom juli.
Men å abdra sidan, det är ju ingen brist på chaffisar så, så vem bryr sig.
Det går bra nu för sverige... :bira:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#26 » 16:44:27, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter onekligen kärvt.
Erbjöd mig att kolla via företagsbokningen som ibland kan ha andra tider att erbjuda. Kan ju även var så att trafikverket inte har fler prov för privatister än så för att dom inte brukar ha fler.
Bokade själv teoriprov för c som privatist för drygt två år sedan.gjorde detta en fredag och Råkade då boka redan tisdagen efter...... gött om tid i helgen att läsa tungboken tänkte jag.... Tjena. Slutade med att jag inte öppnade boken å det va då 1 pr sedan jag läste den sist. Nu är ju bara en del av provet lastbilsfrågor och jag fick iaf alla rätt men det kändes sådär dåligt förberett på lastbilsdelen. Den andra, grundteorin tycker jag att jag kan
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

qqq (trådstartaren)

#27 » 17:38:55, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant aspekt om någon i exv Sundsvall vill köra upp och hyr ett ekipage från någon trafikskola i sundsvall (jag antar att det finns en trafiksskola för CE i sundsvall). Denne är tvungen att bege sig till antingen Östersund eller Gävle.
Det är väl en 2 timmars resa enkelväg i endera riktningen. 2 timmar dit, 2 timmar uppkörning, 2 timmar hem = min 6 h ' säg 1200 kr/h i hyra = 7200 kr + uppkörning på 1650, dvs runt 9000 kr bara för en uppkörning. En missad uppkörning == > kostnad på ca 18000 kr bara i uppkörningar... och som lök på laxen, denna kostnad är givetvis inte avdragsgill, så det denne måste dra in minst 25000 kr bara för de här kostnaderna... :bira:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#28 » 19:55:16, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1986 togs följande MC handhavandetest bort:
- vipp brädan
- plankan
...det var en tredje sak också...kommer inte på i skrivande stund vad det var.

Plankan ersattes med ett sträck, eller dubbla sträck på backen. Krypkörning 20m på minst 20sek om jag minns rätt.
Vipp brädan togs bort helt.
Garagevändningen ändrades till max styrutslag minus 10cm.
Minns inte om man fick välja eller alternera mellan att stå på pedalerna och sitta på sadeln; under 90-talet ändrades till att man -inte- fick stå, bara sitta, och garagevändningen ändrades från minus 10cm till plus 10cm (vilket gör den löjligt enkel).

Vagt minne:
Jo! Var det inte något med hård inbromsning till helt stillastående utan att få sätta ned fötterna på 10sek eller nått sånt?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#29 » 20:28:36, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofan. Ja på den tiden var inte jag med så eg kan jag inte säga något om dom övningarna.

Dom särskilda manöverproven verkar överlag att bli lättare och det läggs mindre fokus på sådant.
Själv tror jag det är rätt väg att gå, ett c kort ex som innehas av någon som inte kan backa mot kaj eller planera körning är inte välkommen på ett företag. Samtidigt är det eget ansvar att lära sig det som behövs för yrket. Sådant sker genom övning praktik anställning eller hur det nu läggs upp. Att få med det på en uppkörning för behörigheten är inte rätt väg att gå tycker jag. Finns säkert dom som tycker annat:)

Dessutom lägger jag inget större värde på om en bilist kan manövrera sig perfekt in i en fickparkering utan mkt mer energi läggs på ett säkert körsätt och ett sunt tänkande. Även om någon som manövrar perfekt är rolig att åka med.

Därför håller jag inte riktigt med dig Ang påståendet att ett mc kort ska vara så mkt bättre än något annat. Att lägga fokus på just sådana färdigheter tror jag är att lura sig själv om vad som faktiskt är viktigt..

Jag är ex förespråkare av att ta bort villkoret automat om man väljer köra upp med automat. Istället lägga det på ett föraransvar. Fy!! Kommer många nu att läsa men likadant är det ju nu med storlek på bil, släpvagn etc. Samma dag som du kört upp får du hyra en 20 kubik lätt lastbil på OK och styra iväg på långresa. Eller lasta in kompisgänget i en minibuss. Eller köra till sthlm trots att du endast kört bil på en veckas intensivutbildning i Sveg.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ivar Risslén

#30 » 20:34:38, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte något med hastigheten och inbromsning som ändrades också. Serpentin körningen ändrades så att det blev bara i en riktning från att ha varit åt båda hållen tidigare. Den skulle ju avslutas med en kraftig inbromsning inom ett visst område.De som körde försiktigt klarade inte provet utan måste nästan ha anlag för buskörning. Det var fler än en som ansåg att det hade varit lättare uppkörning för CE än den för A.

:back_to: Det bästa för att få bukt med de långa köerna är att de som misslyckas på första försöket får vänta i en månad innan nästa försök. Misslyckas de igen så får de vänta 2 månader innan nästa försök. Då skulle många lycksökare försvinna. De skulle nog öva lite mera för att vara säkrare på att klara provet.

Ps. Det kom ett inlägg medan jag skrev det här. Varför det blev så avancerat prov för MC var för att få ner olycks talen något och det lyckades. Samt att det satsades på frivillig fortbildning av mc-åkarna själva.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se