Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Trafikverket, vilken värdelös anstalt det är.

46 inlägg • Sida 3 av 4
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

jonnordvall

#31 » 20:40:35, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha.

Det finns redan nu något som kallas förstagångsföreträde. För dom som inte gjort provet någon gång.
Sedan är du garanterad ett nytt försök om du missat på någon del inom två månader. Men ofta hinns det med flera försök på dom två månaderna. Iaf inom bil.

Jag tror dock fortfarande att det går att boka genom en trafikskola och ha betydligt kortare väntetider ön det som qqq kommer fram till men kan tyvärr inte kolla på mitt eget personnummer då mitt körkortstillstånd gått ut för ce. Ska se om jag kan kolla på någon kompis som kanske vågar låta mig låna hans personnummer:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



qqq (trådstartaren)

#32 » 21:47:53, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var fullkomliga idiotkrav på A kort på tidigt 80-tal. Tidningen "wheels" tror jag det var, (eller var det colorod) som visade att det inte ens gick att leda runt exv en hd på det där slalomprovet, och om jag minns rätt inte heller att leda runt mc-en i "garagesvängen". Det var endast möjligt att klara av proven med en crosscykel.
För något år sedan ändrades mc kraven då det visar sig att kvinnor torskar oftare än killar. Ja då går det minsann att ändra på kraven.
För ½ dussin år eller så, såg jag någon olycksstatistik på mc kopplat till ålder. Ja de här 20 åriga stjärnförarna som hade visat så duktiga på div apkonsttester, låg skyhögt över de här 50+arna som fick A kortet gratis i samband med B kortet (= tagit kortet före ca 1976).

ska de göra något olycksstatistiken, jaga fyllon, knarkare och körkortslösa pundare som sk-ter i allt i trafiken.

https://www.sydsvenskan.se/2006-10-22/u ... i-trafiken

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#33 » 22:26:07, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sket sig när jag försökte kolla. Även på kompisen gick det inte så bra. Ser ju bara teoriprov å ingen körning på varken bil eller släp.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#34 » 00:51:11, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte blanda päron och äpplen nu :lmao:

Kraven var som qqq påpekar, fullständigt orimliga. -Få- kvinnor klarade dem, å då är de helt fel lagda!

Skilj på körskicklighetskrav och trafikskicklighetskrav.
Skulle man lägga in "splitt vision" tester så skulle lätt mer än 90% av -samtliga- trafikanter bli av med sina körkort!
Lägger man sedan till förmåga att förutse och planera sin körväg och att hantera det oförutserbara, då åker lätt 90% till av dem som blev kvar...
Ska man sedan dessutom lägga in omdöme, hänsyn, etik, moral, sunt förnuft, självkontroll, osv etc (som har med körsäkert beteende att göra)... då åker säkert 90% till bort! :skratta3:

Ser vi nu bara till handhavandekravet som gäller för MC, än idag, jmf med bil, så skulle idag ca 90% av de som får (notera ordvalet) B kort aldrig ens komma i fråga om att få köra upp för B ens... Så höga är kraven på handhavande av mc för att få ta ut den i trafiken, jmf med handhavande av bil...
Rätt eller fel?
Ointressant.
Skall man se till rätt och fel, då vill jag se fysiologiska tester och psykologiska tester som kan sålla bort dem som blir uppenbara faror, ss de som saknar förmågan att ta in händelser i perifiering, de som inte kan stoppa sina affekt reaktioner, osv - men sådan tester är självklart inte alls populära... (...klarar man nog inte ens själv så... ooops...)

Givetvis borde det vara fri jakt på "Tail Gaiters" (bakvagnssniffare?) !... och annat okynne som 4-eyes eller multi-Eyes (bländande strålkastare)... osv mm
För å återvända till körkortsproverna - säkerheteskontrollen för MC jmf med Bil vi uppkörning är också milsvidd i skillnad. Skulle B kort ha samma krav så skulle säkert 70% falla bort pga avsaknad av tillräcklig intelligens för att klara av examen...(baserat på vad man ser folk köra med och uppträda med på verkstad och besiktning)...

Sålde en VW buss på afrika för 15 år sedan. Det som trafikverket, då Vägverket, sysslade med vad odold rasism på häpnadsväckade nivå. Man vägrade acceptera ägarbyte pga köparens namn! (Att köparen hade samma förnamn som jag gjorde beteende än mer -komiskt- samtidigt som det ytterligare skärpte och vässade avslöjandet om rent rasistiskt beslut! ...slutade dock bra, mkt bra, DO hade ett finger med i spelet ;-) )
Både företag och myndigheter -blir- "värdelösa" när de blir för stora (dvs avståndet mellan ledning och kundkontakt blir för långt) :coffee:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#35 » 01:30:17, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi tycker väl helt enkelt olika:)
Min uppfattning är nog att kraven på mc både gällande manöverering säkerhetskontroll och "körförmåga" inte är ett dugg svårare än något annat körkort. Säkerhetskontrollen på mc var ju hur basic som helst då jag skaffade kortet för snart 15 år sedan. Hur det var innan har jag dock ingen aning om.
Jag är högst normalbegåvad vad gäller intelligens och att lära mig nya saker. Ser mig inte som smartare än medesvenssonl men tyckte ändå inte mc var svårare än något annat körkort.
Tror att man är på djupt vatten om man säger att ett mc kort gör att man hanterar trafik bättre än 97 procent av resterande befolkning:)

Nå. Synd för ts att väntetiderna är långa. Enda jag lyckades få fram via företqgsbokning var tid för teoriprov för c och det låg några veckor fram. Tyvärr inte tillgång till något personnummer med c kort och giltigt körkortstillstånd för ce så jag kommer inte till någon hjälp.
Lycka till med ditt körkort
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#36 » 01:31:24, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vägverket strulade med ditt ägarbyte. Men det är inte trafikverket idag som sköter ägarbyten etc.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg

#37 » 11:29:26, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj ... då är kraven sänkta, ordentligt.
1986 är många år före 2003 (du skrev 15 år)...

Får jag välja krav, så väljer jag lämplighet och omdöme; körskicklighet är något som var och en får öva själva, och vissa moment inom A-kortet "lurar" föraren till dumma och onödiga risktaganden.

Att de som ska ta korten idag får absurda väntetider är tråkigt och kontraproduktivt !
Så få uppkörningstillfällen för C och D samt E i kombination?! När marknaden -skriker- efter chaufförer?! ...dags för "ledningen" att sätta ned foten mot verket!

Vi får väl hoppas att trådar som denna studeras noga av myndigheten och att den tar till sig kritiken, och råden :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#38 » 12:12:29, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart det kan ha varit svårare tidigare:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ivar Risslén

#39 » 14:28:09, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan fråga sig varför det skriks efter så många olika yrkesgrupper. Kan det bero på att AMU har skrotats och ersatts med att man själv ska bekosta utbildningen hos en vinstdrivande skola. När jag slutade skolan på -70-talet så fick man höra att man nog skulle bli tvingad att byta yrke 4-5 gånger innan pension. Då fanns det möjlighet att byta yrke utan att skuldsätta sig upp över öronen. Då fick du ett belopp som motsvarade a-kassa att leva p och en skola som hade vana av att utbilda vuxna människor. Fattades det många personer inom en yrkesgrupp så startades det brist yrkesutbildningar. Vem vill byta yrke nu och tvingas skuldsätta sig och kanske få lägre lön än den tidigare sysselsättningen.

PS. Lite tillbaks till varför det är svårare att få tider för uppkörning. Det har är mina personliga antaganden. Det ska sänkas kostnader över allt och då är det lätt att minska antalet inspektörer och visa på att man har sänkt kostnaderna inom verket. Det är samma som att aktiekursen går upp när de sparkas arbetare. Man säljer kon för att den kostar i mat.DS.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#40 » 14:34:20, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Examen skall motsvara rimligt användarkrav.
Kravet fram till 1985 var snarast att man både vare enduro-förare och trial-förare, samt hade goda kunskaper i motorcross och roadracing...
Kraven var på fel fokus helt klart. De -var- satta så högt att kvinnor knappt klarade dem!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#41 » 15:44:12, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag tog mitt A-kort 1983 så måste jag alltså vara en mycket duktig förare, det tackar vi för!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#42 » 16:15:33, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja QV_ - de som tog A (fanns ju bara en nivå dessutom på den tiden, den andra hette väl 125cc eller nått sånt); var -riktigt- skickliga mc-förare!
Det är verkligen hatten av för er som tog A kort under den värsta A-kort epoken :buga:

SMC har gjort underverk med att förbättra (konstruktiva och positiva förändringar) genom åren; bl.a. så fick de igenom mc som småväxta, ff.a. kvinnor, skulle kunna hantera. Kom väl kring 2000-2006 ngt?
Garagevändningen är mycket mer rimlig idag, även om det är ett korkat prov i sig.
Hård inbromsning borde även vara 110km/h... inte bara 50-70-90. Det blir riktigt otäckt redan vid 110... borde vara med eftersom farten på vägarna är som den är...
Inbromsning med undanmanöver borde vara obligatoriskt för B-kort också!

1986-89(?) var det garagevändningen som slog ut de flesta (se'n ändrades -10cm till +10cm), där innan var det vipp-brädan och plankan... när man gränslar endera så får man smaka asfalt!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#43 » 16:20:48, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog A våren 1980 kan inte minnas att det var några konstigheter med uppkörningen .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

qqq (trådstartaren)

#44 » 00:27:56, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Examen skall motsvara rimligt användarkrav.
Kravet fram till 1985 var snarast att man både vare enduro-förare och trial-förare, samt hade goda kunskaper i motorcross och roadracing...
Kraven var på fel fokus helt klart. De -var- satta så högt att kvinnor knappt klarade dem!

Jag håller med. Jag säger inget om bromsprovet, för det är verkligen en realistisk övning för mc-föraren kan verkligen behöva göra en hård bromsning om exv en bil kör ut på en huvudled utan att se sig för. Jag säger inte heller direkt något om en slalomövning om konerna sitter på realistiska avstånd. Man ska komma ihåg att de som tar mc-kort inte har tänkt sig bli cirkusförare eller trialakrobater.

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

63an

#45 » 01:09:35, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en bekant/kompis ett tag som fixat kk. på mc. Köpte 1 Blue fighter 150cc de gick ju som fan, nå de var på vintern å vi for ut en sväng på EM Han hade lite underliga fasoner för sej som alltjämt skulle han köra först cykeln var spillans ny å så klart satt han jämt å tittade åt sidan ett mönster som följde med hela karriären...den här ggn. kör han på en kärring som gick med spark precis under en gatlykta de var faktiskt rätt mörkt allt slutade väl den ggn. Senare börjar olyckorna ramla in en efter en, alltid satt han å glodde åt sidan å så small det han bröt nog närmare 100 ställen i kroppen skulderblad osv. men slutklämmen blev en "sista April" då har han tjejen med på 650 gold star å ser en mc med lyse på en 2km raksträcka komma mot allt tydde på kollision så på nått vis fick han cykel över diket å kom upp 50m från vägen där fick han benet knäckt under höger knäled å tjejen blev lindrigare skadad ! Kuriosa var att den andra knutten kör på honom ute på åkern lasarettet å lappa igen men då började sjukhuscirkusen han fick kapa å kapa ovanför knät då läkte såret, ja då blev de protes å elände men de gav så massor morfin att han blev missbrukare å invalid som han nu var så skulle han återanpassas med utbildning osv. Jag hade slutat åka tillsammans med han för jämt blev de nått galet men självrannsakan fanns inte nån ggn. Vad jag egentligen vill påpeka med detta är att vissa är ohjälpligt opassande att framföra fordon när de bara fungerar ibland i trafiken å den perioden var inte vägarna överansträngda mer än på Kungsgatan i stan Men ingen bilskollärare/besiktningsman avslöjar detta för vid proven är de skärpta å teorin alltid full poäng! De är helt annorlunda än normala människor! Fanns flera grabbar som körde ihjäl sej bara för att de skulle köra först för de hade störst mc å kommer man grusvägar där man inte vart för då kan de gå för fort med döden som avlösare å de gör ju inget i sej men de oskyldiga blir offer också
Idag gäller att ha koll så långt framåt som möjligt å backspeglarna när de är så intensiv oreda på vägarna inte minst i rondellerna! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se