Även om skåpet jag har ska igång så tittar jag lite nu och då på vad som finns på marknaden.
Det jag slås över är hur vansinnigt det är ställt med förhållandet mellan volym och vikt - ju större skåp desto mindre vikt få de lasta. Senaste jag så var en Boxer med aluflak stort alu-flak och bakgavellyft som får lasta 690 kg! Vad ska de ha liften till tro.
Expertens lastvikt är ingt att skryta med heller, men skåpet är inte så stort, två pallplatser. En pallplats i vikt borde vara rimligt på en lätt lastbil dvs 1500 kg. Vill gärna ha rejäl släpvagnsvikt, redan några plyfaskivor blir fort överlast, 3000 som minst på BE-kort.
Blir att titta på det där med mellantung lastbil - men vad kostar det att hålla i drift tro.
Ett allternativ är en bra dragbil och räkna med att ha så att säga jobbet lastat i släp. De som bestämmer har den åsikten vad det verkar att kunden är gjord av pengar så det är väl bara att beställa transport - hej och hå, det kommer när det kommer tills dess får vi dricka kaffe.