Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Löjje över lastvikter mm

50 inlägg • Sida 1 av 4
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Ptr (trådstartaren)

#1 » 02:43:04, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om skåpet jag har ska igång så tittar jag lite nu och då på vad som finns på marknaden.

Det jag slås över är hur vansinnigt det är ställt med förhållandet mellan volym och vikt - ju större skåp desto mindre vikt få de lasta. Senaste jag så var en Boxer med aluflak stort alu-flak och bakgavellyft som får lasta 690 kg! Vad ska de ha liften till tro.

Expertens lastvikt är ingt att skryta med heller, men skåpet är inte så stort, två pallplatser. En pallplats i vikt borde vara rimligt på en lätt lastbil dvs 1500 kg. Vill gärna ha rejäl släpvagnsvikt, redan några plyfaskivor blir fort överlast, 3000 som minst på BE-kort.
Blir att titta på det där med mellantung lastbil - men vad kostar det att hålla i drift tro.

Ett allternativ är en bra dragbil och räkna med att ha så att säga jobbet lastat i släp. De som bestämmer har den åsikten vad det verkar att kunden är gjord av pengar så det är väl bara att beställa transport - hej och hå, det kommer när det kommer tills dess får vi dricka kaffe.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



QV_

#2 » 10:13:57, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snickare jag pratade med för många år sedan övergav tunga släp på grund av all service. Bara obromsade och åka två gånger istället.

Nu vet jag inte vad du bygger/arbetar med men hämtar man material för fm och får resten av dagarnas material utkört, samt utställt med kran så har man ju besparat kroppen en del tunga lyft också. Men det är något sjukt med hyrsläp. Stora, rymliga, låg totalvikt = vad skall man då last i dom lagligt?

För 15 år sedan var jag rätt obstinat i en väskaffär. Jag ville ha en kabinväska att ta med på flyget.
Vikterna som var godkända då var 5 eller 8 kg beroende på flygbolag.
Så försäljaren kom fram med en väska, jag frågade efter en våg.
Säljaren så ut som ett frågetecken men kom tillbaka med en fiskevåg efter att jag tjatat en stund.
Vikt på väskan var 4,5 kg. Mitt kommentar om väskan var att "de dära ½kg jag får ner i denna väskan kan jag lika gärna bära i en plastpåse"
Vid det här laget hade säljaren börjat tröttna på mig och svarade att de aldrig kontrollerar vikten på handbaggaget. Det var då de. Nu gör de det och min kabinväska är fortfarande för tung med sina 2,7kg. Fast vill man ha 2 hjul och stabilt ytterhölje så kostar det vikt. Man åker ju tåg också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Alrik

#3 » 12:15:07, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att en del långtidshyr släpkärror där allt ingår. Byts bromsar före varje besiktning osv.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ptr (trådstartaren)

#4 » 16:21:43, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Service och underhåll på vanliga bilkärror är väl inget att oroa sig för. Men vill inte fara runt med överlass.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Towil

#5 » 16:40:29, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det gjort för B kort så blir det inte mycket last.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alrik

#6 » 17:39:41, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Service och underhåll på vanliga bilkärror är väl inget att oroa sig för. Men vill inte fara runt med överlass.


Gissar att du är snickare/murare?

Håll dig under 12ton och ingen draganordning på lastbil så har du ingen vägtrafikavgift. Årsskatt på 3-4k, försäkring på snarlikt. Drar troligen 2-3 liter milen. Finns fräscha mindre FL6:or eller mindre mercedes.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ptr (trådstartaren)

#7 » 18:34:06, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men är det inte under tolv ton tågvikt?

Såg nåt ekipage på 4,8 ton med 3,5 ton kärra - såg tevligt ut men säkert för många pengar.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Alrik

#8 » 18:50:44, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ptr (trådstartaren)

#9 » 20:11:29, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De skriver om lastbilar - så bara totalvikten är under sju ton så får man hänga på vad som är tilllåtet efter i övrigt då?
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr (trådstartaren)

#10 » 20:13:25, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast varför görs inte små skåpbilar med rimliga vikter? Borde närapå vara intressant för varenda hantverkare, så stor skillnad blir det inte i skatt.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Nickebonne

#11 » 20:59:31, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar på släp och ett alternativ är ett bromsat 1500 kg totalvikt, rätt o riktigt. Dock klent o kräver besiktning.
Ett alternativ är ett EU-släp med boggi... lastar 500 kg men tål kanske 1500... obromsat o ingen besiktning.
De tre-fyra gånger om året som det blir övervikt får man hoppas att man inte blir stoppad o tänka på att det är obromsat dvs köra med förnuft...
Vettigt eller idiotiskt?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

jonnordvall

#12 » 21:17:06, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bes slipper du väl inte ifrån på obromsade
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#13 » 21:34:56, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man slipper ifrån besiktning på ett obromsat släp om det är oregistrerat och klassat som efterfordon (alltså som t ex en primitiv båttrailer, eller byggbarack eller vedmaskin som är försedd med dragstång och hjul). Men det innebär ju max 20 (eller 30?) km/h.

Om man tänker sig att använda släpet med tung last i dåligt väglag, så säger självbevarelsedriften att man bör undvika obromsat. Tänk också på att dragbilen har mycket lägre tillåten släpvagnsvikt för obromsat än för bromsat släp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#14 » 21:36:59, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak med lastbilar är ju C kort.
En lastbil får bara dra 750 kg på C kort
släp på 1 ton efter lastbil kräver CE
C kort kräver läkarundersökning vart 5 år från 45? eller 50
Men detta förmodar jag att du har koll på eftersom du verkar ha CE kort


Vad jag vet så blir 50% överlast direkt till domstol. grov vårdlöshet kanske?
Så ett 500 släp bör då inte lastas mer än 700 kg för att "bara" få böter ifall de stoppar en.

Obromsade kärror som håller för 1500 kg har dom verkligen 500 kg lastvikt kvar.
Min har en vikt på 210 med 750 axel som bara håller för 750.
Den går att beställa med 1000 axel, men dessa är ju tyngre.
Man bör då även byta fälgar och dessa är snortunga jämfört med 750 fälgarna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#15 » 21:40:19, 06-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man slipper ifrån besiktning på ett obromsat släp om det är oregistrerat och klassat som efterfordon (alltså som t ex en primitiv båttrailer, eller byggbarack eller vedmaskin som är försedd med dragstång och hjul). Men det innebär ju max 20 (eller 30?) km/h.


Ett tomt flak som det är på en släpkärra kan aldrig bli ett efterfordon. Det är bara en våt dröm hos bilägaren.
Ett efterfordon skall vara permanent gjort för ett jobb. Ex frakta en båt vara en vedmaskin, byggbarack .
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se