Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Köra buss med endast B-kort. Hur!?

15 inlägg • Sida 1 av 1
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

roddjer (trådstartaren)

#1 » 17:11:44, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Höll på att svälja tuggummit en kväll när slösurfade på lite "fynd"-sidor. - :vissla:

Hittade den här. Hur är detta möjligt? Hur definierar man vad som är buss och inte?


Bild

Fordon du får köra

B - 18 år
(21 år för trehjulig MC över 15 kW)
1. Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton, och

Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.


Skulle den här mackapären kunna gå som personbil? - :huh:

Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. Lätt lastbil har en totalvikt på högst 3,5 ton.

Buss
Körkort för buss


Tjänstevikt nästan 14 ton! Jag läser 3,5 ton lite här och var. Vad är det jag missar?

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



raggsockan

#2 » 17:25:39, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

du får köra en buss på b kort om du har tagit körkortet före ett visst år samt att bussen får bara ha ett visst antal säten och passagerare

mao
du får inte köra en vanlig buss me 50 pers på b kort
bla
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Jimmy Nilsson

#3 » 17:30:11, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en specialare för att blidka EU. Gäller främst husbilar,Orkesterbussar.Hästbilar. Grundregeln är mer boyta än lastutrymme och max 7 passagerare. Där det blir intressant är ingen färdskrivare eller fartspärr behövs. Dvs de får hålla 120.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

lellemars

#4 » 17:33:32, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

johaniskogen

#5 » 18:14:59, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

B kort taget före - 96 ger en hel del fördelar
Senast redigerad av johaniskogen 18:22:31, 08-05-2019, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

P-sson

#6 » 18:16:24, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men bara i Sverige inte i ex Tyskland.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

roddjer (trådstartaren)

#7 » 19:36:51, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
roddjer skrev:Övergångsregel
B (utfärdat före den 1 juli 1996)
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.

Den här som "tillåter" detta. Hmm.. märkligt. Tänker på vikt och axelavstånd och sånt. Inte som å kliva in i farsans gamla VW 1200 direkt...


Vet jag kolla lite förut på detta med körkort B kontra C. Många Amerikanska pickuper är C-reggade så det faller bort en del om man är köpsugen. C1'an skulle räcka för mig men tror inte jag får ta en sån behörighet. Det här med epilepsi ställer till en del... - :sad:

Tror inte det krävs C för denna men det var i pickup-letningen jag hitta den. Sååå... jefla... frän... - :dancing_geek:


Bild
Bild
Bild
Bild

En riktig brud- (eller kanske gubb-) magnet!! - :cool:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

ÅÄÖ

#8 » 20:24:49, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Personbil klass 2' ska det ju stå i regbeviset för att det ska funka! Och B obrutet sedan innan -96
Så tung 'buss' är inget som går oavsett antal platser
Konstaterat att även tungt släp får kopplas till OM man har tagit sitt BE före 2013 eller vad det var där...
(Funkade dock inte med släpvagnskalkylatorn när jag testade med den Scania skåpbil jag såg på blocket + lastbilssläp, då den inte tog bygelkoppling)

Och för att göra det än mer spännande så får man INTE köra tung PB2 med D/busskort utan det ska vara ett C då!

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

LeifAndersson

#9 » 21:30:03, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får alltså inte köra buss på B-kort. Utan den måste vara registrerad som personbil klass 2! Och det är i princip bara husbilsinredda fordon som kan bli registrerade så. Så buss eller tung lastbil får du inte köra!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

uppland2

#10 » 21:41:40, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:Men bara i Sverige inte i ex Tyskland.


Källa på det?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Stridis2

#11 » 22:06:16, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt god vän som varit i ljud- och ljusbranchen i 30+ år, samt har byggt och arbetat med turnébussar, berättade att man var tvungen att ha exakt lika många sängplatser som sittplatser. Oftast var man inte hjälpt av sängar i en turnébuss, men om sängarna råkade se precis ut som lagerhyllor gjorde inget, bara de hade madrasser och var bäddade när man besiktigade... :mrgreen:
Han berättade även en historia jag kommer ihåg om en nattur hem från Hannovermässan (?) i lånad turnébuss byggd på gammal automatväxlad stadsbuss. I bagaget hade man ett antal ton PA-anläggning som varit utställd där nere. På ett ställe var det mycket långa nerförsbackar. Trots att kompisen bromsade hårt och släppte för att kyla av bromsarna så blev dessa överhettade och slutade ta. Bussen går fortare och fortare och börjar komma ifatt en personbil. Han blinkar som en galning med helljuset och tutar, men först ville inte bilföraren öka hastigheten. Men till slut insåg bilföraren att det var nog bättre att svälja stoltheten än att få en många ton tung buss uppkörd i häcken. :mrgreen:
Busschauffören lyckades hålla bussen kvar på vägen tills det blev lite uppförsbackar och bussen stannade av sig själv. Men det tog ganska lång tid innan chauffören kunde fortsätta färden... :vissla:

Så, meningen med min ganska långa historia är att säga att man har i alla fall tidigare fått lov att köra "husbil" / tung buss i Tyskland med bara B-kort.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#12 » 23:20:21, 08-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklar vad mye oreda man kan åstadkomma med den här fjortontonnaren i hundratjugo knyck och ratta över i mötande körfält, tänkte på alla ovana Lupoägare i sina fina husbilar.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bygert

#13 » 11:56:30, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad det här handlar om är det som brukar kallas farfarsrättigheter. Har man en gång fått rätt att köra nåt så behåller man det så länge man har körkortet i behåll. Även om det i dag framstår som mindre klokt. De som körde upp året innan mig t ex fick ju MC på köpet med bil, alltså finns det idag åtskilliga gummor som får köra MC fast de inte varit i närheten av en. Man drar helt enkelt inte in såna rättigheter som att köra en personbilsregistrerad fd buss på vanligt B-kort, såna problem får lösas via att de som har rättigheten så småningom dör ut.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ttigheter/

2 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

nimrod_pro

#14 » 12:20:18, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Jäklar vad mye oreda man kan åstadkomma med den här fjortontonnaren i hundratjugo knyck och ratta över i mötande körfält, tänkte på alla ovana Lupoägare i sina fina husbilar.


Skulle inte välja husbil att semestra i med familjen iaf. Inte mycket som absorberar krockenergin när olyckan är framme.
https://youtu.be/JuNOarORALM

Finns ett längre inslag där de visar A-stolparna gjorda av glasfiberöverdraget trä. ..Jämför med en modernare personbil där den är gjord av flera lager stål och bland de starkaste delarna på bilen.

Samma anledning till att jag undviker åka buss, och om jag väl gör det anväder jag bälte! Bussolyckor slutar sällan lyckligt då folk skiter i bältet samt att bussars konstruktion med stor mängd fönsteryta inte bidrar till att stärka konstruktionen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#15 » 13:20:58, 09-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där är inte snällt att fronta med, kanske blir bättre inträngning i mötande körfält där båda åker 120 mot varandra ?

Nä fy för den lede.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se