Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningRegistrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Trafikförsäkrings krav på åkgräsklippare om du har drag

36 inlägg • Sida 1 av 3
I detta forum diskuteras registrering/bevis/dokument/besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

jon anders olsson (trådstartaren)

#1 » 15:00:28, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har upptäckt av en slump angående att man måste ha egen försäkring om man har drag på åkgräsklipparen, nästan så man funderar om aprilskämt, men så var det inte tyvärr...
jag har ringt runt lite får inte fram helt klara besked angående detta, har pratat med transportstyrelsen och försäkringsbolaget för min hemförsäkring samt Trafikförsäkrinsföreningen.

Som det verkar måste man alltså ha egen försäkring på åkgräsklipparen om man har drag, gäller även om du bara kör på din egna gräsmatta eller gård.
Sen kan man fundera vart gränsen går till drag, är den en "riktig" dragkrok eller den lilla öglan som brukar sitta original på nya "hemma åkgräsklippare" eller vadå? ingen kan svara på detta, finns inget domstolsbeslut på detta än tydligen.
Men Trafikförsäkrinsföreningen hävdar att man måste ha trafikförsäkring om du har drag på åkgräsklipparen.
https://www.tff.se/sv/Trafikforsakrings ... sklippare/

https://www.insplanet.com/forsakring/vi ... sklippare/

https://www.corren.se/nyheter/linkoping ... 09253.aspx

Sen kan ju vissa tänka att den försäkringen inte är så dyr, ringde själv upp och kollade och bara trafikförsäkring skulle kosta ca 1200kr, min Holder betalar jag ca 600kr för helförsäkring.

Mitt försäkringsbolag hade dock inga synpunkter i hemförsäkringen om att man hade drag på åkgräsklipparen, dvs hemförsäkringen täcker själva klipparen i sig, men sen är det ju fortfarande så att man ska ha trafikförsäkring också om man har drag :screwy:

Nån annan som har information eller vet nåt om detta?
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



uppland2

#2 » 15:19:59, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafikskadelag (1975:1410)
Inledande bestämmelser
1 §
Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. SFS 2001:562

3 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

jon anders olsson (trådstartaren)

#3 » 16:51:36, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu mejlat Trafikförsäkringsföreningen angående detta, om att få svar vart denna lag finns skriven och vad som gäller.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Henrik_N

#4 » 19:26:16, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet bara att det kravet även gäller min batteridrivna ensilagetruck som jag fodrar djuren med, fast den aldrig befinner sig utanför lagårns väggar.
Men den går oförsäkrad, premien skulle utgöra drygt 10 % av hela lantbruksförsäkringens premie, hutlöst!
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

Nickebonne

#5 » 19:56:51, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även eltruckar o staplare som går inne i lager ska ha trafikförsäkring, handlar inte om trafik utan om personskador med dessa inblandade. Åkgräsklippare brukar välta för någon stackare som avlider varje år...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Mattias Petterson

#6 » 20:02:40, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Även eltruckar o staplare som går inne i lager ska ha trafikförsäkring, handlar inte om trafik utan om personskador med dessa inblandade. Åkgräsklippare brukar välta för någon stackare som avlider varje år...

Hjälper en trafikförsäkring mot dödsfall? :huh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Nickebonne

#7 » 20:09:32, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
Nickebonne skrev:Även eltruckar o staplare som går inne i lager ska ha trafikförsäkring, handlar inte om trafik utan om personskador med dessa inblandade. Åkgräsklippare brukar välta för någon stackare som avlider varje år...

Hjälper en trafikförsäkring mot dödsfall? :huh:


De betalar ut en slant till spade o kista, det är det du är med o betalar till.
Överlever du o blir invalid blir det riktigt dyrt för försäkringsbolaget.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

jon anders olsson (trådstartaren)

#8 » 20:59:19, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ensilagetruck är väl till för att frakta "material/mat" och då blir det en annan regel om försäkring lagmässigt gämfört med åkgräsklippare som jag fattar det rätt :klia: olyckor kan ju hända på allt, men för hemmaredskap som motorsåg, trimmer gräsklippare mm så går det på hemförsäkringen, men det konstiga här är ju som sagt att man verkar behöva egen försäkring om gräsklipparen har dragfunktion.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Åsa-Nisse

#9 » 09:04:33, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag läser paragraferna i inlägg #2 så är det inte frågan om det finns drag eller inte. Frågan är om det är kopplat något annat fordon efter. Kör du åkgräsklippare och bara klipper gräs så behövs ingen trafikförsäkring.
Senast redigerad av Åsa-Nisse 19:03:17, 15-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

jon anders olsson (trådstartaren)

#10 » 09:27:25, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, man kan tolka på många sätt, men är exempelvis en gräsmatteluftare ett fordon? för mig är det ett redskap/tillbehör, och Trafikförsäkringsföreningen påstår ju att det är draget det hänger på om man ska ha trafikförsäkring eller ej, så det är en väldig osäkerhet här :grin:
Dom ska iallafall kontakta mig angående detta, ska bli intressant :
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Åsa-Nisse

#11 » 13:15:07, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopierat från trafikskadelagens inledning:
Inledande bestämmelser
1 §
Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvudsakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. SFS 2001:562
Här framgår det ju väldigt tydligt anser jag. De tre punkterna omfattas INTE av lagen. 1= motordrivna handgräsklippare, Järnhäst osv. 2. Inom inhägnat tävlingsområde. 3 Vikt < 2000kg klarar åkgräsklippare i de flesta fall. Dessa exempel omfattas INTE av trafikskadelagen oavsett om de har drag eller inte.
Däremot om du har en större klippare som väger över 2000kg så gäller lagen och trafikförsäkring kräves.
Frågan om drag gäller när du kopplar ett släp till t.ex en bil eller den store tunge klipparen. Släpet behöver inte vara trafikförsäkrat utan det följer bilens trafikförsäkring när du genat för mycket och skrapat grannens bil med släpet. Då har du trafikförsäkring på bilen, som gäller för fordonskombinationen i dess helhet inklusive släpet.
Hoppas di lärde kan komma med samma förklaring.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Bygert

#12 » 17:26:32, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slängt ett öga i proppen bakom bestämmelsen i trafikskadelagen. Syftet med den ändring som gjorts är att man ville komma åt att man hej vilt byggde om fordon och sen hävdade att de var motorredskap. Typ sätta en kran på en lastbil och sen tycka att man inte behöver bry sig om alla tråkiga regler som normalt följer med en lastbil. Däremot är det klart utsagt att man inte avsett nåt totalt förbud mot transport av gods och personer. Snarare pekar man mot att man ska se vad fordonet verkligen har för huvudsakligt användningsområde. Har man ett drag på gräsklipparen och nån gång drar en lövkärra så är det ändå fortfarande huvudsakligen en gräsklippare som används som ett arbetsredskap. Hänger man av klippaggregatet och transporterar ut grus på ett bygge så är det rätt kört att försöka komma undan registrering, försäkring och annat i den stilen.

Nej man ska inte behöva trafikförsäkring på gräsklipparen bara för att den har ett drag. Det är mer vad hur man använder den i det stora hela som är avgörande. Sen kanske man vill ha en försäkring i alla fall om man vill vara garderad, trafikförsäkring kan ha sina poänger den gången nåt går galet.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Ptr

#13 » 19:03:46, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på skogsmaskinen och eldsvådan som tydligen skulle gå på trafikförsäkringen då det var ett fordon som ställt till det.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Åsa-Nisse

#14 » 19:07:24, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik_N skrev:Vet bara att det kravet även gäller min batteridrivna ensilagetruck som jag fodrar djuren med, fast den aldrig befinner sig utanför lagårns väggar.
Men den går oförsäkrad, premien skulle utgöra drygt 10 % av hela lantbruksförsäkringens premie, hutlöst!


Åker du på den och den väger mer än 2 ton så ska du ha trafikförsäkring. Annars inte!
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Åsa-Nisse

#15 » 19:08:47, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Tänkte på skogsmaskinen och eldsvådan som tydligen skulle gå på trafikförsäkringen då det var ett fordon som ställt till det.


Japp. Ett motorredskap som väger mer än 2 ton.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Registrering, besiktning, fordonsbestämmelser, maskinlagar, paragrafer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se