Sida 1 av 2

Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 19:55:34, 12-08-2019
av skogsgurra
Kvinnan i mitt liv har en nästan sprillans ny liten Nissan Juke. Köpt för precis tre år sedan och körd lite drygt 3700 mil. Vi kallar den "Grodan" eftersom den har såna där utstående grodögon uppe på sidorna. Första besiktningen var idag.

Hon kom hem och var lite lessen. Ett snyggt rött märke på lappen - reklam för den lokala bilverkstaden. trodde jag. Nej, underkänd vid besiktningen visade det sig. Så här ser det ut:


Bild

Jag förstår inte så mycket av högteknologi. Så jag undrar vad detta betyder.

Förhistorien är att hon kom hem från byte till sommardäck i maj och berättade att det hade blivit konstiga ljud när hon svänger höger. Jag satte mig väl i så småningom och det enda jag hörde var att det skrapade lite från rostiga bromsskivor. Jag "bromsade bort" ljudet och berättade om "gumkörning" och att det kan vara bra att trampa lite hårdare. Vet inte om det gick fram riktigt men hon lovade att göra det.

Hon pratade med sin favorit på verkstan (där hon hade köpt grodan) och det första de frågade var om hon hade bytt däck? Jo, det hade hon. Det hade väll så gott som alla i början av maj. Så frågan kändes lite konstig. Och nog ska man väl kunna få däck bytta (på The Local Rubber Shop, inga amatörer) utan att få körförbud några månader senare?

Vad är det som är så speciellt med Nissan Juke. Förutom utseendet? Är detta ett känt fenomen?

Hon köpte den här lilla bilen för att den var så pass ful att hon tyckte synd om den. Jo, så är det. Faktiskt. Då börjar jag ju undra om det var av samma skäl som hon tyckte att jag skulle flytta in hos henne när jag var på jobb i Oxelösund för länge sedan? För att hon tyckte synd om mig för att jag var så ful?

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 20:04:15, 12-08-2019
av igelkottar
Bromsskivorna fram behöver bytas.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 20:08:30, 12-08-2019
av magloman
Exakt sen byter man beläggen samtidigt.
Kostar till en vanlig bil ett par tusen plus ett par timmars arbete. Vanliga slitgrejer så inget ovanligt.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 20:11:17, 12-08-2019
av LeifAndersson
Den har helt enkelt rostskadade bromsskivor. Även bromsvärdena fram indikerar att något är fel. Så byt bromsskivor och besikta om bilen inom en månad så är allt frid och fröjd! :thumme:

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 20:24:59, 12-08-2019
av skogsgurra
Tack. Ja, det är ju ganska klart.
Men efter tre år? Hon har haft många bilar tidigare men just detta har aldrig hänt. Därför undrar jag om det är ett känt fenomen på Nissan Juke.
Och varför frågade man på märkesverkstaden om hon hade bytt däck nyligen?
För mig känns det som det är nåt speciellt med de här bilarna.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 20:52:05, 12-08-2019
av magloman
har aldrig sett dom däringa men juke rimmar ju på puke ;-)

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 21:22:41, 12-08-2019
av LeifAndersson
Små lätta bilar har generellt mer problem med rostskadade skivor. Trummor funkar bättre på lätta bilar, då i synnerhet vid "tantkörning"! Men använder man bromsarna ordentligt så rostar inte skivorna på någon bil, på en väl använd skiva så fäster ingen rost. Att "bromsa till" en redan rostskadad skiva har liten effekt, har rosten en gång etablerat sig är slutet nära för skivan. Möjligen svarvning av skivan kan återställa funktionen, men normalt är det byte som gäller när rosten en gång etablerat sig.
På en bil som frugan kört, gäller både lastbil och personbil så blir det ingen rost på bromsarna, hon bromsar alltid sent och hårt! På fordon hon hanterar byts aldrig skivor eller trummor, men friktionsbelägg förbrukar hon mer än andra. Men totalt sett har hon låg kostnad på bromsunderhåll. Däremot är man livrädd när man åker med henne och sitter nästan och bromsar själv när man sitter bredvid. Men hon brukar få stopp nästan jämt. Vi andra bromsar tidigt eller före en utförsbacke, hon ökar normalt farten när hon låter fordonet rulla utför för att lägga på en tvärnit när det blir absolut nödvändigt! Men inga rostskador eller kärvande bromsar på hennes fordon! Så bromsa mer och hårdare så slipper ni rostskadade skivor! :thumme:

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 21:25:26, 12-08-2019
av Orsa
En jobbet hämtade sonhustrun på Mercedes idag.
Ny mindre MB ca 1-2 år med garanti kvar. Vibrerar villigt och glatt från skeva skivor bak!
"Du får bromsa hårdare..." och "Du använder bromsarna för lite..."
"Nya skivor och belägg så slipper ni se oss här nåt mer", sa kollegan.
Vi får se hur det går, för de skulle börja lägga sin svindyra förgyllda verkstadstid på att MÄTA!! Vad nu det ska betyda? Att kastet är inom tolerans så attt du är nöjd fastän du inte vet det. Vibrerar det så det känns tydligt, så är det fel.
Och den signalen som man skickar verkar ju som en bra början till att skaffa en exakt missnöjd kund, tyckte vi vid eftermiddagsfikat.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 22:24:47, 12-08-2019
av LeifAndersson
När kartan och verkligheten skiljer sig åt är det klokt att låta verkligheten gälla! :thumme:

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 23:11:27, 12-08-2019
av Mikkel
skogsgurra skrev:Kvinnan i mitt liv har en nästan sprillans ny liten Nissan Juke…...Vi kallar den "Grodan" …...Hon köpte den här lilla bilen för att den var så pass ful att hon tyckte synd om den. Jo, så är det. Faktiskt. Då börjar jag ju undra om det var av samma skäl som hon tyckte att jag skulle flytta in hos henne när jag var på jobb i Oxelösund för länge sedan? För att hon tyckte synd om mig för att jag var så ful?


Nej nej ! Hon pussade på "Grodan" och vips så stod du där i dörren som hennes egen Prins ! :thumme:

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 00:07:27, 13-08-2019
av skogsgurra
Tack till alla!
Jag och Kvinnan har läst igenom alla svar. Mycket noggrannt.
Det var väldigt mycket effektivare än om jag skulle ha försökt förklara. Mig tror hon inte på, men grabbar som jobbar med maskiner - såna som svarat här - dom litar hon blint på.

Och så fick vi ett gott skratt också. Det där med Prinsen var det förlösande ordet.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 09:20:29, 13-08-2019
av Stefan1972
Fast det handlar inte enbart om hur hårt man bromsar utan man måste serva bromsarna varje år om man ska slippa det här. Det som händer är att det rostar i beläggens hållare och tränger då fast beläggen så de inte rör sig lika bra och då kommer rosten på skivorna snabbt. Visst blir det bättre om man bromsar mycket och hårt men rosten slipper man inte undan för det. Fixade en Hyundai igår som hade nåt oljud och det lät precis som en slitvarnare gick emot skivan. Kollade lite snabbt och noterade att jag bytte belägg fram på den för snart tre år sen. När jag byter belägg tar jag alltid bort hållarna och slipar ur rejält och grundar och målar och fettar in lite försiktigt bakom de rostfria glidplåtarna för att hålla rosten borta så mycket som möjligt men när jag rev beläggen igår så satt de nästan helt fast igen trots min behandling. Detta på typ tre år då. Olika bilar har olika hållare och dessa var ovanligt trånga från start men skulle man plocka bort belägg varje år vid tex hjulskifte och göra rent glidytor och hållare så skulle skivorna hålla mycket längre.

Samtidigt blir det inte bättre av att många verkstäder har ackord och att lägga ner sin själ i att det ska bli fint och bra förekommer ju inte. Skivbyte inkl belägg görs på snabbast möjliga tid och går bara beläggen dit så rengörs ingenting och allt är ju bra nåt år iallafall och sen antagligen lika igen. Det är ganska ofta man byter skivor och ser att de troligen inte är särskilt gamla.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 11:17:54, 13-08-2019
av Simnil
Nu bor jag ju så till att det inte saltas i onödan men jag tycker det låter som en saga att bromsskivor ska behöva bytas på en ny bil, jo tre år och mindre än 4k mil är nytt i mina ögon.

Normalt sett så tycker jag inte skivor brukar rosta alls sålänge inte oken fastnat, och har dom fastnat på "flytgejdrarna" före bilen gått 4k så skulle jag lämna in den på reklamation! Och har skivorna rostat bara på ena sidan så lutar det väl åt att oken sitter fast, eller?

Sen så kan jag avsluta med ett citat från far min när han blev förvånad och sur när bakbromsarna tagit slut på hans -85 Mercedes 240D som hade gått 60k mil; Hur i helvete kan något jag aldrig använder nötas upp???
(misstänker att om man slår upp motorbromsning i SAOL så är det en bild på farsan i någon gammal dieselrelik som illustration)

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 15:02:41, 13-08-2019
av Stefan1972
oken brukar komma senare om man ignorerar det mesta länge. Har bytt bromsar på tusentals bilar vid det här laget och är beläggen rörliga och allt annat rör sig och damasker och annat på oken är helt så är det sällan ok fastnar av sig själva. Det är ju oftast när det slutar röra sig och beläggen inte slits och oken står still det börjar rosta och kärva, Det fåniga med besiktningar är ju att de i huvudsak går på jämnheten i bromsar. Värdena i sig kan dala ganska så mycket innan nåt larmar. Tror aldrig jag ens sett en sån anmärkning att det helt enkelt är för dåliga värden utan oftast är det ju ojämnt.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 15:14:47, 13-08-2019
av Landmann
Hur gör man ett korrekt byte av skivor och belägg? Vad använder man för fett i glidpinnarna osv.? Ska det vara fett bakom/runt beläggen?