Sida 2 av 2

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 16:14:39, 13-08-2019
av torbjorn_forsman
Fett i glidpinnarna enligt biltillverkarens rekommendationer (se verkstadshandbok, antingen för aktuell bil eller för en bil av annat märke med samma sorts bromsok). Lita inte på vad gördetsjälvhandböcker eller bodknoddar i biltillbehörsbranschen rekommenderar.

Vanligtvis inget fett på baksidan av beläggen, det är en nödlösning för att slippa bromsskrik om beläggen är av olämplig kvalitet (det var vanligt att man var tvungen att ta till sådana lösningar för 30 år sedan då det var nytt med asbestfria bromsbelägg och underleverantörerna inte hade lärt sig att få fram bra kvaliteter utan asbest).
På glidytor mellan bromsbeläggens plåt och bromsoket kan det vara bra att smörja med något metallpulverhaltigt fett (eventuellt kopparpasta om man inte har något annat, annars hellre någon liknande aluminiumpulverhaltig pasta). Framför allt på gammaldags bromsok med stora anliggningsytor mellan belägg och ok.

Skrapa ren de där ytorna innan montering, och provmontera beläggen och kolla att de inte har minsta tendens att kärva i oket. Skrapa mer och fila ev av beläggens kortsidor om det behövs.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 16:39:13, 13-08-2019
av Orsa
Som dam får man kyssa många grodor innan man hittat sitt svin...

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 18:20:28, 13-08-2019
av 63an
"Keep going"! :thummar:

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 21:51:15, 13-08-2019
av Landmann
Som vanligt levererar du Torbjörn!
Du skulle kunna starta ett bilprogram tillsammans med Freddan, det skulle jag titta på.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 22:09:27, 13-08-2019
av rospigg
Jag ser den här filmen framför mina ögon:
Fjeddan skuttar runt i sin nymålade kuktröja, rosa hörlurar och håret kammat med en visp,
medan Torbjörn serverar kunskap och fakta i en aldrig sinande ström om det mesta som hemmamekanikern håller på med.
(jag menar absolut inget elakt med att jag presenterar "filmen från mitt huvud") :thummar:

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 22:11:52, 13-08-2019
av skogsgurra
Länk?
Vill gärna se!

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 22:29:20, 13-08-2019
av kimmen
Man ska aldrig använda fett av något slag på glidytan mellan kloss och ok, man ska dessutom skrapa bort färgen på kanten, alla detaljer monteras torrt och rent, utom kapslade detaljer
Varför:
Fett binder fukt och skit, när fettet/pastan är borta så sitter skiten kvar och binder fukten och klossen rostar fast

Färgen! Alla har säker sett rostbulor på sin gamla bil, dom kan bli ganska höga, rosten/oxiden utvidgar sig 16ggr har jag läst
Vad händer då när färgen sitter kvar mellan kloss och ok, jo, rosten kommer upp under färgen och klossen rostar/kilar fast, rostar säkert fortare om man dessutom lägger dit fett som binder fukten under färgen

Det här visste Volvo om och försökte förmedla till verkstäder, men motståndet var kompakt, det skulle vara fett sa "nästan" alla verkstäder

Prova nästa gång att montera klossen ren från färg och fett, låt vattnet från vägen spola bort skiten så att fukten inte binds inne

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 06:07:12, 14-08-2019
av RD350
Fettet ska aldrig hinna försvinna innan det kommer dit nytt.... Smörj upp en gång om året, lämpligen när vinterhjulen åker på. Keramikpasta på glidytorna och hjulcylinderfett till glidpinnarna. Glidytorna på oksadlarna kan man blästra och måla tunnt med grundfärg innan infettning.Det är ett kännt fenomen att bromsar rostar på nästan nya bilar innan de är uppsmorda. Däremot ska man vara försiktig med alla andra sorters fett än hjulcylinderfett mot gummidetaljer. Siliconfett går ochså bra, vilket Volvo rekomenderar.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 08:41:44, 14-08-2019
av Landmann
rospigg skrev:Jag ser den här filmen framför mina ögon:
Fjeddan skuttar runt i sin nymålade kuktröja, rosa hörlurar och håret kammat med en visp,
medan Torbjörn serverar kunskap och fakta i en aldrig sinande ström om det mesta som hemmamekanikern håller på med.
(jag menar absolut inget elakt med att jag presenterar "filmen från mitt huvud") :thummar:


Skulle vara riktigt kul och se!
Tänker någon blandning mellan roadkill och top gear. Dom åker norden runt och köper objekt hos maskinister som eg ska skrotas och fixar upp och kör hem.

Sorry offtopic

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 08:51:17, 14-08-2019
av Simnil
Stefan1972 skrev:oken brukar komma senare om man ignorerar det mesta länge. Har bytt bromsar på tusentals bilar vid det här laget och är beläggen rörliga och allt annat rör sig och damasker och annat på oken är helt så är det sällan ok fastnar av sig själva. Det är ju oftast när det slutar röra sig och beläggen inte slits och oken står still det börjar rosta och kärva, Det fåniga med besiktningar är ju att de i huvudsak går på jämnheten i bromsar. Värdena i sig kan dala ganska så mycket innan nåt larmar. Tror aldrig jag ens sett en sån anmärkning att det helt enkelt är för dåliga värden utan oftast är det ju ojämnt.



Nu är det ju rätt många år sen jag la ner yrkesskruvandet, och då var det lastbilar, men som jag fick det förklarat då så kan dom anmärka på dålig bromskraft på just lastbilar eftersom dom mäter bromstrycket samtidigt som dom bromsprovar, (så dom får en siffra på bromsarnas effektivitet), medans på personbilar görs ingen jämförelse mellan "pedalkraft" och bromskraft så en personbil kan i princip vara helt utan bromsar bara det bromsar precis lika dåligt överallt. Antagligen finns det utrymme för besiktningsmannen att subjektivt döma ut katastrofala bromsar.

Hursomhelst så skulle jag lämpa av "Grodan" på Nissankiosken och säga att jag hämtar den igen när som garantirepat bromsarna! För har bromsarna tagit slut på den biten så är något fel från fabrik!!

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 09:02:20, 14-08-2019
av Göran Ekman
kimmen skrev:Man ska aldrig använda fett av något slag på glidytan mellan kloss och ok, man ska dessutom skrapa bort färgen på kanten, alla detaljer monteras torrt och rent, utom kapslade detaljer
Varför:
Fett binder fukt och skit, när fettet/pastan är borta så sitter skiten kvar och binder fukten och klossen rostar fast

Färgen! Alla har säker sett rostbulor på sin gamla bil, dom kan bli ganska höga, rosten/oxiden utvidgar sig 16ggr har jag läst
Vad händer då när färgen sitter kvar mellan kloss och ok, jo, rosten kommer upp under färgen och klossen rostar/kilar fast, rostar säkert fortare om man dessutom lägger dit fett som binder fukten under färgen

Det här visste Volvo om och försökte förmedla till verkstäder, men motståndet var kompakt, det skulle vara fett sa "nästan" alla verkstäder

Prova nästa gång att montera klossen ren från färg och fett, låt vattnet från vägen spola bort skiten så att fukten inte binds inne

Det resonemanget stämmer inte för mig , broms problemen med fast rostade låssprintar ( äldre volvo) fast rostade belägg, upphörde helt och hållet när jag började se till att beläggen inte fastnar i oken sedan ett tunt lager koppar eller aluminium pasta är väl det som jag använt de senaste 35 åren , det är säker fel , jag kan bara konstatera att det funkat på mina bilar. Ha en järn yta som är renslipad liggandes mot en annan järn yta då brukar det kunna fastna ihop ordentligt. Verkar finnas olika teorier om detta.
Om man är lite konspirationsteoretisk laggd kan man tro att biltillverkarens service rekomendationer är framtagna för att skapa mer försäljning av bromsdelar.
Göran i Björnarbo

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 09:31:30, 14-08-2019
av Stefan1972
kimmen skrev:Man ska aldrig använda fett av något slag på glidytan mellan kloss och ok, man ska dessutom skrapa bort färgen på kanten, alla detaljer monteras torrt och rent, utom kapslade detaljer
Varför:
Fett binder fukt och skit, när fettet/pastan är borta så sitter skiten kvar och binder fukten och klossen rostar fast

Färgen! Alla har säker sett rostbulor på sin gamla bil, dom kan bli ganska höga, rosten/oxiden utvidgar sig 16ggr har jag läst
Vad händer då när färgen sitter kvar mellan kloss och ok, jo, rosten kommer upp under färgen och klossen rostar/kilar fast, rostar säkert fortare om man dessutom lägger dit fett som binder fukten under färgen

Det här visste Volvo om och försökte förmedla till verkstäder, men motståndet var kompakt, det skulle vara fett sa "nästan" alla verkstäder

Prova nästa gång att montera klossen ren från färg och fett, låt vattnet från vägen spola bort skiten så att fukten inte binds inne


Ja det är ju så allt monteras när det är fabriksnytt men alla vet ju vad som händer ändå..........beläggen är ju fastrostade inom några år om inget görs. I teorin fungerar säkert alla teorier men i verkligheten så tror jag inte det spelar nån roll vad man gör egentligen. Det viktiga är att man tar isär och gör rent en gång om året helst , sen om man smörjer eller inte spelar nog egentligen ingen roll. Med vad kan man ju diskutera till förbannelse men själv använder jag ATE Plastilube. Det är ändå avsett för detta.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 09:36:40, 14-08-2019
av torbjorn_forsman
Göran Ekman skrev:Om man är lite konspirationsteoretisk laggd kan man tro att biltillverkarens service rekomendationer är framtagna för att skapa mer försäljning av bromsdelar.
Göran i Björnarbo


Eller också är rekommendationerna bara utprovade på praktiskt taget fabriksnya delar, man rekommenderar samma sak för service som tillämpas på monteringlinan på bilfabriken. Och det kan säkert fungera bra så länge den ursprungliga tunna ytbehandlingen (t ex gulkromatering på gjutjärn eller nån slags eloxering på aluminium) finns kvar på bromsoken, men det fungerar inte efter ett antal år i praktisk drift. Man kan ju också behöva anpassa såna där rekommendationer efter klimatet i det land där bilen går.

Ett intressant fall som slog mig just nu är den Audi A3 '03 som min far hade. När den bilen var 1-2 år gammal, fastnade beläggen i bakre bromsoken så båda bakbromsarna låg an rätt kraftigt. Jag plockade isär, skrapade och filade så det blev tillräckligt spel, smorde med någonting (förmodligen kopparpasta), satte ihop. Nu när bilen är 16 år gammal och har gått ca 15000 mil, så har bakbromsarna inte rörts någon fler gång och ännu inte ställt till några nya problem. Men vid senaste besiktningen påpekades muntligt att beläggen börjar bli tunna, så jag ska nog byta dem innan dödsboet säljer bilen.

Ett annat exempel på rekommendation som säkert fungerar på bilfabriken men inte på en bil som har varit i bruk några år, är påståendet att man aldrig ska smörja hjulmuttrar. Det går säkert bra att montera även dem osmorda så länge ytbehandlingen är kvar på anliggningsyta mellan mutter och fälg, men inte när de har varit med om några hjulbyten.

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 15:16:15, 14-08-2019
av Göran Ekman
Torbjörn delar dina åsikter.
Ibland känns det som att de service åtgärderna som är rekommenderade inte är anpassade för den värld vi lever i . Det som förvånar mig är att de svenska generalagenterna inte tar till sig av vad personalen på golvet på verkstäderna vet. . Enkelkolvs ok är ju liksom inte något nytt som kommit de senaste åren. Sådana har det varit delvis åtminstone de senaste 50 åren.
Tror nog fortfarande att det är något medvetet handlade från biltillverkarna för att tjäna pengar, alternativt att alla som håller på med service är dumma i huvudet, vilket jag inte tror om mina medmänniskor.
Göran i Björnarbo

Re: Bilprovningen. Vad menar dom?

InläggPostat: 20:52:45, 14-08-2019
av wol
Jag har märkt att bromsarna på bilar med autumatlåda klarar sig bättre och det beror förmodligen på att man använder dom mera.