treaser2 skrev:Hur är det med en nyare motor i en gammal bil? Med liknande prestanda vad det gäller kraft, blir bilen nyreggad eller är det bara lagad med icke orginaldelar?
Om det är en personbil, bensinare, före 1976 års modell så är det inga problem. Rör det sig om en diesel, och/eller lätt
lastbil med över 2500 kg totalvikt, så går gränsen nånstans kring 1989-90.
För nyare modeller kan det eventuellt bli lika enkelt, om bilen är privatimporterad och har fått dispenser från avgaskraven (det gäller i synnerhet om bilen är importerad som flyttgods).
Så länge motorn har
ungefär samma cylindervolym som den gamla och inte alltför mycket högre prestanda (jag vill minnas att om inte biltillverkaren har angivit andra begränsningar vid typbesiktning av bilmodellen ifråga en gång i tiden, så går gränsen vid 20 % högre effekt eller 10 % högre maxvridmoment än originalmotorn), så är det bara en enkel registreringsbesiktning som behöver göras om bilen är tillräckligt gammal.
Sen kan man också tänka sig fallet att man behåller den gamla originalmotorn men förser den med modernare kringutrustning (insprutning, tändsystem mm) för att få trevligare egenskaper och bättre ekonomi.